Gå til innhold

Kabelen er snart klar: Men nå vil ikke Tyskland ta imot strøm fra Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, aanundo said:

Ja, jeg vet at du har skrevet at Statkraft ikke har innflytelse på hverken strømeksport eller import, og kaller det håpløst om det var slik.

Er usikker på om du er et sannhetsvitne, da du har kommet med mange rare påstander tidligere.

Men kjære vene, korleis har du tenkt at det reint fysisk skulle fungert?  Skal vi byggje opp eit separat kraftnett parallelt med det vanlege, so må selskap sende kraft dei ikkje ynskjer å eksportere inn der, medan det andre er ope for alle?

3 minutes ago, aanundo said:

Etter min mening er det håpløst dersom Statkraft ikke kan nekte eksport, da resultatet blir at magasinene kan tappes og vi sitter igjen med nedtappede magasiner når vinteren kommer.

Koko?  Altso..  Kvar i all verda skal eg byrje her?

 

Statkraft regulerer sjølv sine magasin innanfor dei grensene som er i konsesjonen frå NVE.  Ved avvik får dei bot.  Bøtene kan vere på mange hundre tusen kroner.  Dette har berre å gjere med regulering av produksjon, ikkje import/eksport.  Regulerer dei ned produksjonen vil prisen stige og vi importerer i staden for å eksportere, so kraft vil vi alltid få.  Krafta flyt begge vegar.

3 minutes ago, aanundo said:

Tror neppe politikerne ville godtatt noe sånt, så jeg skulle ønske noen som sitter med et ansvar kunne skrive litt om problematikken.

Eh, nei.  Det du skriv er ikkje berre litt tullete, det er heilt hinsides tullete.

3 minutes ago, aanundo said:

Det var et eksempel på det jeg skriver om rundt 2010, hvor Statkraft tappet magasinene utover ettersommeren og høsten da det var høye priser i Nord Europa. Statkraft ble beskyldt for spekulasjon, ved å tappe magasinene og på den måten presse opp strømprisen til vinteren. Et granskingsutvalg konkluderte med at det var ingen baktanker med strømeksporten denne høsten. 

Det må være restriksjoner da det blir håpløst dersom Statkraft kan eksportere til høye priser om sommeren, og som resultat får de også høy strømpriser gjennom vinteren.

Som granskarane oppdaga: Det er ingetning å tene på slik "spekulasjon".  I 2010 kom det uvanleg lite nedbør om hausten og vinteren 2010/2011 var spesielt kald.  Korkje Statkraft eller andre produsentar kan noko for det, og dei kunne heller ikkje ha spådd det.  Dei må tappe magasina for å gje plass til den forventa nedbøren som nesten alltid kjem om hausten.  Elles risikerer dei både store haustflaumar med store økonomiske tap og bøter av NVE for ikkje å ha regulert ned i tide.  For kraftprodusentane er det berre ulemper med dette.  Det hadde lønt seg mykje meir for produsentane å ha mykje vatn i magasina til vinteren, for då hadde dei hatt meir kraft å selje til høg pris, men dei kunne ikkje vite at det kom inn eit høgtrykk med kald polarluft då hauststormane skulle komme med regn, regn og atter regn.  I staden importerte vi frå utlandet om vinteren til mykje høgare pris enn det kraftprodusentane hadde seld kraft for om hausten.

3 minutes ago, aanundo said:

Vil vi som bor i landet godta noe sånt?

Vi bur i eit land som p.t. er ekstremt avhengig av to ting for kraftproduksjon og forbruk:

  1. Nedbør.
  2. Temperatur.

Dette er forhold vi ikkje kan vite noko om meir enn 1-2 veker på førehand, og vi har ingen måte å kontrollere det på.

 

Med auke i vindkraftproduksjonen kjem vind inn i tillegg, slik at vi ikkje lenger er 100% avhengig av nedbør.

3 minutes ago, aanundo said:

Jeg håper ikke det, og noen må stå til ansvar dersom vi strømkunder blir utnyttet på denne måten.

Kven skal stå til ansvar for veret?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (På 1.9.2020 den 12.12):

Statnett måtte kjøpe reservegasskraftverk til 2 mrd kroner til Midt-Noreg etter ein streng vinter, fordi magasinkapasiteten der ikkje var god nok. 

Så vidt jeg husker skyldes kraftkrisen i Midt-Norge i hovedsak at en introduserte en ny stor forbruker (Ormen Lange) uten å oppgradere stamnettet først.

Men det stemmer at situasjonen ble forverret av en del sammenfallende faktorer som en streng vinter og vedlikehold på både norsk og svensk side samtidig.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Andre Nyttårsdag said:

Så vidt jeg husker skyldes kraftkrisen i Midt-Norge i hovedsak at en introduserte en ny stor forbruker (Ormen Lange) uten å oppgradere stamnettet først.

Og ikkje minst at Hydro Sunndal, som nyleg var utvida og hadde dobla kraftforbruket.  Alt henta frå nettet, sidan den lokale kraftproduksjonen berre var nok til den opphavelege fabrikken.  Hydro Sunndal står for omlag halvparten av kraftforbruket i Møre og Romsdal.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
dguzs skrev (På 31.8.2020 den 13.15):

Har enormt kraftoverskudd TIL TIDER (!!), og TIL TIDER et stort underskudd når det er vindstille og det er vinter med lite PV produksjon.
Vi må slutte å tenke på energisystemene som et statisk bilde. For lengst er energisystem i Europa en dynamisk mekanisme avhengig av værforhold, årstid osv.
Og, ja, Norge med sin fleksibilitet er en solid vinner i et slikt dynamisk system.

Ang.selve kabelen, så vil disse begrensningen gjelde når det er mye vind i Tyskland - altså når kraftprisen mest sannsynlig er lavere i DE enn NO2 uansett og flyten er i retning Norge. Men, ja - totalt vil dette redusere inntjeningen noe.

Så det er derfor Tesla er så ivrige etter å bli en kraftleverandør(?) i Tyskland. De tenker på å la kunder som bruker strømlagringsproduktene deres kjøpe strøm når det er billig, og selge det tilbake til strømnettet når det er dyrt. Dette vil vel da styres av Autobidder-programvaren deres.

De kommer vel med V2G også med neste batteri- og bilgenerasjon vil jeg anta.

Men det er jo kanskje dårlig nytt for Norge da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Siden vi har fått de nye smartmålerene som måler forbruk minutt for minutt blir det til at folk skal tvinges med lommeboka til å endre rutiner for å spare penger. Dette går kun utover de fattige som må vente til kvelden med å lage mat, varme huset og kjøre oppvasken. Hvor mange dødsbranner vil vi få fordi folk setter på oppvaskmaskin og klesvaskemaskin før de legger seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (16 minutter siden):

Siden vi har fått de nye smartmålerene som måler forbruk minutt for minutt blir det til at folk skal tvinges med lommeboka til å endre rutiner for å spare penger. Dette går kun utover de fattige som må vente til kvelden med å lage mat, varme huset og kjøre oppvasken. Hvor mange dødsbranner vil vi få fordi folk setter på oppvaskmaskin og klesvaskemaskin før de legger seg. 

AMS-målerne måler så vidt jeg vet hvert 30. sekund og avregningen skjer per i dag med priser som gjelder for et helt døgn av gangen. Det er planer om å endre det til times-priser fra 2022 om jeg husker rett.

Jeg tenker at matlaging, oppvaskmaskin og vaskemaskin er såpass nødvendig å kjøre på bestemte tidspunkt at folk kjører de akkurat når det måtte passe dem. Men jeg tror heller at det kan bli vanlig å slå av varmepumpa, varmekabler og varmtvannsberederen f.eks kl 16 og slå de på igjen litt utpå kvelden. F.eks når klesvasken og oppvaskmaskinen er ferdig. Samt å plugge inn elbilen før man legger seg. Mange vil nok grine litt på nesen av hvor plundrete det er å gjøre sånt manuelt arbeid som å slå av og på ting, så jeg regner med det blir fart på salget av automatiske måter å gjøre det samme på. Det koster jo ikke all verden å få satt inn et tidsrele på vvb-kursen. Varmekabler har jo ofte timer-funksjon i termostaten.  Mange varmepumper har det i fjernkontrollen og elbiler har det ofte innebygget eller appstyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er at det er farlig å lade og kjøre elektroniske ting når man sover. Det advarer brannvesenet sterkt mot. 

Tingene brannvesenet advarer mot å lade eller kjøre når man sover er telefonladere, PC-ladere, vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørkeskap og denslags. De advarer ikke mot å lade elbilen om natta eller ha varmtvannsbereder, varmekabler eller varmepumpe som går om natta. De advarer derimot mot lading av elbil fra vanlig stikkontakt, uansett tid på døgnet. Lader man med dedikert lader (type 2-kontakt, eller blå/rød industrikontakt beregnet for det) så advares det ikke.

Du visste sikkert dette, men jeg ville bare presisere for andre lesere at det er forskjell på ting og ting når det kommer til anbefalinger fra brannvesenet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

AMS-målerne måler så vidt jeg vet hvert 30. sekund og avregningen skjer per i dag med priser som gjelder for et helt døgn av gangen. Det er planer om å endre det til times-priser fra 2022 om jeg husker rett.

Jeg tenker at matlaging, oppvaskmaskin og vaskemaskin er såpass nødvendig å kjøre på bestemte tidspunkt at folk kjører de akkurat når det måtte passe dem. Men jeg tror heller at det kan bli vanlig å slå av varmepumpa, varmekabler og varmtvannsberederen f.eks kl 16 og slå de på igjen litt utpå kvelden. F.eks når klesvasken og oppvaskmaskinen er ferdig. Samt å plugge inn elbilen før man legger seg. Mange vil nok grine litt på nesen av hvor plundrete det er å gjøre sånt manuelt arbeid som å slå av og på ting, så jeg regner med det blir fart på salget av automatiske måter å gjøre det samme på. Det koster jo ikke all verden å få satt inn et tidsrele på vvb-kursen. Varmekabler har jo ofte timer-funksjon i termostaten.  Mange varmepumper har det i fjernkontrollen og elbiler har det ofte innebygget eller appstyrt.

Og en får billige tidsur på biltema til å plugge i stikkontakta for elbillading.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...