Gå til innhold

Førstegangsbolig som investering


TrineStudent

Anbefalte innlegg

Har en fremtidig hypotetisk scenario jeg leker litt med om dagen. Saken er slik: Jeg er ung og ferdigutdannet neste sommer. Da har jeg ca 1 mill i oppsparte midler (en del av det er arv), pluss omtrent 200 000 på BSU (som skal bli stående siden jeg enda er ung). Forventer startlønn rundt 550 000, med en del økning i fremtiden (til kanskje 700 000). 

Jeg har en samboer som ikke har noe oppsparte midler, kun rundt 50 000 på BSU. Vi er ferdig utdannet samtidig, han med startlønn på rundt 400-450 000. Her blir det liten økning i fremtiden, kanskje til 550 000 maks. 

Vi er altså ganske skjevfordelt i økonomien, men vi ønsker å kjøpe bolig når vi har fått landet jobb. Jeg er den som er mest ivrig, og har sett en del på boliger allerede. Målet er å kunne kjøpe seg noe større her i byen, noe som er dyrt. Derfor ønsker jeg en førstegangsbolig som kan være et springbrett til dyrere og større bolig, altså en god investering. Jeg har funnet en andelsleilighet med en liten utleiedel, pris ca. 2 300 000, slipper dokumentavgift (altså nesten ikke omkostninger). Utleieinntekten dekker felleskostnader (felleslån, tv, internett, varmtvann, strøm) og gir kanskje en tusenlapp ekstra i inntekt utover felleskostnadene. To scenarioer:

1. Jeg kjøper sammen med samboer, men fordeler med ulik eierandel. Siden jeg har så mye i egenkapital, må vi ha 70/30-fordeling for å betale ca likt på lån. Eventuelt kan vi ha lik fordeling, men da betaler jeg nesten ingenting i lån men sparer istedet. Vi sparer samtidig det vi kan utenom for å skaffe mer egenkapital til å kjøpe noe større.

2. Jeg kjøper leiligheten alene. Vi leier ut utleiedelen, samboer betaler en symbolsk strøm for å dekke strøm og litt for å bo (kanskje 2000 til sammen eller noe rundt der). Både han og jeg sparer det vi kan utenom for å bygge EK til ny bolig.