Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluetooth adaptere oppdages plutselig ikke - tips?


Anbefalte innlegg

Som etter hva jeg har forstått, så har det integrerte Bluetooth-adaptere plutselig forsvunnet fra PCen..

Inne på Innstilinger → Bluetooth og andre enheter → så har jeg ikke lenger "På / Av"-knapp for Bluetooth. helt blankt.

image.png.f0eb45ae3e08c1bf67f9a8b4c264026d.png

Forsøker jeg å pare opp et Bluetooth-apparat, får jeg denne meldingen, som indikerer at den ikke finner noe Bluetooth-adapter..

image.png.162a922ef63a12afc66421444288cefe.png

image.png.b1f238b82a82d1b5f0c72cc485fc2a7e.png

Fungerte helt ypperlig i går når jeg paret det sammen med et Sony Headset.

image.png.cb4d99cf7c7cc52962078d8642d92659.png

 

Forsøkt Windows Update, reinstallert Bluetooth-driver direkte fra Intel uten at jeg kommer noe lenger.
Nullstilte BIOS til standard oppsett, i tilfelle det var noe der som hadde deaktivert Bluetooth, men enda like langt. 

Har dere noen tips? :p 

Hovedkort:

 

Virker som det bare "døde" over natta, da jeg fant ut at jeg ville sjekke hvordan lydkvaliteten var på Sony headsettet til spilling..

Edit  - Ting jeg har forsøkt:

  • Reinstallasjon av Bluetooth-driver (både nyeste og eldre).
  • Nyeste og forrige versjon av BIOS-versjon
  • Testet både i Ubuntu (Live USB) og på en annen Windows installasjon
  • Sjekket at Bluetooth-controlleren er aktivert i BIOS.
Endret av Merko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (36 minutter siden):

Som etter hva jeg har forstått, så har det integrerte Bluetooth-adaptere plutselig forsvunnet fra PCen..

Inne på Innstilinger → Bluetooth og andre enheter → så har jeg ikke lenger "På / Av"-knapp for Bluetooth. helt blankt.

image.png.f0eb45ae3e08c1bf67f9a8b4c264026d.png

Forsøker jeg å pare opp et Bluetooth-apparat, får jeg denne meldingen, som indikerer at den ikke finner noe Bluetooth-adapter..

image.png.162a922ef63a12afc66421444288cefe.png

image.png.b1f238b82a82d1b5f0c72cc485fc2a7e.png

Fungerte helt ypperlig i går når jeg paret det sammen med et Sony Headset.

image.png.cb4d99cf7c7cc52962078d8642d92659.png

 

Forsøkt Windows Update, reinstallert Bluetooth-driver direkte fra Intel uten at jeg kommer noe lenger.
Nullstilte BIOS til standard oppsett, i tilfelle det var noe der som hadde deaktivert Bluetooth, men enda like langt. 

Har dere noen tips? :p 

Hovedkort:

 

Virker som det bare "døde" over natta, da jeg fant ut at jeg ville sjekke hvordan lydkvaliteten var på Sony headsettet til spilling..

Sjekk datamaskinbehandling om maskinvareenheten vises der. Om den har feilmelding etc.

Du kan også sjekke systemloggen for informasjon eller feilmeldinger i tidsrommet før BT radioen "forsvant"

Lenke til kommentar
muthalova skrev (1 minutt siden):

Sjekk datamaskinbehandling om maskinvareenheten vises der. Om den har feilmelding etc.

Jepp, det er gjort. finner ingenting der. Akkurat som PCen ikke oppdager at jeg har noe adapter tilkoblet i det heletatt.

Forsøkte nettopp avinstallering av Windows-oppdatering, som er det eneste som har blitt gjort siden i går, men fremdeles like langt. ? 

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Jepp, det er gjort. finner ingenting der. Akkurat som PCen ikke oppdager at jeg har noe adapter tilkoblet i det heletatt.

Forsøkte nettopp avinstallering av Windows-oppdatering, som er det eneste som har blitt gjort siden i går, men fremdeles like langt. ? 

Hvis den ikke vises i maskinvarelisten (enhetsbehandling) i datamaskinbehandling er det ikke noen vanlig softwarefeil.

Det betyr at windows ikke oppdager maskinvaren i det heletatt... Hverken som avslått, problematisk, eller deaktivert...

Da må den enten være en kombinert bluetooth/wifi radio som har fått feil driver uten bluetooth funksjonalitet.

Eller så er adapteret avslått med en fysisk bryter, deaktivert i BIOS/EFI eller fysisk forsvunnet...

Lenke til kommentar
muthalova skrev (5 minutter siden):

Hvis den ikke vises i maskinvarelisten (enhetsbehandling) i datamaskinbehandling er det ikke noen vanlig softwarefeil.

Det betyr at windows ikke oppdager maskinvaren i det heletatt... Hverken som avslått, problematisk, eller deaktivert...

Da må den enten være en kombinert bluetooth/wifi radio som har fått feil driver uten bluetooth funksjonalitet.

Eller så er adapteret avslått med en fysisk bryter, deaktivert i BIOS/EFI eller fysisk forsvunnet...

 
 
 

Nettopp, derfor jeg spør om tips her til hvordan jeg potensielt kan løse problemet, da jeg har forsøkt det meste jeg kan komme på. :)

Lenke til kommentar

Som fryktet så var ikke Bluetooth-adapteret tilgjengelig der heller.

image.thumb.png.f983245cb3de0f3f2ffd8a053cacd431.png

Forsøkte også på en annen hdd hvor det var en eldre Windows installasjon uten at det dukket opp der heller.

Forsøkte deaktivere / aktivere Bluetooth-kontrolleren i BIOS uten resultat. ? mistenker muligens noe kluss med hovedkortet da.

 

Edit: Muligens BIOS oppdatering som kan ha klusset det til. virker som det er en annen kar med samme problem.

Sitat

An hour ago I updated my mobo (Asus-B550-E GAMING) BIOS to the latest version:1004 2020/08/18. And now the Bluetooth isn't getting recognized by windows at all before that it worked perfectly. I can't seem to find anything about my Bluetooth "device/controller" in device manager however the WIFI is working fine with no problems whatsoever. I've tried the windows Bluetooth troubleshooter, checked in the bios if the Bluetooth controller was turned off or on and checked the antenna cables and still no sign of Bluetooth. It's like there is no Bluetooth device at all.

 
 
 
 
 
 

Edit: Forsøkte å rulle tilbake til forrige BIOS-versjon uten at det heller hadde noen effekt. p%2FcCekIt6%2Fs%2F9fb312c561d120717f613d2848c6b4cdf6906a2a0ff9279e3caad5cd886f5688.png?alt=media&token=5388870c-f353-4330-a631-026c584ea8f0

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Merko skrev (23 timer siden):

Som fryktet så var ikke Bluetooth-adapteret tilgjengelig der heller.

image.thumb.png.f983245cb3de0f3f2ffd8a053cacd431.png

Forsøkte også på en annen hdd hvor det var en eldre Windows installasjon uten at det dukket opp der heller.

Forsøkte deaktivere / aktivere Bluetooth-kontrolleren i BIOS uten resultat. ? mistenker muligens noe kluss med hovedkortet da.

 

Edit: Muligens BIOS oppdatering som kan ha klusset det til. virker som det er en annen kar med samme problem.

Edit: Forsøkte å rulle tilbake til forrige BIOS-versjon uten at det heller hadde noen effekt. p%2FcCekIt6%2Fs%2F9fb312c561d120717f613d2848c6b4cdf6906a2a0ff9279e3caad5cd886f5688.png?alt=media&token=5388870c-f353-4330-a631-026c584ea8f0

Kansje dumt spørsmål, men har du forsøkt "reset to defaults", "revert to safe defaults" eller tilsvarende? Kan være ugyldige verdier i variabler eller innstillinger etter oppdatering og rollback.

Ikke uvanlig at man får bedkjed om å resette EFI/BIOS til standardverdier etter flashing av firmware...

Endret av muthalova
skriveleif
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...