Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som vet hva dette er til?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BioNor skrev (5 minutter siden):

Gammel fastlinje telefonkontakt. Ikke strømførende og kan fjernes etter eget godtbefinnende:-)

Tror ikke du skal være så skråsikker..telefonene som gikk i den trakk jo strøm fra den..og hvor kom den strømmen fra? Og hvem sier at strømmen ikke er der idag når ingen har gjort noe med uttaket.

Lenke til kommentar

kopiert fra wikipedia:

Den analoge telefonlinjen

Den analoge telefonlinjen som faktisk fremdeles er i bruk i mange norske hjem, og i verden forøvrig har vært uforandret i flere tiår. Spenningen på linjen er normalt -48V DC, og grunnen til at tallet er oppgitt med et minus er at chassis og rammen i de første elektromekaniske sentralene faktisk var den positive polen fra strømforsyningen og eventuelt batteriene. Spenningen på -48V DC kan bare måles når en telefon ikke er koblet til linjen, eller når røret er lagt på. Grunnen til dette er at telefonlinjen er konstruert som en strømsløyfe på 18-50mA. Når røret løftes av telefonapparatet synker impedansen i apparatet, og spenningen på linjen går ned slik at strømmen gjennom apparatet er ca. 18-50mA. Normalt vil telefonsentralene bestrebe å holde linestrømmen opp mot 30 mA for å sikre nok energi til elektronikk i telefonene.

https://no.wikipedia.org/wiki/Telefon

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse finnes da fremdeles rundt omkring i mange hjem, nesten alle hus bygget før 2000-tallet hadde jo sånne telefonkontakter?

Betaler man ikke for fasttelefon, så er den nok koblet ut.
Det er helt riktig at disse var -48v, og kunne en gi en grei karamell om man holdt på begge polene når det ringte, noe som kanskje var et større problem den gangen ungdommen lusket rundt om natten å koblet seg inn i telefonskapene med krokodilleklemmer for å ringe opp BBS'er på naboens regning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (37 minutter siden):

Betaler man ikke for fasttelefon, så er den nok koblet ut.

Telenor selv som eier linjen må inn i huset for å sjekke om det er aktivitet eller strøm i den ved inngåelse av internett abonnement. Selv Telenor vet ikke om det er strøm i den.

Endret av Barsen
Lenke til kommentar

Tror aldri jeg har følt meg så gammel før. Og jeg er ikke engang 30 ?

Hvordan går det an å IKKE vite hva det er? "Alle" boliger hadde sånne kontakter for bare "noen få" år siden.

 

Og btw, det er mulig å få støt fra disse. Neppe farlig, men ubehagelig. I dag er vel fasttelefon-nettet (kobber-nettet) nedlagt, så jeg tviler på det er noe aktivitet på den kontakten i det hele tatt. For de få som fremdeles har fast-telefon går det vel igjennom bredbåndet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Disse finnes da fremdeles rundt omkring i mange hjem, nesten alle hus bygget før 2000-tallet hadde jo sånne telefonkontakter?

Betaler man ikke for fasttelefon, så er den nok koblet ut.
Det er helt riktig at disse var -48v, og kunne en gi en grei karamell om man holdt på begge polene når det ringte, noe som kanskje var et større problem den gangen ungdommen lusket rundt om natten å koblet seg inn i telefonskapene med krokodilleklemmer for å ringe opp BBS'er på naboens regning.

Måtte Google hva BBS er.  Takk. Fascinerende stoff jeg kan lese utover kvelden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

?I dag er vel fasttelefon-nettet (kobber-nettet) nedlagt, så jeg tviler på det er noe aktivitet på den kontakten i det hele tatt. For de få som fremdeles har fast-telefon går det vel igjennom bredbåndet.

Kobbernettet er overhode ikke nedlagt... Selv i store byer er det i full drift. Også mange boligalarmer, selv fra de siste 10 år går over fasttelefon linje. Noen alarmselskap krever god sum for å koble til GSM modul på alarmanlegg... 

Kobbernettet skal etter plan legges ned om noen år. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Kobbernettet er overhode ikke nedlagt... Selv i store byer er det i full drift. Også mange boligalarmer, selv fra de siste 10 år går over fasttelefon linje. Noen alarmselskap krever god sum for å koble til GSM modul på alarmanlegg... 

Kobbernettet skal etter plan legges ned om noen år. 

Det var liv i fasttelefonen min fram til i sommar, då eg sa den opp fordi den aldri blir brukt.

Hos naboen var det feil på linja i vinter. Truleg ville problemet kunne bli løyst ved å gå inn i nærmaste koplingsboks og byte om to koparpar frå den tjukke kabelen som går til sentralen. Telenor nekta likevel så mykje som å løfte ein finger, fordi nettet likevel skulle avviklast. Naboen, som er 90 år gammal måtte pent finne seg i å skaffe seg mobiltetefon.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (33 minutter siden):

Telenor nekta likevel så mykje som å løfte ein finger, fordi nettet likevel skulle avviklast. 

Så den gamle damen ble uten telefon i tilfelle noe skulle skje? Telenor selger telefontjeneste og sier at de ikke vil reparere feilen?

Utrolig. Hva slags folk er det som driver egentlig, alle virker så fulllstendig tullete/grådige/løgnaktige idag. 

Telenor selger noe men vil ikke reparere en feil som forhindrer et pleietrengende menneske å komme i kontakt med omverdenen. 

GROTESKT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kunder over hele landet protesterer mot at Telenor ikke vil foreta feilretting eller utvikling av kobbernettet etter 1. mai 2019.

 

Sitat

Ifølge Telenor avvikles kobbernettet innen 2023, og alle kunder skal over på ny teknologi. Om enkeltkunder opplever feil, skal Telenor hjelpe kunden over på ny teknologi så fort som mulig.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1n6e4W/frykter-internett-forsvinner-nar-telenor-stenger-kobbernettet

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...