Gå til innhold

Avslutter kontoen til Fortnite-utvikler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et fint eksempel på hvorfor man må unngå å binde seg til kun en plattform/tjeneste.

Bruker man ikke hodet risikerer man å sitte fast med skjegget i en frossen postkasse.

Nå er det jo ikke ofte man blir låst ute på udefinert tid, men muligheten er alltid til stede.

Om Valve plutselig fant ut at de ikke lenger gidder å kjøre Steam tror jeg det ville bli krig. Riktig mange milioner brukere har spill m.m. for mange tusen kroner per bruker. 

-Er mer bekymra for entiteter som Apple som plutselig kan finne på å skape problemer for brukere som er ‘avhengig’ av Apples mer eller mindre lukkede øko-system.

Hadde ikke ting vært så låst, kunne man i det minste ha tingene sine på en egen hjemmeside, om ikke noe helt tredje.

Lenke til kommentar
-Night- skrev (1 time siden):

Håper flere og flere går ut imot apple her og velger og trekke sine applikasjoner ifra apple verden. først da vil apple stoppe med sitt galskap.

 

Kanskje man heller skal ta lærdom om at man ikke skal skrive under på kontrakter for så å prøve snike seg rundt de? Er kun epic som har gjort noe juridisk galt her.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nwader said:

Kanskje man heller skal ta lærdom om at man ikke skal skrive under på kontrakter for så å prøve snike seg rundt de? Er kun epic som har gjort noe juridisk galt her.

Enig i det. men apple er griske og bruker det for sin vinning, see på Spotify vs Apple Music hvor apple kunne da lavere pris sinden de selv må ikke kaste bort 30% på tull. konkurransene fortrinn det der. På tide at noen store står opp imot apple om freks flere store leverandrøer gikk sammen og boikotta apple totalt dvs fjerning av appen fra storen +++  og heller gitt gavekort til dem som valgte og bytte platfrom bort ifra apple.

 

 

Lenke til kommentar
Nwader skrev (1 time siden):

Kanskje man heller skal ta lærdom om at man ikke skal skrive under på kontrakter for så å prøve snike seg rundt de? Er kun epic som har gjort noe juridisk galt her.

Apple har nok det juridiske på sin side. -Ennå bedre grunn til å ikke grave seg ned i et ‘kontrakt-helvete’, hvis man kan unngå det.

-Om jeg var Epic, ville jeg tenke, «Nåh, ettersom Apple er så grådige, må vi heller la være med å støtte plattformen». -Ja, man ville tape potensielle kunder og inntekter, men sjitt være med det. Epic tjener allerede godt nok uten å bli rævkjørt av Apples grådighet.

(Btw, Epic tenker ikke sånn. De er grådige de også.)

Grådighet går begge veier, ganske ofte.

(Venter fortsatt på at nVidia og AMD tar seg sammen og begynner å utvikle drivere til *nix-systemer).

(-Både Apple og Microsoft ville oppleve et megakraftig fall i salget av operativsystemer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en ikke-sak. Epic brøt reglene til Apple og Google og da det fikk konsekvenser svarte de med et allerede ferdig opptegnet søksmål. Det jeg ikke fatter i denne saken er at folk gidder å bry seg, som om dette er en kamp som kommer til å endre noe for noen av oss forbrukere. Vi kommer ikke til å bli påvirket av utfallet, den ene eller andre veien.

Sandormen skrev (2 timer siden):

Om Valve plutselig fant ut at de ikke lenger gidder å kjøre Steam tror jeg det ville bli krig. Riktig mange milioner brukere har spill m.m. for mange tusen kroner per bruker. 

Du tenker dersom Valve plutselig bestemte seg for å legge ned sin primære inntektskilde? Jeg forstår ikke sammenligningen.

 

-Night- skrev (37 minutter siden):

Spotify vs Apple Music hvor apple kunne da lavere pris sinden de selv må ikke kaste bort 30% på tull

Ja, stakkars Spotify. Apple skviser dem på pris, mens Spotify skviser artister på inntekter. Du setter to grådige bedrifter opp mot hverandre og bruker den ene til demonisere den andre? 

Du forstår at Apple også har kostnader knytte til drift og vedlikehold av plattformen? Det er ikke sånn at det er gratis å utvikle eller bruke alternativ infrastruktur heller. Det er klart Apple er dyrt, men 30% har vært standarden i bransjen i mange, mange år.

 

Sandormen skrev (37 minutter siden):

(Venter fortsatt på at nVidia og AMD tar seg sammen og begynner å utvikle drivere til *nix-systemer).

(-Både Apple og Microsoft ville oppleve et megakraftig fall i salget av operativsystemer.)

Det finnes drivere til både Linux, og de har eksistert i årevis uten at det har ført til noe voldsom økning i markedsandeler. Brukeropplevelsen på f.eks Linux er alt for dårlig til at hverken Apple eller Microsoft trenger å føle seg truet her. Hvor mange år har vært "Year of Linux on the Desktop" nå? Jeg har hørt om det siden tidlig 2000.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, scav- said:

Dette er en ikke-sak. Epic brøt reglene til Apple og Google og da det fikk konsekvenser svarte de med et allerede ferdig opptegnet søksmål. Det jeg ikke fatter i denne saken er at folk gidder å bry seg, som om dette er en kamp som kommer til å endre noe for noen av oss forbrukere. Vi kommer ikke til å bli påvirket av utfallet, den ene eller andre veien.

Du tenker dersom Valve plutselig bestemte seg for å legge ned sin primære inntektskilde? Jeg forstår ikke sammenligningen.

 

Ja, stakkars Spotify. Apple skviser dem på pris, mens Spotify skviser artister på inntekter. Du setter to grådige bedrifter opp mot hverandre og bruker den ene til demonisere den andre? 

Du forstår at Apple også har kostnader knytte til drift og vedlikehold av plattformen? Det er ikke sånn at det er gratis å utvikle eller bruke alternativ infrastruktur heller. Det er klart Apple er dyrt, men 30% har vært standarden i bransjen i mange, mange år.

 

Det finnes drivere til både Linux, og de har eksistert i årevis uten at det har ført til noe voldsom økning i markedsandeler. Brukeropplevelsen på f.eks Linux er alt for dårlig til at hverken Apple eller Microsoft trenger å føle seg truet her. Hvor mange år har vært "Year of Linux on the Desktop" nå? Jeg har hørt om det siden tidlig 2000.

 

Apple har minimal kostnader for dette server ,  og synd trist leit. artister har ikke tjent penger på cder eller radio på lenge, TONO og GRAMO spiser alt det uansett. de tjener penger på konserter. Apple må tvingen ned i grunn langt ned samme gjelder Google, men apple er klart en svart katt her som må tvingen med alle midler.  

 

At EU engang gir dem CE merking på iphone er galskap forby salg av iphone inntill de har USB-C

 

 

Lenke til kommentar
-Night- skrev (59 minutter siden):

 

Apple har minimal kostnader for dette server ,  og synd trist leit. artister har ikke tjent penger på cder eller radio på lenge, TONO og GRAMO spiser alt det uansett. de tjener penger på konserter. Apple må tvingen ned i grunn langt ned samme gjelder Google, men apple er klart en svart katt her som må tvingen med alle midler.  

 

At EU engang gir dem CE merking på iphone er galskap forby salg av iphone inntill de har USB-C

 

 

De har definitivt kostnader. Personal, infrastruktur, utvikling, drift og leie. I tillegg til dette, har de utviklet en betalingsløsning og appstore oppå dette. Det koster penger.

Artig å se deg unnskylde Spotify fordi andre også behandler artister kjipt, men det er vel et resultat av at du åpenbar har bestemt deg for at Apple er satan selv.

CE-merking har ingenting å gjøre med USB-C, for elektrisk utstyr dekker det f.eks at direktivene for sikkerhet som er vedtatt overholdes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-Night- skrev (16 timer siden):

 

Apple har minimal kostnader for dette server ,  og synd trist leit. artister har ikke tjent penger på cder eller radio på lenge, TONO og GRAMO spiser alt det uansett. de tjener penger på konserter. Apple må tvingen ned i grunn langt ned samme gjelder Google, men apple er klart en svart katt her som må tvingen med alle midler.  

 

At EU engang gir dem CE merking på iphone er galskap forby salg av iphone inntill de har USB-C

 

 

På App Store så blir hver enkelt app som er blitt publisert, vært nøye gjennomgått av Apple for å sikre at appene opprettholder vilkårene til Apple. Det betyr at det sitter personer hos Apple som går igjennom hver eneste app som blir publisert. Ikke bare appene i seg selv, men alle oppdateringene som kommer for hver app. 

De klarer selvfølgelig ikke å ta unna alt som ikke burde være på App Store, men de tar bort såpass mye at iOS/iPadOS, tvOS osv har blitt noen av de mest stabile og sikre plattformene hvor man har veldig liten sjanse for å få malware/virus osv. 

Dersom du tror dette er "gratis" så får du tro om igjen. 30% er kanskje en stiv pris. Men hva med Google og Android? Hva med Sony og PSN? Hva med MS og Xbox Live? Hva med Nintendo og eShop? 

30% er standarden enn så lenge. Merkelig at det kun er Apple som er djevelen her. Det eneste jeg ser, er at store selskaper med masse penger vil ha mer. Dette har ingenting med forbrukeren å gjøre. Hvis Epic vinner, så vil du gå etter de øvrige plattformene jeg nevnte over. 

Grunnen til at de valgte å gå etter Apple først, er fordi det er der de har minst brukerbase. 70% av omstetningen til Fortnite er på konsoll. Det er akkurat de samme marginene der. Rart de ikke gikk etter Sony da? Siden PS4 er den største gamingkonsollen og der hvor de har mest å hente igjen av sine 30%... 

Lenke til kommentar
17 hours ago, scav- said:

Ja, stakkars Spotify. Apple skviser dem på pris, mens Spotify skviser artister på inntekter.

Skvis og skvis, du skjønner vel problemet med at Apple gir seg selv en fordel?
 

Quote

men det er vel et resultat av at du åpenbar har bestemt deg for at Apple er satan selv.

Det virker som om noen prøver å dra i gang en flamewar. Bare stopp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, scav- said:

De har definitivt kostnader. Personal, infrastruktur, utvikling, drift og leie. I tillegg til dette, har de utviklet en betalingsløsning og appstore oppå dette. Det koster penger.

Artig å se deg unnskylde Spotify fordi andre også behandler artister kjipt, men det er vel et resultat av at du åpenbar har bestemt deg for at Apple er satan selv.

CE-merking har ingenting å gjøre med USB-C, for elektrisk utstyr dekker det f.eks at direktivene for sikkerhet som er vedtatt overholdes.

Apple er satan selv, at du unskylder apple for alt viser bare at du har bestemt deg for apple er gud. ja er mellom ting. men  apple har konsekvent unnlantt og følge hva som er best for forbrukerene. og nei CE kan godt brukes for å tvinge fram standarisering av ladekabler  at apple harfått lov og unngå EU sine regler så lenge er beyond me.  see bare på hvordan EU gir bøter til Microsoft i ny og nee , men apple kommer seg unna selv ned skattejuks 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
atlemag skrev (På 1.9.2020 den 8.50):

Skvis og skvis, du skjønner vel problemet med at Apple gir seg selv en fordel?
 

Det virker som om noen prøver å dra i gang en flamewar. Bare stopp

Jeg tolket posten din feil, har redigert den opprinnelige kommentaren min.

Ja, jeg skjønner problemet med at Apple gir seg selv en fordel, men det er fremdeles fult mulig for andre å ha appen sin på App Store, også ta betalt for abonnement et annet sted. Jeg gjør f.eks dette med Spotify, og så vidt jeg vet, betaler ikke Spotify en avgift til Apple fordi jeg har abonnement hos dem men laster ned appen i fra App Store? Kanskje jeg tar feil, men da lærte jeg noe nytt i så fall. 

Endret av scav-
Lenke til kommentar
-Night- skrev (På 1.9.2020 den 10.45):

Apple er satan selv, at du unskylder apple for alt viser bare at du har bestemt deg for apple er gud. ja er mellom ting. men  apple har konsekvent unnlantt og følge hva som er best for forbrukerene. og nei CE kan godt brukes for å tvinge fram standarisering av ladekabler  at apple harfått lov og unngå EU sine regler så lenge er beyond me.  see bare på hvordan EU gir bøter til Microsoft i ny og nee , men apple kommer seg unna selv ned skattejuks 

Her var det mye å ta av, og jeg tviler ikke på at du mener godt.

Ok, Apple er gud. 

Hva som er til beste for forbrukeren må nesten den enkelte få bedømme selv, og basert på tallene er det mange som synes det Apple leverer er godt nok for forbrukeren. Dersom du tror at en prisreduksjon i App Store (og samtlige andre plattformer for digital distribusjon) kommer forbrukerne til gode i form av lavere priser eller bedre produkter, er du virkelig naiv.

Nei, CE kan ikke bruke til å tvinge Apple til å endre ladekabler. Apple bryter heller ingen (nåværende ) lover i EU. 

Bøter til Microsoft er ikke gitt basert på dagsformen til tilfeldige ansatte i EU-organet, dette er prosesser og lover som styrer og der Microsoft ble bøtelagt hadde de brutt lover.

Apple kommer seg ikke unna med skattejuks, hva snakker du om? Apple bruker den samme strategien som alle andre internasjonale bedrifter. At det er moralsk forkastelig er jeg helt enig i, men skattejuks er det altså ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...