Gå til innhold

Valgets kval. S20 vs OnePlus 8 (pro)


Anbefalte innlegg

På tide å få ny telefon på jobben, og jeg kan velge mellom vanlig galaxy s20 (altså ikke ultra eller plus), OnePlus 8 eller OnePlus 8 pro.

Har lest tester, men allikevel usikker på hva jeg skal velge. Hva ville dere valgt, og hvorfor?

Har i dag en Huawei p20 pro, som jeg er tålelig fornøyd med - var mindre fornøyd i begynnelsen, men har blitt vant til den, så ingen ting som irriterer lengre, noe jeg husker det var i begynnelsen, etter bytte fra galaxy s7 edge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i rimelig lik situasjon som deg. Hadde P20 pro, men synes den begynte å bli treg, batteriet begynte å bli svakt og ladeporten ble så dårlig at telefonen måtte ligge dønn i ro for at den skulle lade.

Kjøpte en S20+ som jeg har hatt i cirka 3mnd. Veldig fin telefon på mange måter og absolutt et godt løft fra P20, men det er noe som skurrer for meg. Ble aldri ordentlig glad i den uten at jeg klarer å sette fingeren helt på hvorfor. Det kan være så enkelt som at jeg irriterer meg omtrent hver gang jeg skal bruke telefonen at den ikke klarer å face unlocke med solbriller (har prøvd med mange forskjellige) og at fingerleseren er dårlig. I starten trodde jeg at det kom til å bli en tilvenningstid til jeg vennet meg til hvor jeg skulle legge fingeren, men 3mnd senere sliter jeg fortsatt like mye. Flere ganger om dagen gir jeg opp og taster kode i stedet.

Nå har jeg bestilt en OP 8 Pro. Har lest en del tester av 8 Pro og den virker temmelig lik som S20 på de aller fleste områder. Litt svakere kamera (som jeg ikke bryr meg noe særlig om), fingeravtrykkleseren skal visstnok være veldig kvikk (noe jeg merket meg at S20 ble kritisert for i tester). Bloatwaren og generelt dårlig OS som Samsung har blitt kritisert for de siste årene er helt borte (hvert fall siden min forrige Samsung (S7)), men jeg tenker det kan være spennende å prøve økosystemet til OP. 

Er du gira på å få hyppige oppdateringer får du de månedlig hos Samsung mens OP har bi-månedlig (noe som jeg egentlig foretrekker da det er litt irriterende med den masete oppdateringsnotifikasjonen som gjør telefonen ubrukelig i 20 minutter mens den holder på. 

Ikke at det har plaget meg, men kamera-notchen til Samsung er midt på toppen av skjermen, OP har den klint oppe i hjørnet så den gjør enda litt mindre ut av seg. 

Den ene høyttaleren til Samsung er ugunstig plassert om du er venstrehendt for jeg legger støtt fingeren jeg lener telefonen på over den og muffler lyden. Her vet jeg ikke hvordan det blir med OP. 

OP lader raskest trådløst (den sterkeste laderen må kjøpes separat og er relativt kostbar) og warp-chargen skal være veldig rask, men jeg er godt fornøyd med ladetiden til Samsung. Lader den stort sett kun på jobb med en billig 5W trådløs lader (mener det står at det tar cirka 3t for å lade den cirka fullt (det er sjelden jeg er lavere enn 20%), men jeg jobber på kontor så det er aldri noe problem). 

OP skal være skarpere i sterkt sollys i følge en anmeldelse jeg leste og skjermen har fått veldig skryt (til tross for at jeg mener det er Samsung som har levert den). 

 

For å oppsummere blir du trolig godt fornøyd samme hvilken av de du går for. Om du sitter på gjerdet noen dager til så kan jeg komme med en oppdatering når jeg har fått OP ?

Lenke til kommentar
On 8/31/2020 at 11:56 PM, SilverShaded said:

Tar gjerne en oppdatering, ja ? Er i tvil selv for øyeblikket, og OP 8 Pro er en kandidat.

Fikk telefonen i dag. Har ikke fått testa veldig mye, men liker OP'en veldig godt så langt. Litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva, kanskje er det også litt at den er splitter ny. 

Fingeravtrykkleseren oppfattes mye mer snappy enn på Samsungen. Jeg har irritert meg over S'en lenge over at den ikke får match på fingeren, men når jeg sitter med dem side ved side så er den selvfølgelig sjeldent god, men selve opplåsingen føles kvikkere på OP. Samsung føles litt som at du vekker den opp til en tung app, OP er mer "HER ER JEG".

Ansiktsgjenkjenningen fikser ikke solbriller på OP heller, men utifra en video jeg så der en kar fikk låst den opp med ansiktsmaske så skjønte jeg at nøkkelen ligger i øynene. Da blir briller dårlig deal. Litt skuffende når den gamle iPhonen til samboeren har klart dette i åresvis. 

 

Warp charge virker veldig bra de få prosenten jeg har testa den (men hvor ofte er det bråhast med å fylle den lynkjapt?). På cirka 25min gikk jeg fra 64 til 100%. 

 

Jeg bruker telefonen uten noen synlige knapper, bare gestures for å gå tilbake, switche apper og "gå til home screen". Jeg ble aldri ordentlig komfortabel med Samsung sin løsning der tilbake er enten nede til høyre eller nede til venstre. Med en såpass stor telefon blir det litt fingergymnastikk å treffe den komfortabelt (til home screen, som er i midten, går fint). OP har en vri der du bare swiper inn fra ytterkant av skjermen mot midten for å gå tilbake og det fungerte veldig fint. 

Mye småpirk her, men jeg liker designet til OP ørlite bedre (selv om de er rimelige like forfra). Samsung har en liten glipe langs hele toppen på telefonen. Her samler det seg i blant noe skrot. Her synes jeg OP'en har en finere avslutning og ser ikke potensialet for at noe skal kunne kile seg fast der. 

Kamerabumpen på OP er noe større enn på Samsung sin. Bruker man case så er ikke det så nøye. 

Fingeravtrykkindikatoren på OP er turkis (har ikke funnet noen måte å endre den på). Det er ikke et fantastisk designvalg. Samsung sin er grå/hvit og ser mer smakfull ut. 

OP kommer med en gjennomsiktig case med en litt glorete "Never settle"-logo. Slikt må man kjøpe selv med Samsung (så kan man argumentere at man må uansett bytte ut den hos OP, men man har hvert fall beskyttelse til ny kommer i posten). 

Samsung kommer med noen billige ørepropper. Det fulgte ikke med hos OP.

 

Det er det jeg har lagt merke til så langt. Begge er snappy og fine og merker aldri noe stutter i spill el. Det eneste jeg har merket som er litt usmooth er når man scroller i Play Store av alle steder, men dette gjelder begge telefonene. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@LtdEdFred Det var en god gjennomgang av førsteinntrykk....mange takk ?

Du får rapportere tilbake når du har testet mer, f.eks kamera ! 

Jeg har sett meg mett på alle mulige rare video-sammenligninger på YT og føler at jeg ikke kommer noe lenger. Med de ryktene som fins er det heller ikke noe særlig vits i å vente på neste OP...det blir visst ikke en flaggskip-telefon. Prisene går vel neppe ned med det første heller...

Siden jeg har OneCall abo kan jeg få både S20+ og OP 8 Pro med rentefri nedbetaling hvis jeg vil. Men det ergrer meg litt at OP koster en tusing mer enn S20+. Hadde prisen vært den samme, hadde jeg ikke tvilt.  

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (27 minutter siden):

@LtdEdFred Det var en god gjennomgang av førsteinntrykk....mange takk ?

Du får rapportere tilbake når du har testet mer, f.eks kamera ! 

Jeg har sett meg mett på alle mulige rare video-sammenligninger på YT og føler at jeg ikke kommer noe lenger. Med de ryktene som fins er det heller ikke noe særlig vits i å vente på neste OP...det blir visst ikke en flaggskip-telefon. Prisene går vel neppe ned med det første heller...

Siden jeg har OneCall abo kan jeg få både S20+ og OP 8 Pro med rentefri nedbetaling hvis jeg vil. Men det ergrer meg litt at OP koster en tusing mer enn S20+. Hadde prisen vært den samme, hadde jeg ikke tvilt.  

OP bruker vanligvis å komme med en T modell da på høsten/vinter med oppgraderinger fra forrige toppmodell.

Lenke til kommentar

Så noe rykter om en T-versjon her om dagen. 

 

Angående kameraet så er jeg nok ingen god målestokk. Det var ikke mange bildene jeg tok med Samsungen og jeg har generelt aldri vært spesielt opptatt av kamerakvalitet. Så lenge jeg har ett og det tar greie bilder (og gjerne er et lite løft fra forrige telefon (når jeg har hatt telefonen en stund, ikke som nå)) er jeg stort sett fornøyd. Gikk til OP vel vitende om at Samsung sitt har fått bedre skussmål i de fleste tester for sitt kamera. Testa nattmodusen på kvelden i går og var godt fornøyd med resultatet etter mine krav. Det var hvert fall atskillig bedre enn bildet iPhone X produserte. 

Lenke til kommentar
LtdEdFred skrev (41 minutter siden):

Så noe rykter om en T-versjon her om dagen. 

 

Angående kameraet så er jeg nok ingen god målestokk. Det var ikke mange bildene jeg tok med Samsungen og jeg har generelt aldri vært spesielt opptatt av kamerakvalitet. Så lenge jeg har ett og det tar greie bilder (og gjerne er et lite løft fra forrige telefon (når jeg har hatt telefonen en stund, ikke som nå)) er jeg stort sett fornøyd. Gikk til OP vel vitende om at Samsung sitt har fått bedre skussmål i de fleste tester for sitt kamera. Testa nattmodusen på kvelden i går og var godt fornøyd med resultatet etter mine krav. Det var hvert fall atskillig bedre enn bildet iPhone X produserte. 

Ja, har sett akkurat det ryktet med det antatte bildet. Men også at OP tenker å fortsette på tråden med Nord, altså rimeligere telefoner. CEO snakket om "making a new start", hva nå det betyr... ?

Etter å ha sett på masse kamera-sammenligninger har jeg kommet til at flaggskipene alle har både sterke og svake sider. OP sin dårligste side er antagelig selfie-kameraet, og det bryr jeg meg lite om. Tar svært sjelden selfies uansett. Hvis det blir en 8T kan man jo håpe at de erstatter fargefilter-kameraet med noe mer anvendelig, tar in SD 865+ og øker fra 48 til 64 MP på hovedkameraet..

Lenke til kommentar
LtdEdFred skrev (På 2.9.2020 den 23.46):

Fikk telefonen i dag. Har ikke fått testa veldig mye, men liker OP'en veldig godt så langt. Litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva, kanskje er det også litt at den er splitter ny. 

Fingeravtrykkleseren oppfattes mye mer snappy enn på Samsungen. Jeg har irritert meg over S'en lenge over at den ikke får match på fingeren, men når jeg sitter med dem side ved side så er den selvfølgelig sjeldent god, men selve opplåsingen føles kvikkere på OP. Samsung føles litt som at du vekker den opp til en tung app, OP er mer "HER ER JEG".

Ansiktsgjenkjenningen fikser ikke solbriller på OP heller, men utifra en video jeg så der en kar fikk låst den opp med ansiktsmaske så skjønte jeg at nøkkelen ligger i øynene. Da blir briller dårlig deal. Litt skuffende når den gamle iPhonen til samboeren har klart dette i åresvis. 

 

Warp charge virker veldig bra de få prosenten jeg har testa den (men hvor ofte er det bråhast med å fylle den lynkjapt?). På cirka 25min gikk jeg fra 64 til 100%. 

 

Jeg bruker telefonen uten noen synlige knapper, bare gestures for å gå tilbake, switche apper og "gå til home screen". Jeg ble aldri ordentlig komfortabel med Samsung sin løsning der tilbake er enten nede til høyre eller nede til venstre. Med en såpass stor telefon blir det litt fingergymnastikk å treffe den komfortabelt (til home screen, som er i midten, går fint). OP har en vri der du bare swiper inn fra ytterkant av skjermen mot midten for å gå tilbake og det fungerte veldig fint. 

Mye småpirk her, men jeg liker designet til OP ørlite bedre (selv om de er rimelige like forfra). Samsung har en liten glipe langs hele toppen på telefonen. Her samler det seg i blant noe skrot. Her synes jeg OP'en har en finere avslutning og ser ikke potensialet for at noe skal kunne kile seg fast der. 

Kamerabumpen på OP er noe større enn på Samsung sin. Bruker man case så er ikke det så nøye. 

Fingeravtrykkindikatoren på OP er turkis (har ikke funnet noen måte å endre den på). Det er ikke et fantastisk designvalg. Samsung sin er grå/hvit og ser mer smakfull ut. 

OP kommer med en gjennomsiktig case med en litt glorete "Never settle"-logo. Slikt må man kjøpe selv med Samsung (så kan man argumentere at man må uansett bytte ut den hos OP, men man har hvert fall beskyttelse til ny kommer i posten). 

Samsung kommer med noen billige ørepropper. Det fulgte ikke med hos OP.

 

Det er det jeg har lagt merke til så langt. Begge er snappy og fine og merker aldri noe stutter i spill el. Det eneste jeg har merket som er litt usmooth er når man scroller i Play Store av alle steder, men dette gjelder begge telefonene. 

 

Fingeravtrykk symbol kan forandres til flere typer. 

Er sjøl gått fra Samsung til OnePlus 8 Pro og angrer ikkje, mye bedre mobil 

Endret av nerokid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...