Gå til innhold

Kreve prosentandel for foredragsvirksomhet fra arbeidsgiver?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har det siste året holdt en god del foredrag i bransjen jeg jobber i, og tidligere arbeidsgiver tok de hele kaka. Betalingen er ofte mellom 15 og 20 000. En kollega av meg mente at jeg burde få en cut av dette, siden det er jeg som lager foredragene (åndsverk), fremfører de og bruker mye tid på det. Daværende arbeidsgiver gikk ikke med på en slik deal.

Nå har jeg fått ny arbeidsgiver, og vurderer å ta det opp på nytt. Vet noen om dette er en vanlig praksis? For min del hadde det jo definitivt økt mitt insentiv til å selge meg inn og lage foredrag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor du mener du bør få en cut, du får vel betalt for tiden du bruker på å lage og fremføre foredragene?

Selskapet jeg jobber i selger jo også en haug av treninger / webinarer for tilsvarende pris, ingen får en cut av det - du får lønn for å komme på jobb. Det er helt normalt at bedriften eier åndsverk til det du lager i jobbtiden, ellers hadde ikke mange bedrifter gått rundt. 

Dog kan man selvfølgelig gi en cut, men da bør foredraget være veldig unikt i form at de som bestiller foredragene ønsker "deg" og ikke en presentasjon fra bedriften. Nærmest som du kunne sluttet i jobben og gjort det selv fordi du har opparbeidet deg et eget merkenavn.

Endret av MrL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det er nok litt den holdningen jeg i utgangspunktet også har. Jeg bruker jo selvfølgelig ein del jobbtid for å lage foredragene, og de betaler jo meg for tiden jeg reiser rundt og holder foredragene. 

Det er kanskje mer strategisk å ikke forvente/etterspørre noe – og heller ta det opp ved en lønnssamtale. At man har fått inn ekstrapenger for bedriften, og ikke minst markedsført den –  på egen hånd.

Takk for godt svar – det hjalp. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ZenCo skrev (1 minutt siden):

Ja, det er nok litt den holdningen jeg i utgangspunktet også har. Jeg bruker jo selvfølgelig ein del jobbtid for å lage foredragene, og de betaler jo meg for tiden jeg reiser rundt og holder foredragene. 

Det er kanskje mer strategisk å ikke forvente/etterspørre noe – og heller ta det opp ved en lønnssamtale. At man har fått inn ekstrapenger for bedriften, og ikke minst markedsført den –  på egen hånd.

Takk for godt svar – det hjalp. ?

Ja da vil jeg nok påstå at det ikke er normalt å få en cut. Men for all del, gjør en god jobb så skader det ikke å spørre - ellers er det godt argument for økning i lønn uansett :) 

Lenke til kommentar

Som nemnt så er eit arbeidsforhold at du bytter din tid, kompetanse og skaperevne mot betaling frå arbeidsgiver.
Det å utarbeide og holde foredrag vil typisk være ein del av arbeidsoppgåvene som ein ikkje får ekstra betalt for.
Som ein del av dette vil det også være slik at du ikkje har opphavsretten til det du skaper i arbeidstida, opphavsretten tilfaller då arbeidsgiver som har betalt deg for å skape produktet.

Dette er ei typisk problemstilling blant f.eks. fotografar der det støtt og stadig oppstår konflikt rundt opphavsretten på enkelte bileter der det er ueinigheit om biletet er tatt i arbeidssamanheng og tilhøyrer arbeidsgiver eller om det er tatt i privat samanheng og tilhøyrer fotografen.

Det vil nok kunne være rom for å framforhandle ein betre avtale, enten ved at du får ein andel av inntektene eller rett og slett eit generelt lønnstillegg. Det er ikkje vanleg, men der er mulig. Generell lønnsaukning er nok meir verdt i det lange løp ettersom det er ei lønn du vil få fast også om nokon andre i bedrifta tek over foredragsjobben.
Det sagt så bør du finne deg fleire argument for kvifor du skal få ekstra betalt.
Bruker du fritid på arbeidet? Kva seier arbeidsavtalen om arbeidsoppgåver? Er foredrag ei oppgåve som ligg naturleg til stillinga som arbeidsgiver kan pålegge deg å utføre, eller ligg det langt utanfor den jobben du har avtalt at du skal utføre slik at du utfører arbeidsoppgåva av rein godvilje?
Er det ei stor/større belastning å jobbe med foredrag som du bør få kompensasjon for?
Har du satt deg i ein så god strategisk situasjon at kundane betalar for foredrag fordi det er du og din personlegheit som er trekkplasteret? Vil det være slik at arbeidsgiver vil tape inntekt om du blir umotivert og berre gjennomfører foredrag på tilfredsstillande måte, og at arbeidsgiver derfor vil få større inntekter om du yter utover det som er forventa?

 

Realistisk sett så vil du nok slite litt med å få i stand ei slik avtale (med mindre du har sterke argument) ettersom du alt har inngått ein avtale med ny arbeidsgiver. Forhandlingsmessig hadde du vært betre tent med å sette slike krav under tilsettingsprosessen.
Om du i tillegg har solgt deg inn i den nye jobben med tilbod om at du kan drive med foredragsarbeid så er det nok litt seint å skulle få endra den avtalen no i ettertid.

Lenke til kommentar
ZenCo skrev (På 31.8.2020 den 18.54):

En kollega av meg mente at jeg burde få en cut av dette, siden det er jeg som lager foredragene (åndsverk), fremfører de og bruker mye tid på det.

Ja, det burde du, og det kaller vi stort sett for "lønn" ;)

Litt flåsete sagt, så klart, men indirekte eller direkte så er det sånn det fungerer i alle private bedrifter. Alle gjør et stykke arbeid som bedriften tjener penger på og får heve lønn som en motytelse. At det for din del blir et tydelig beløp, og du vet nøyaktig hvor mye du er "verdt" er ikke noe mer enn at det blir enklere for deg å argumentere i lønnsforhandlinger. 

Det du kan diskutere er jo en slags bonusordning med sjefen din om du selv også står for jobben med å selge inn dette. Fortell at dette er noe du trives med å gjøre, noe du også ser at bedriften tjener godt på og at du kunne tenke deg noen økonomiske insentiv for å drive med innsalg av disse foredragene også. Dersom firmaet ditt også ser på dette som en lønnsom beskjeftigelse, så burde enhver sjef godtatt dette. Uansett hva de sier eller om du dropper å foreslå noen bonusordning, så er det hvertfall et veldig godt argument i en lønnssamtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...