Gå til innhold

Asko setter inn 67 meter lange og 15 meter brede elektriske og autonome skip over Oslofjorden i 2022 [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir mye omlasting (tid og kostnader) for en liten fjordkryssing, samt mye logistikk med sjåfører og trekkvogner på hver side. Hadde det ikke vært mer fornuftig å ta med både sjåfører og trekkvogner? Døpe den om fra containerskip til ferge? Eller ennå bedre: Utvide kapasiteten på Moss-Horten fergene slik at man får synergieffekter med andre kjøretøy som også har behov for å krysse fjorden mellom Østfold fylke og tidligere Vestfold fylke.

Se for dere at flere selskaper skal kjøre hver sine ferger parallelt på samme sted med hver sine kaianlegg osv. Det kan jo ikke være særlig samfunnsøkonomisk gjennomtenkt.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
NERVI skrev (10 minutter siden):

Siden det er annen skipstrafikk på fjorden, så lurer jeg på hvordan man kommuniserer med et slikt fartøy både fra land og fra andre fartøy. Gitt det oppfører seg som mannskapet på en viss fregatt, skal de andre da innrette seg?

Alle skip sender ut AIS signal.Så man vet kurs og hastighet for skip i nærheten Problemet er vel for trafikksentraler å få autonome skip til å endre hastighet og kurs. Det finnes kanskje en sentral på land?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Alle skip sender ut AIS signal.Så man vet kurs og hastighet for skip i nærheten Problemet er vel for trafikksentraler å få autonome skip til å endre hastighet og kurs. Det finnes kanskje en sentral på land?

Autonome skip må ha en ansvarlig styringssentral på land, som trafikksentral og andre skip kan kontakt ved behov.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Alle skip sender ut AIS signal.Så man vet kurs og hastighet for skip i nærheten Problemet er vel for trafikksentraler å få autonome skip til å endre hastighet og kurs. Det finnes kanskje en sentral på land?

Alle skip sender ut AIS-signal .. i en perfekt verden. I praksis kan AIS slåes av, f.eks i forbindelse med militære øvelser, tyvfiske, osv, eller fartøyet har ikke en gang AIS antenne. F.eks mindre båter som seilbåter, robåter, snekker, joller, brettseilere, svømmende elger, stokker, vrakgods osv.

Det vil altså være behov for menneskelig overvåkning uansett.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Alle skip sender ut AIS-signal .. i en perfekt verden. I praksis kan AIS slåes av, f.eks i forbindelse med militære øvelser, tyvfiske, osv, eller fartøyet har ikke en gang AIS antenne. F.eks mindre båter som seilbåter, robåter, snekker, joller, brettseilere, svømmende elger, stokker, vrakgods osv.

Det vil altså være behov for menneskelig overvåkning uansett.

Det er riktig selv om mange småbåter har dette også. Fartøyer som er litt store har gjerne radar også som oppdager slikt.

Dessuten er det stort sett nyttetrafikk som blir autonome. Småbåter har vikeplikt.

Det som kan bli et problem er deteksjon av flaggsymboler. Dette blir ofte gjort med kikert fra broen. Lyskoder kan også være vanskelig for elektronikk å gjennkjenne.

Så om du dykker midt i leia må du satse på at du blir sett av radaren. Dykkeflagget kan bli oversett. Vil egentlig fraråde dykking i skipsleia, men folk har dykket på blucher og andre fartøy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...