Gå til innhold

Ny forskning: Dette skjer når en elbil begynner å brenne i en tunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batterier begynner sjeldent å brenne i parkerte biler. Ved kraftige ytre påkjenninger som punkterer eller deformerer batteriet (solide konstruksjoner disse batteripakken) som ved voldsomme kollisjoner kan det begynne å brenne, (og selv da tar det tid før batteriet brenner med stor energi), så fokuset her bør være på tuneller, ikke P-hus. Ingen batterier tok fyr under brannen på Phuset i Stavanger. Nyere biler har ca 90kg mer brennbart materiale sammenlignet med eldre biler. Så mye av brannverdien på moderne biler er uavhengige av drivlinjen...

Endret av N8591NB4
Stavefeil, dårlige setninger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Brannslukking

Kanskje off-topic dette her, men meiner det står på internett at nitrogen aleine ikkje gir næring til ild.

Og spørsmålet eg lurer på er: kan ein i eit testkammer tappe lufta for mest mulig oksygen, og /andre gasser med sikte på å kvele ein brann?

Og vidare: kor mange forskjellige brannslukking metodar-til storskala bruk- finnes det per dags dato?

Nysgjerrig helsing

MVH Lars Harald Øvstetun

Lenke til kommentar

Merkelig rapport der her. Bilbranner forårsakes ofte av kollisjoner eller drivstofflekkasjer på varme deler, sprer seg gjerne til oljeslanger, plastmaterialer i motorrom, kupeen, bagasje etc før det overtenner bilen og eventuelt sprer seg videre til batteripakken. Statistikken viser at elbilbranner skjer langt sjeldnere enn andelen elbiler skulle tilsi. Det betyr at et mer relevant scenario ville vært at en fossilbil tok fyr og at brannen sprer seg til de nærmeste bilene. Bilenes inventar og hvordan batteriet er montert og beskyttet er også veldig relevant. Tilsvarende for bensintank eller dieseltank. Apropos det så fikk jeg ikke helt tak på om den konvensjonelle bilen de sammenligner med var en bensin eller dieselbil. De burde kanskje også slengt inn en hydrogenbil i sammenligninga bare for å gjøre den komplett. I en tunell eller parkeringshus er det jo ofte en haug av biler som stryker med, med en miks av ulike drivstoff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lars Harald Øvstetun skrev (1 time siden):

Og spørsmålet eg lurer på er: kan ein i eit testkammer tappe lufta for mest mulig oksygen, og /andre gasser med sikte på å kvele ein brann?

Og vidare: kor mange forskjellige brannslukking metodar-til storskala bruk- finnes det per dags dato?

Fortrengning av oksygen er en mye brukt metode. Halongass i sin tid (som ble forbudt på 90-tallet), og nå såkalt inertgass (pustbar, oksygenfattig blanding av luft, nitrogen, CO2 og argon). Vanntåke/vanndamp kan også bidra til å fortrenge oksygen. Vanntåke kjøler i tillegg ned brannen. Vann er jo en kjent sak for å redusere temperaturen, men forårsaker ofte store skader. Pulver og skum brukes også for både nedkjøling og hindring av oksygentilførsel. Alt til sitt bruk. (Egenskaper, pris, offentlige krav etc)

Ellers så er jo tunelltverrsnitt og nødventilasjon viktige faktorer for hvordan og hvor raskt røyk blir farlig for de som rømmer fra situasjonen. Jeg har lurt på hvorfor det ikke benyttes egne ventilasjonsrør i tuneller, der kraftige motorer pumper røyken i rør ut fra brannstedet. Styrt av branndetektorer og spjeld som trekker røyk kun fra brannstedet burde det kunne forlenge tiden med røykfrie rømningsveier. Ved små branner uten spredning kan det svelge unna all røyk og lette arbeidet både i redningsfasen, slukkefasen og saneringsfasen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Bjarte_1 said:

Elbiler var lenge forbudt ombord på ferger, pga brannfare. 

Javel? Hvilke ferjer da? Har tatt mye ferjer, og har aldri hørt om noe forbud. Det var en stund krav om at de måtte stå på dekk, og ikke fikk stå innendørs, men det er da ikke det samme som forbud!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Fortrengning av oksygen er en mye brukt metode. Halongass i sin tid (som ble forbudt på 90-tallet), og nå såkalt inertgass (pustbar, oksygenfattig blanding av luft, nitrogen, CO2 og argon). Vanntåke/vanndamp kan også bidra til å fortrenge oksygen. Vanntåke kjøler i tillegg ned brannen. Vann er jo en kjent sak for å redusere temperaturen, men forårsaker ofte store skader. Pulver og skum brukes også for både nedkjøling og hindring av oksygentilførsel. Alt til sitt bruk. (Egenskaper, pris, offentlige krav etc)

Ellers så er jo tunelltverrsnitt og nødventilasjon viktige faktorer for hvordan og hvor raskt røyk blir farlig for de som rømmer fra situasjonen. Jeg har lurt på hvorfor det ikke benyttes egne ventilasjonsrør i tuneller, der kraftige motorer pumper røyken i rør ut fra brannstedet. Styrt av branndetektorer og spjeld som trekker røyk kun fra brannstedet burde det kunne forlenge tiden med røykfrie rømningsveier. Ved små branner uten spredning kan det svelge unna all røyk og lette arbeidet både i redningsfasen, slukkefasen og saneringsfasen.

Alltid intresant å lese det Du skriv.

 

Her for leden såg eg en artikkel om en batteridrevet brannbil, vel CO2 fra fosile kilder har vi forlite av til at jorden går til helvete.

 

Det som skjer med en brannbil som er batteridreven er at batteriene fortrenger 2 tonn med slukkemidler. CO2 fra motor er bagatellmessig sett i forhold til den mangelen, så hva i helvete er det som skjer.

Lit av samme problematikken har poletiet, dei kjøper dieselbil. En bensin V6 på 3,6 liter med ca 360 hestekrefters motor er betre eignet, både hva gjelder kaldstart og turboproblemer (komponentlekasje). Og når en ikke har behov for noe serlig mer hestekrefter vil eg sei dynamikken til bensin-suge-motoren er fremragende i forhold.

Hiv dieselbilen på dynga..., NU

 

Eg heiker en del, folk bruker jevnt over for lite turtall ved forbikjøring. Ta ut hestene, Du har betalt for dei....

Selv liker eg godt å gi litt gass, og har vel en 100 timer bak meg med forbikjøringsøvelser. Breie alufelger og senkesett har eg derimot lite til overs for, dette selv om en 2CV uten krengningstabilisator ikke er det foretrukne.

Komponentmessig og som all around bil er vel HONDA Accord Aerodec 2,2 EX ett eller annet fra ca 1993, den beste eg har kjørt. Den gav en opplevelse eg husker, selv om eg ikke kjørte den mer en en 1 000 km. Joda, den botnet lett, men snuste omlag på vegbanen selv om det var en svært tung bil.

 

Her, litt egenreklame (3 år gammelt) som tar tid:

https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
molna skrev (15 minutter siden):

Er ingen ekspert, men hadde følt meg langt tryggere ved en elbil i brann enn en bensinbil med kanskje 50 liter bensin på tanken. Batteripakka er vel også såpass sikra at det er svært uvanlig at selve batteriet antenner.

Eg tror dette med brann er flisespikkerier.

Ingen av oss er svidd, og bruk værnebriller og ha tilgang på vatn (dusj) når Du kobler fra batterier (med utvikling) som er paralellkoblet.

Under 70 V. Og har du en gammel telefon med firkantet litium batteri bare bit i det og gå litt bort så blir det et bra poff når 3,6 Wt lager varme på ca 5 sekunder (om kapslingen er for bra)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Godt de ikke bruker litiumbatterier fra gamle telefoner i brannbilene da og heller ikke driver og biter i de. ;)

Men tilbake til temaet: Den største risikoen for liv i branner i tuneller og parkeringshus er røyken. Klarer vi å få kontroll på røyken i rømningsveiene så kan det redde mange liv. Til det har jeg tro på en kombinasjon av røykfjerning via ventilasjonskanaler og brannbegrensning (sprinkler eller vanntåke).

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Godt de ikke bruker litiumbatterier fra gamle telefoner i brannbilene da og heller ikke driver og biter i de. ;)

Men tilbake til temaet: Den største risikoen for liv i branner i tuneller og parkeringshus er røyken. Klarer vi å få kontroll på røyken i rømningsveiene så kan det redde mange liv. Til det har jeg tro på en kombinasjon av røykfjerning via ventilasjonsrør og brannbegrensning (sprinkler eller vanntåke).

Som eg skreiv i forige komentar, vi har aversjoner for mange ting.

 

Tilfluktsrom og forskjellig er ikke noe man liker å tenke på, og så detter kansje mulige løsninger bort. Som Du nevner.

Og ja prisen går til himmels......

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
21 minutes ago, 4ZOOWZKB said:

Er det ikke slik at disse bateriene produserer sitt eget oksygen under branner? Vil vel ikke hjelpe med å fylle på med nitrogen da uansett. Er vel kun vann som hjelper til med å kjøle ned batteriet slik at det får brenne ut på en kontrolert måte.

Ja, de kan produsere sitt eget oksygen. Den vanligste løsningen er å kjøle ned batteripakken til under temperaturen som kreves for å opprettholde thermal runaway. Altså hele batteripakken må under 100C. Og da er det fortsatt mulig at brannen kan blusse opp igjen.

Den andre løsningen som kan benyttes er et slags kobber-middel. Det kan nøytralisere den pågående kjemiske reaksjonen i batteriet, slik at brannen dør ut. Men det kan være litt begrenset tilgjengelighet på slike middel, så vann er det vanligste.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig. Katoden til Li-batteriene frigjør oksygen når temperaturen blir høy (brann), derfor er ikke prinsippet med å fjerne oksygen rundt batteriet nok til å slukke brannen.

Når et slikt batteri har tatt fyr må det brenne ut eller kjøles ned til under 'thermal runaway temperature' for å slukke, og det kan ta veldig lang tid og ev. mye vann. Beste måte er å kjøle ned med mye vann og så flytte bil/batteri til et åpen område. Dette anbefales også av Tesla i sitt 'Instructions to second responders' (el.l., har den ikke foran meg nå) fordi brannen kan starte opp igjen lenge etter at den tilsynelatende er slukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...