Gå til innhold

Lagging og treghet under 4K-avspilling fra NAS til TV over HDMI


Anbefalte innlegg

Hei!

Først noen tekniske data:

TV: Samsung UE65JS9505

Forsterker: Onkyo TX-RZ720

NAS: Asustor AS5304T

HDMI: 2.1

Alt av dette skal støtte 4K-avspilling + 60 FPS

Har da koblet NAS'et med HDMI til forsterker(via strambox) som støtter 4K. Videre koblet TV til fosterker via HDMI(og TV out). TV er satt til å støtte UHD(4K).

Tidligere prøvde jeg 4K fra Synology NAS med Plex-server via nettverkskabel rett til TV med Plex og også vanlig fildeling. Dette lagget, og jeg leste også etter hvert at TV'en ikke støttet raskt nok kablet nettverk til å få smooth avspilling (10 Mbit visstnok)

Deretter kjøpte jeg et bedre NAS, den jeg har nå, som også støttet HDMI og 4K. Det så ikke ut til at Plex støttet HDMI, så jeg gikk over til Kodi på NAS'et som støtter dette i massevis.

Likevel lagger det, men mindre enn før. Nå hakker avspillingen ca hvert 2 til 3 sekund. Irriterende.

Har testet diverse lydsettinger og transkoding i den grad jeg får gjort det via Kodi. Har også lest noe om bufring, men dette gjelder vel kun dersom det spilles av via nettverk.

Bibliotek-oppdateringen i Kodi henter info via SMB eller NFS, men dette skal vel ikke ha noe å si for avspilling. Dette skal kjøres, og jeg VIL kjøre, dette via HDMI, da jeg ser på dette som det smootheste og mest stabile.

Så hva feiler? Hvor er flaskehalsen? Forslag?

 

På forhånd takk! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (34 minutter siden):

Hmm? Støtter ikke Plex HDMI på Synology? Det høres veldig sært ut. Jeg kjenner lite til Kodi, men vet at Plex takler 4K bare utstyret er godt nok. Dog er det endel triks du bør kjenne til for å få det til å gli fint. HER er et par tips. Legg spesielt merke til lenken i starten av innlegget.

Synology-NAS'et støttet ikke HDMI uansett, men da jeg gikk over til Asustor støttet det NAS'et HDMI ut, men jeg fant ingen mulighet til å kjøre Plex-server på NAS med HDMI ut. Da valgte jeg Kodi i stedet. Mulig jeg har oversett noe da.

Jeg vil jo ikke kjøre transkoding for da er jo poenget med 4K borte. Vil kjøre direct play, men det lagger altså, med hopp/hakk hvert 2-3 sekund.

Er mulig jeg må deaktivere undertekster men mener systemet skal støtte det.

Ble egentlig ikke klokere av dette.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (16 timer siden):

Nei altså, du er ikke eneste som "sliter" med 4K, det er fremdeles en problematisk greie, etter mitt inntrykk. Litt sånn beta-stadie. Inntrykket mitt er at Plex er de som er "minst ustabile" på 4K, så jeg ville ha søkt litt råd på forumet til Plex for å se om det ikke er mulig dette med HDMI ut på den NASen din.

Men hvordan kjører du 4K-løsning? Via nettverket?

Lenke til kommentar

Kablet, tror ikke du får mye stabil 4k på wifi, selvom det i teorien kanskje kan gå. Grundig kablet med Cat6e hele veien, relativt kraftig svitsj, etc. 1GB-koblinger hele veien. Serveren er 2 år gammel med Xeon-cpu, 32gb minne, M2 NVME disk på system, win2019server. Diskene er 3,5" 7200 Sata WD Red, ikke raid eller annet dill.. Sliter med at jg ikke kan bruke spoling etc, og må begrense bruken av knapper for å justere etc under avspilling. Da kjører jeg plex på app i TVen, og CPU i skjermen er nok årsaken til at det går tregt hos meg. Derfor skal Nvidia Shield hankes inn, og prøve det.
Nå har jeg bare 65" skjerm, så 4K er noe begrenset nytte, i og med at skjermen oppskalerer/forbedrer et HD-bilde såvidt bra at det ikke er den store forskjellen på HD og 4K. Men med tiden er planen en 4K projektor, og da er 4K straks mer aktuelt.

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (28 minutter siden):

Kablet, tror ikke du får mye stabil 4k på wifi, selvom det i teorien kanskje kan gå. Grundig kablet med Cat6e hele veien, relativt kraftig svitsj, etc. 1GB-koblinger hele veien. Serveren er 2 år gammel med Xeon-cpu, 32gb minne, M2 NVME disk på system, win2019server. Diskene er 3,5" 7200 Sata WD Red, ikke raid eller annet dill.. Sliter med at jg ikke kan bruke spoling etc, og må begrense bruken av knapper for å justere etc under avspilling. Da kjører jeg plex på app i TVen, og CPU i skjermen er nok årsaken til at det går tregt hos meg. Derfor skal Nvidia Shield hankes inn, og prøve det.
Nå har jeg bare 65" skjerm, så 4K er noe begrenset nytte, i og med at skjermen oppskalerer/forbedrer et HD-bilde såvidt bra at det ikke er den store forskjellen på HD og 4K. Men med tiden er planen en 4K projektor, og da er 4K straks mer aktuelt.

Tror heller ikke jeg får noe bra utbytte over wifi, det er for ustabilt. Vil kjøre HDMI, da jeg fremdeles har tro på at dette bør gå smooth.

Nei, det må ligge noe annet bak her.

mobile999 skrev (19 minutter siden):

Har du testet avspilling av video i både 8-bit og 10-bit fargedybde?

Har dette med HDR å gjøre?  Har ikke prøvd det nei. Utstyret skal støtte HDR i hvert fall. Her må jeg si jeg ikke har testet så mye.

Hvor justerer jeg til 8-bit i så fall? På NAS/Kodi eller på TV? Antar det ikke er på forsterker.

Lenke til kommentar

Plex har vært ganske rævva på 4K støtten med subs. Ble lei selv og gikk heller over til å bruke Infuse Pro på AppleTV 4Ken min.

Litt usikker på støtten nå om dagen, men jeg tror fortsatt du må ha den eksperimentelle video playern for å få 4K til å spille av uten problemer. Denne tror jeg bare du får dersom du har Plex Pass. Igjen så tror jeg ikke heller denne støtter subs ennå. Altså, setter du på subs, så vil den transcode.

Min anbefalning: Kjøp nvidia shield eller ATV4K. med ATV4K så behøver du siste versjon av Infuse Pro til rundt 260kr. Da er det direct play, alt bare kjører uten problemer. Subs og alt bare funker. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (Akkurat nå):

Plex har vært ganske rævva på 4K støtten med subs. Ble lei selv og gikk heller over til å bruke Infuse Pro på AppleTV 4Ken min.

Litt usikker på støtten nå om dagen, men jeg tror fortsatt du må ha den eksperimentelle video playern for å få 4K til å spille av uten problemer. Denne tror jeg bare du får dersom du har Plex Pass. Igjen så tror jeg ikke heller denne støtter subs ennå. Altså, setter du på subs, så vil den transcode.

Min anbefalning: Kjøp nvidia shield eller ATV4K. med ATV4K så behøver du siste versjon av Infuse Pro til rundt 260kr. Da er det direct play, alt bare kjører uten problemer. Subs og alt bare funker. 

Edit: vel og merke om du ikke bruker en PC som avspiller.

 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (11 minutter siden):

Plex har vært ganske rævva på 4K støtten med subs. Ble lei selv og gikk heller over til å bruke Infuse Pro på AppleTV 4Ken min.

Litt usikker på støtten nå om dagen, men jeg tror fortsatt du må ha den eksperimentelle video playern for å få 4K til å spille av uten problemer. Denne tror jeg bare du får dersom du har Plex Pass. Igjen så tror jeg ikke heller denne støtter subs ennå. Altså, setter du på subs, så vil den transcode.

Min anbefalning: Kjøp nvidia shield eller ATV4K. med ATV4K så behøver du siste versjon av Infuse Pro til rundt 260kr. Da er det direct play, alt bare kjører uten problemer. Subs og alt bare funker. 

 

MrMarbles skrev (11 minutter siden):

 

Hmm, vil unngå flere "stasjoner" mellom nå. Mener det bør holde med Plex/Kodi-server på NAS'et, med HDMI til forsterker og HDMI fra forsterker til TV. Fatter ikke at det skal være noe problem.

Uansett, jeg tviler på at systemet transkoder, den fremdeles kjører i 4K på TV, men det lagger altså, med hakking hvert 2-3 sekund. Vanlig 1080P lagger ikke i det hele tatt.

Jeg skal teste mer med teksting(srt), og så kan jeg justere fargedybden. Tar jeg den justeringen på Plex/Kodi?

Kan noen fortelle meg om Plex-server faktisk støtter HDMI ut fra NAS?

Lenke til kommentar
pat2004 skrev (23 minutter siden):

 

Hmm, vil unngå flere "stasjoner" mellom nå. Mener det bør holde med Plex/Kodi-server på NAS'et, med HDMI til forsterker og HDMI fra forsterker til TV. Fatter ikke at det skal være noe problem.

Uansett, jeg tviler på at systemet transkoder, den fremdeles kjører i 4K på TV, men det lagger altså, med hakking hvert 2-3 sekund. Vanlig 1080P lagger ikke i det hele tatt.

Jeg skal teste mer med teksting(srt), og så kan jeg justere fargedybden. Tar jeg den justeringen på Plex/Kodi?

Kan noen fortelle meg om Plex-server faktisk støtter HDMI ut fra NAS?

Aner ikke ang. NAS HDMI etc. Kjører selv FreeNAS på dedikert server med RAIDZ2. 

Dersom du går på plex.tv og logger deg inn, så kan du se der om det er directplay på klientene eller om det er transcoding.

Klikk på Activity oppe ved høyre hjørnet, så får du se hvem som er logget på servern din og ser på innhold. Klikker du på Show Details så får du opp en oversikt over hele avspillinga.

Mye enklere å se da om det i hele tatt funker eller ikke. 

Plex har hatt store utfordringer med 4K i mange mange år nå. Så som AppleTV-bruker, så er jeg glad jeg ikke har ventet på at de skal få til dette selv. 

Ville holdt et øye på plexforumet. Kanskje du får litt mer feedback på hva som funker/ikke funker der.

 

IMG_1694.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...