Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Bjarte_1 said:

Fordi at kulde og motbakker suger ut batterikapasiteten, og det er ingen ladestasjoner underveis mellom Eidfjord og Geilo, om det i det hele tatt er det på de to stedene. Derfor har folk rekkeviddeangst. Etter min mening burde de fylt samfunnet med ladestasjoner før de kom med bilene, men de gjorde det omvendt, fylte samfunnet med elbiler uten at det er ladestasjoner nok

Du har aldri køyrt elbil, forstår eg.  Eller kanskje du har eit angstproblem?

 

Min fyrste etappe når eg skal til Oslo midt på vinteren er litt lengre enn Bergen-Gol.  Det har aldri vore noko problem uansett temperatur, og eg har aldri hatt nokon form for angst for om det går bra eller ikkje.  Faktisk er forbruket mitt høgare på sommaren enn om vinteren.  Truleg fordi det går seinare på vinterføre.  Kulde gjev høgt forbruk på småturar, men på legnre turar vert både bil og batteri fort varmt.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (6 minutter siden):

Du har aldri køyrt elbil, forstår eg.  Eller kanskje du har eit angstproblem?

 

Min fyrste etappe når eg skal til Oslo midt på vinteren er litt lengre enn Bergen-Gol.  Det har aldri vore noko problem uansett temperatur, og eg har aldri hatt nokon form for angst for om det går bra eller ikkje.  Faktisk er forbruket mitt høgare på sommaren enn om vinteren.  Truleg fordi det går seinare på vinterføre.  Kulde gjev høgt forbruk på småturar, men på legnre turar vert både bil og batteri fort varmt.

Hvis du skal over Hardangervidda, fra Bergen, midtvinters, så er et realistisk skue at jeg lader på Voss og det er noen mil fra Eidfjord, det er kaldt noe som tapper alle typer batteri, så er det  4 mil oppoverbakke til Dyranut fjelstove. Så kan jeg risikere å bli stående en kolonnekø i en time, jeg kan jo slå av, men da blir det kaldt i minus 20. Når kolonnebilene kommer så skal vi 5 mil inn til Geilo. Er det da mer batteri igjen?  Det er dette som er rekkeviddeangst. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, 6RCURCGB said:

Hadde det du skrev bare hatt et snev av realisme i seg skulle jeg svart deg. Men istedet fikk jeg meg en god latter. Hva med å gå enda lengre med stimulansene? Hva med å fjerne førerkortkravet for el-bil? Hva med å oppheve fartsgrensene for el-bil? Hva med å oppheve promillegrensene for el-bil?

Prompebilkjørerne bokstavlig talt dreper folk med utslippene sine og ødelegger planeten. Det er ingen grunn til at de skal kjøre fossilt lengre. De skjønner rett og slett ikke sitt eget beste. Da skulle det bare mangle at de skal betale for ødeleggelsene sine.

Og hvorfor mener du at for å redde liv ved å få bort prompebilene sine så bør vi gjøre så flere liv går tapt i promillekjøring og høyhastighetsulykker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er eigentleg veldig tafatt politikk og være så langt bakpå at det ikkje er bestemt kva som skal være gjeldande avgiftspolitikk de, 01.01.2022 som altså er om 17 månedar.

Det er slike ting som gjer det vanskeleg forbedrifter og privatpersonar å tilpasse seg politikken.
At dei som kjøper bil i dag må rekne med at avgiftene endrar seg før nybilgarantien går ut er eigentleg heilt vannvittig, uansett kva veg endringa går.

Det er sjølvsagt storpolitikk å avgjere slike ting, men her burde regjeringa gått inn og freda dagens momsavgift fram til 2025.
Dei ulike partia har sjølvsagt også ulikt syn på saka, men her burde regjeringa for lenge sida ha tatt ei beslutting. Sjølv det å vite at momsfritaket definitivt ikkje varer lenger enn til 2022 hadde gjort saka meir oversiktleg.

Eg synes det er direkte talentlaust å gå ut med informasjon om at avgiftsregimet vil vi nok måtte vente til romjula 2021 med å finne ut av. Makan til besluttingsvegring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Bjarte_1 said:

Hvorfor det?  Med fossil bil så har jeg bensinstasjoner rundt hvert gatehjørne, pluss svært mange verksteder som konkurrerer på pris. Og ikke noe særlig dyrere enn det vil bli med El-bil, og behandler jeg den godt kan den bli veteranbil. 

Nei for all del, er jo helt valgfritt hva man vil bruke penger på. Men virker som om elbiler er ubrukelig for deg så skulle bare poengtere at eksempelet ditt går fint med elbil.

Har kjørt elbil i ett år nå, og brukt mindre penger på drivstoff en hva det kostet for en tank på den gamle dieselbilen min. Synes det er fantastisk å slippe å stoppe å fylle stinkende dyr diesel på bilen.

(Forøvrig vesentlig mindre man trenger verkstedet for med elbil så det poenget frafaller litt)

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Bjarte_1 said:

Hvis du skal over Hardangervidda, fra Bergen, midtvinters, så er et realistisk skue at jeg lader på Voss og det er noen mil fra Eidfjord, det er kaldt noe som tapper alle typer batteri, så er det  4 mil oppoverbakke til Dyranut fjelstove. Så kan jeg risikere å bli stående en kolonnekø i en time, jeg kan jo slå av, men da blir det kaldt i minus 20. Når kolonnebilene kommer så skal vi 5 mil inn til Geilo. Er det da mer batteri igjen?  Det er dette som er rekkeviddeangst. 

Har bilen veldig kort rekkjevidde?  Voss-Geilo er berre 14 mil.

 

Å stå ein time i kolonnekø er null problem.  Eg unngår kolonnekøyring dersom eg kan – då vel eg heller ei anna rute – men har ste ein time å venta på bilberging utanfor Fjærlandstunnelen midtvinters.  Det kan vere kaldt der òg, rett under breen.  5 km av batterikapasiteten gjekk med og det var varmt i bilen heile tida.  Du treng ikkje mykje effekt for å halde ein bilkupe varm.  5 km tilsvarer omlag 1 kWh brukt på min bil.  Batteriet er godt isolert og taper ikkje mykje av varmen på ein time utan at bilen kjøler det aktivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Nei for all del, er jo helt valgfritt hva man vil bruke penger på. Men virker som om elbiler er ubrukelig for deg så skulle bare poengtere at eksempelet ditt går fint med elbil.

Har kjørt elbil i ett år nå, og brukt mindre penger på drivstoff en hva det kostet for en tank på den gamle dieselbilen min. Synes det er fantastisk å slippe å stoppe å fylle stinkende dyr diesel på bilen.

(Forøvrig vesentlig mindre man trenger verkstedet for med elbil så det poenget frafaller litt)

Janei jeg skal innrømme at jeg aldri har kjørt elbil og baserer meg på forestillinger. Og ting jeg har hørt. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Bjarte_1 said:

...

Kva rekkevidde fantasere du at elbiler har om vinteren egentlig? Skulle tru at i di verden har elbiler 5 km rekkevidde, og at dei bruke 300% meir straum i oppover-bakke, etc.

Du har rett og slett eit tullete fantasifult forhold til elbiler. Det er rett og slett fiksjon. Dvs tull og sprøyt. Ikkje reelt. Osv.

Når eg køyre opp til Haukeligrend er det ikkje noko skrekkelig meir høgt forbruk enn normalt egentlig på vegen opp, skjønt eg satte ikkje noko tal på det. Du merke at den teller ned på rekkevidden, men helst i kontrast med at når du først er oppe og skal ned bruker du ein fraksjon av straumen du vanligvis bruker...

Jippi for nedoverbakke. Det blir aldri gammelt å sjå rekkevidda gå opp mens du køyre. ?

Når det gjelder pris... Eg kjøpte ioniq for å spare penger på reise til og frå jobb. Haugesund til Stord.

Då berekna eg at min 2007 Rav4 eg hadde brukte veil 26k i året i diesel utifrå følgende reknestykke: 

6.8 liter / 100 mil * 13.5 kr pr liter * 115 km * 250 arbeidsdager = 26 393 kr pr år.

Samtidig berekna eg kostnaden med å køyre ioniqen slikt:

14.5 kWh / 100 mil * 0.483 kr pr kWh * 115 km * 250 arbeidsdager = 2014 kr pr år.

14.5 kWh / 100 mil fekk eg frå elbilforeningen. 0.483 kr pr kWh henta eg frå eigen straumrekning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Har bilen veldig kort rekkjevidde?  Voss-Geilo er berre 14 mil.

 

Å stå ein time i kolonnekø er null problem.  Eg unngår kolonnekøyring dersom eg kan – då vel eg heller ei anna rute – men har ste ein time å venta på bilberging utanfor Fjærlandstunnelen midtvinters.  Det kan vere kaldt der òg, rett under breen.  5 km av batterikapasiteten gjekk med og det var varmt i bilen heile tida.  Du treng ikkje mykje effekt for å halde ein bilkupe varm.  5 km tilsvarer omlag 1 kWh brukt på min bil.  Batteriet er godt isolert og taper ikkje mykje av varmen på ein time utan at bilen kjøler det aktivt.

Rekkeviddeangst er vel som all angst, irrasjonell. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (23 timer siden):

Like greit. Flere og flere kjøper dieselbiler nå uansett.

Pussig, Salget av nye dieselbiler er nå på ca 10%, samme for bensin 46% av nysalget er rene elbiler, resten hybrid. Så det er nok bruktbiler diesel, du tenker på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjarte_1 said:

Hvorfor det?  Med fossil bil så har jeg bensinstasjoner rundt hvert gatehjørne..

Det endrer seg i negativ retning for deg. Bensinstasjoner uten for allfarvei er det vel ingen som investerer i lenger. Når dagens stasjoner må ha dyrt vedlikehold, så legges de ned med mindre de har godt belegg.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, WiiBoy said:

Det endrer seg i negativ retning for deg. Bensinstasjoner uten for allfarvei er det vel ingen som investerer i lenger. Når dagens stasjoner må ha dyrt vedlikehold, så legges de ned med mindre de har godt belegg.. 

Det stemmer.  I 1990 var det 3000 bensinstasjonar i landet.  I 2001 var det redusert til 2000.  I 2018 var det 1875, men mellom 2001 og 2018 er definisjonen av bensinstasjon endra eit par gonger.  Til dømes er bensinpumper til båt og reine truckanlegg no medrekna.  Etter den gamle definisjonen er det nok ikkje meir enn 1500 att. 

 

Salet av bensin er nesten halvert på ti år og salet av diesel har gått nedover sidan 2016.  Vi kan nok ikkje rekne med auke i salet av bensin eller diesel i 2020 heller.  Her i byen er det no like mange hurtigladestasjonar som det er bensinstasjonar (alle utanom ein er konvertert til automatstasjonar).

 

image.png.b7a21f20fd1da819e45c9346e1259c9c.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Bjarte_1 said:

Rekkeviddeangst er vel som all angst, irrasjonell. 

Jeg hadde en liten eureka her i helgen. Kjørte hjem og så etter den billigste diselen. Fy faen så dig det skal bli når jeg ikke lenger trenger å forholde meg til bensinprisene. Har planer om å få elbil, men tenkte jeg skulle vente til det kom noen bedre utvalg og pris på bra familiebiler. Har også en kid som driver å vandaliserer baksete for tiden så kan være greit å utsette nybil.

Det blir så digg når jeg starter hver tur med "full tank". Jeg er også av typen som kan få litt rekkevide angst når tanken blinker tom og jeg ikke ønsker å endre kurs for å finne disel, så blir nok en bil med mye rekkevidde. Med 400+ Km rekkevide blir det ekstremt få ganger jeg vil trenge å forholde meg til lader.

Endret av MrFoss
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sturle S said:

Det stemmer.  I 1990 var det 3000 bensinstasjonar i landet.  I 2001 var det redusert til 2000.  I 2018 var det 1875

Med en økende elbil andel kan det godt bli sjeldent med bensinstasjoner. Kommer litt an på hvordan de omstiller seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrFoss said:

Med en økende elbil andel kan det godt bli sjeldent med bensinstasjoner. Kommer litt an på hvordan de omstiller seg. 

Eg ser at somme installerer hurtigladarar, men eg tykkjer ikkje bensinstasjonar er spesielt innbydande til å lade på.  Då vel eg heller eit kjøpesenter eller ei vegkro med eit større utval enn pølser, ein slapp hamburger med alt for mykje Thousand Islands dressing eller eit pizza-stykkje som har ste i varmeskåp sidan i går.  Medan bensinstasjonane ropar på subsidiar for å kjøpe hurtigladarar, set kjøpesentra dei opp for eiga rekning for å skaffe kundar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur bensinstasjoner er ok som ein ladeplass, men det er ikkje den mest sjarmerende plassen. Men mange steder er dei gjerne det einaste som er relevant.

Morsomt nok då at Kyrping bensinstasjon ikkje har lader, men Åkrafjorden har det. Sistnemnte tjene definitivt på å ha dei. Stakkars bensinstasjonen i Kyrping virka ganske ynkelig uten ladestasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (57 minutter siden):

Eg trur bensinstasjoner er ok som ein ladeplass, men det er ikkje den mest sjarmerende plassen. Men mange steder er dei gjerne det einaste som er relevant.

Morsomt nok då at Kyrping bensinstasjon ikkje har lader, men Åkrafjorden har det. Sistnemnte tjene definitivt på å ha dei. Stakkars bensinstasjonen i Kyrping virka ganske ynkelig uten ladestasjon.

Bensinstasjoner tjener jo majoriteten av pengene sine på vask og salg av mat/varer. Så det blir nok en omgjøring hvor en ser bredere utvalg av "restaurant mat" med sitteplasser for å gjøre det mer beleilig for å stoppe innom. Det blir nok store endringer i bransjen fremover og håper det blir noe annet enn bare burgerking som en ser på mye av Tesla sine ladere. Ser gjerne ett bedre å større utvalg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...