Gå til innhold

Hvor høy lønn bør jeg be om?


Gjest 28bc0...9a2

Anbefalte innlegg

Gjest 28bc0...9a2

Skal på annengangsintervju for en konsulentstilling i et selskap som leverer it-løsninger til min opprinnelige bransje. Har bachelorutdanning, og 5års erfaring etter utdanning. Holder også på med en master som er delvis mitt fag og delvis datafag. Masteren koster meg ca 40' i året, pluss reise og opphold to uker i året. Lurer på å foreslå at de dekker utdanning, eller skal jeg heller be om høyere lønn? Min opprinnelige lønn er lav, og det vet de jo godt da de kjenner til sektoren.

Anonymous poster hash: 28bc0...9a2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker la arbeidsgiver by først , for det første slipper jeg og drite meg ut med og kreve for mye , jeg kan heller takke for meg og dra om de er hinsides lavt, og om de er litt for lave kan du si at du så for deg mer.

jeg har sagt nei til en jobb pga lønn hvor de kom tilbake etter et par uker med et nytt og bedre tilbud 

 

det kommer litt an på din situasjon ,

har du jobb og ønsker og bytte ? da bør lønna eller forhold være bedre enn der du er 

har du mange tilbud / er det lett og få ny jobb , så bør lønna være beste tilbud 

er du arbeidsledig og det er vanskelig og finne relevante jobber så bør du trø mer forsiktig så du ikke skremmer vekk arbeidsgiver 

 

det er vell og relevant og du er ansatt eller jobber for deg selv og selger en tjeneste , sistnevnte skal ha betraktelige høyere rater enn lønn 

Lenke til kommentar

Det er nok situasjonsavhengig, men å prøve å få arbeidsgiver til å dekke vidareutdanninga burde være overkomeleg om utdanninga er relevant for stillinga. Du må rekne med at du får bindingstid, men på den måten så får du tatt gratis utdanning og arbeidsgiver sikrer at dei får nytte kompetansen din og dermed få tilbakebetalt for utdanningskostnaden i løpet av bindingstida.

Det å forhandle fram høgare lønn er nok mest lønnsomt på lenger sikt. Sjølv om utdanninga koster deg 80k + 4 veker med reise/opphold i løpet av dei neste to åra så skal du ikkje ha veldig mykje ekstra i året før du tener dette innigjen iløpet av arbeidskarrieren din.
På den andre sida så vil gratis utdanning gi deg fleire karrieremuligheiter, og er også ei investering for framtida.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 minutter siden):

Pro Tip: Hvis de spør; aldri si hva du har i lønn fra før, eller hva du ønsker deg. Det vil kun bli brukt mot deg. La dem komme med et forslag, og vurder selv deretter.

Det varier nok litt kva lønnsnivået er i den aktuelle bedrifta.
Eg har også vært borti at det å fortelle kva du har hatt i lønn før har vært nødvendig for å få den nye arbeidsgiveren til å strekke seg opp til tilsvarande nivå.

Typisk skjer dette ofte når ein søker seg frå privat næringsliv til offentleg sektor der lønnsnivået er langt lavare.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (47 minutter siden):

Det varier nok litt kva lønnsnivået er i den aktuelle bedrifta.
Eg har også vært borti at det å fortelle kva du har hatt i lønn før har vært nødvendig for å få den nye arbeidsgiveren til å strekke seg opp til tilsvarande nivå.

Typisk skjer dette ofte når ein søker seg frå privat næringsliv til offentleg sektor der lønnsnivået er langt lavare.

Man må gjerne bruke eksisterende lønnsnivå etter at den nye bedriften har kommet med et tilbud. Men å gjøre det før bidrar sjelden til noe positivt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 28bc0...9a2

Takk for gode innspill. Jeg har jobb, men ønsker å bytte bransje. Samtidig trives jeg tålelig godt ser jeg er, så jeg har ikke noe hastverk. Jeg tar relevant utdannelse og regner med et karrierebytte er i sikte uansett. Det er ikke så mange av disse jobbene her jeg bor, derfor har jeg søkt før jeg er ferdig med masteren. Egentlig er jeg vel heldig som ble innkalt til intervju, for det er mye jeg må lære fra bunn av for å gjøre en god jobb.

Jeg vil selvsagt ikke ta opp temaet først, da jeg antar de gjør det selv. Ønsker bare å være forberedt.

Anonymous poster hash: 28bc0...9a2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...