Gå til innhold

Stor forskjell i hastighetstest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig er begge samme testen, mens det - tildels litt tilfeldig - blir valgt forskjellige servere. Hvis man ser nederst på første bilde står det "SPEEDTEST powered". Svært mange av løsningene for å teste nettytelsen er basert på Ookla Speedtest-plattformen. Selv ser jeg store forskjeller i ytelse mellom serverne. Men ser i utgangspunktet ut som du her har brukt samme server - Sandefjord.

Men du tester via wifi? 700 Mbps+ på en mobiltelefon, mot en såpass enkel løsning som Deco M5, høres egentlig nok så utopisk ut. Slike tester av bredbåndsforbindelsen bør i utgangspunktet kjøres med en kablet forbindelse til ruteren. Blir fort av trådløsnettet ellers vil være begrensningen. Med en mesh-løsning kan man fort her bli flyttet mellom aksesspunkter også.

Hvis det er slik at den første testen er i appen til TP-Link, så kjøres nok testen fra ruteren. Dette i motsetning når du bruker appen til Speedtest, så testes forbindelsen helt fram til telefonen din. Tolker jeg det da riktig, sier testene her at du klarer over 700 Mbps inn til ruteren din, men trådløsnettet mot mobilen din begrenser p.t. ytelsen til 159 Mbps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men der tror jeg du løste det! Tenkte ikke at tp linken testet linje inn til ruteren, tenkte den testet wifi siden jeg kjørte den fra tlf.. men når du sier det så er det jo mer logisk!

Har kjørt test med kabel også ja, ligger da på 700 ish, men var wifi hastighet jeg var ute etter å få teste denne gang. Nylig gått over til mesh, så blir en del sjekket her og der. 

Dårlig hastighet på wifi, tror den tvinger på 2.4GHz. kan koble ut 2.4, men er redd det er enkelte enheter som ikke støtter 5GHz enda på nettverket mitt.

Lenke til kommentar

Du kjører mesh-nodene trådløst eller kablet?

Mesh blir nødvendigvis ikke for maksimal ytelse. Spesielt ikke for en såpass rimelig og enkel løsning som M5, som ikke har en dedikert radio for kommunikasjonen mellom mesh-satellittene når man kjører dem trådløst (eksempelvis M9+ og X60 har det). Det blir for å få "grei nok" ytelse mer overalt i boligen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...