Gå til innhold

Ny forskning: Dette skjer når en elbil begynner å brenne i en tunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (10 minutter siden):

Fatter ikke hvorfor de testet på et batteri som ikke er særlig relevant. De burde brukt et litium batteri. 

Har hørt et par tilfeller av elbil som har begynt å brenne etter utforkjøring, ihvertfall et av tilfella var tesla. Da er det kjedelig hvis man sitter fastklemt

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Trestein said:

Fatter ikke hvorfor de testet på et batteri som ikke er særlig relevant. De burde brukt et litium batteri. 

Det er et li-ion batteri. Den vanligste typen, altså NMC. Tesla bruker NCA, men stort sett alle andre bruker NMC. Tredje mest vanlige er LFP, men det er stort sett kinesiske biler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er vel kjedelig uansett hvilken bil man har.

Ja det er det men siden 60 tallet har det vært endel utforkjøringer med fossil iler uten å begynne å brenne, da kom det fort når elbil er såpass nytt fenomen. Men jeg sier ikke at det er et problem med elbiler, for det vet man ikke enda

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (7 minutter siden):

NÅ diskvalifiserte du deg fra å kommentere i alle fremtidige elbilartikler. :D

Ja trodde det var et prius batteri

Er ikke veldig opptatt av elbilbatterier. Elbiler har eksistert i 150år. Helt ok. Fordelen er at de kan kjøre på mange ulike energikilder. Kull tungolje trevirke gass, hydrogen, atomkraft osv

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Ja trodde det var et prius batteri

Er ikke veldig opptatt av elbilbatterier. Elbiler har eksistert i 150år. Helt ok. Fordelen er at de kan kjøre på mange ulike energikilder. Kull tungolje trevirke gass, hydrogen, atomkraft osv

Janei dieselbiler, glødemotorer gå på mye rart av planteoljer også, deriblant frityrolje. Og det var bedrifter som ønsket å lage biodrivstoff til disse bilene, men Stoltenberg lovet dem å avgiftsbelegge det ganske så kraftig, derved ble planene skrotet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (4 minutter siden):

Janei dieselbiler, glødemotorer gå på mye rart av planteoljer også, deriblant frityrolje. Og det var bedrifter som ønsket å lage biodrivstoff til disse bilene, men Stoltenberg lovet dem å avgiftsbelegge det ganske så kraftig, derved ble planene skrotet 

Poenget er at de ikke går på kull direkte ikke atomkraft osv kun kjemisk energi kilder som genererer varme. For nasjoner som må importere kostbare rafinerte petroleumsprodukter er  elektrisk å foretrekke om de blir billige nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Bjarte_1 said:

Ja det er det men siden 60 tallet har det vært endel utforkjøringer med fossil iler uten å begynne å brenne, da kom det fort når elbil er såpass nytt fenomen. Men jeg sier ikke at det er et problem med elbiler, for det vet man ikke enda

Fossilbiler tar oftere fyr enn elbiler. Det vet vi allerede. Og det skal ganske mye til for at batteriet i en elbil tar fyr i en utforkjøring. Normalt sett krever det at batteripakken blir deformert. Da snakker vi om krefter som nesten alltid vil få bilen erklært totalvrak.

Det krever egentlig mindre for at det starter en brann i 12V systemet, og det er tilnærmet helt identisk som på en fossilbil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Fossilbiler tar oftere fyr enn elbiler. Det vet vi allerede. Og det skal ganske mye til for at batteriet i en elbil tar fyr i en utforkjøring. Normalt sett krever det at batteripakken blir deformert.

Det krever egentlig mindre for at det starter en brann i 12V systemet, og det er tilnærmet helt identisk som på en fossilbil.

Elbiler var lenge forbudt ombord på ferger, pga brannfare. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Fossilbiler tar oftere fyr enn elbiler. Det vet vi allerede. Og det skal ganske mye til for at batteriet i en elbil tar fyr i en utforkjøring. Normalt sett krever det at batteripakken blir deformert.

Det krever egentlig mindre for at det starter en brann i 12V systemet, og det er tilnærmet helt identisk som på en fossilbil.

Tror det var selve batterigass osv, at det var selve batteriet ikke 12voltsystemet

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bjarte_1 said:

Tror det var selve batterigass osv, at det var selve batteriet ikke 12voltsystemet

Battericellene er forseglet, så det slippes normalt sett ikke ut gass. Det slippes kun ut gass om battericellene begynner å brenne. Og for å begynne å brenne kreves det normalt sett en av tre ting:

1. Ekstern termisk påvirkning, altså at noe varmer opp cellen til godt over 100C.

2. Ekstern mekanisk påkjenning, altså å deformere cellen.

3. Kortslutning. Her vil det vanligste være en intern kortslutning, ettersom cellene er gjerne sikret rett på utgangen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...