Gå til innhold

Hva stemmer dere eller hvor står dere politisk?


Anbefalte innlegg

Alexander4840 skrev (6 timer siden):

har blitt oppslukt av politikk de siste 1-2 åra

 

Alexander4840 skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke veldig kjent med partiene og vil gjerne lære om hva de står sterkest for, både partiprogrammet, ledernes meninger og aksjoner, og detaljene som ikke nevnes i programmet.

Nå kan det jo hende du ordla deg uheldig, men det høres nesten ut som du har funnet et parti du har mye til felles med (Frp) uten å egentlig vite hva de andre står for? 

Burde kanskje sjekke ut resten før du stemmer. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (22 timer siden):

Siden det er mange aktive debattanter her med sterke meninger hadde det vært morsomt å få en oversikt over hvor folk står politisk. Du trenger ikke utdype det eller forsvare det. Kanskje også greit om vi unngår diskusjon i denne tråden.

Selv er jeg orientert mot høyresiden i politikken. Stempte FrP ved forrige valg og har stemt Høyre før det.

Jeg leste Karl Marx og Det Kommunistiske Manifest i min ungdom og var nok mer orientert mot venstresiden, men etter hvert som jeg ble eldre, leste mer og reflekterte mer, endte jeg til slutt opp på høyresiden. Har også mye å gjøre med mine tanker om statens rolle i samfunnet og at jeg er en tilhenger av kapitalisme som økonomisk system. 

 

 

 

Endret av Bjarte_1
Lenke til kommentar

Jeg har stemt FrP i alle år, men nå er jeg mer usikker. Jeg har inntrykk av at FrP ikke er ideologisk sikker i mange spørsmål om EØS og Schengen og hvor de står i forhold til norsk selvstendighet ovenfor FN og andre internasjonale organisasjoner som ønsker å påvirke Norges retning. Der virker Rødt, SP og Demokratene mer sikker.

Men jeg ønsker ikke mer immigrasjon og flyktninger til landet vårt heller, og heller ikke flere vindmøller eller klimapolitikk som ødelegger naturen vår eller gjør inngrep i vår personlige frihet. Og når det kommer til frihet og individuell selvstendighet, så er Liberalistene best. Så det er ingen perfekte parti for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (3 timer siden):
DukeRichelieu skrev (22 timer siden):

Siden det er mange aktive debattanter her med sterke meninger hadde det vært morsomt å få en oversikt over hvor folk står politisk. Du trenger ikke utdype det eller forsvare det. Kanskje også greit om vi unngår diskusjon i denne tråden.

Selv er jeg orientert mot høyresiden i politikken. Stempte FrP ved forrige valg og har stemt Høyre før det.

Jeg leste Karl Marx og Det Kommunistiske Manifest i min ungdom og var nok mer orientert mot venstresiden, men etter hvert som jeg ble eldre, leste mer og reflekterte mer, endte jeg til slutt opp på høyresiden. Har også mye å gjøre med mine tanker om statens rolle i samfunnet og at jeg er en tilhenger av kapitalisme som økonomisk system. 

 

 

For mindel blir det en av 3 partier, SP, Høyre eller AP. AP er minst sannsynlig ettersom de er i en identitetskrise som de ikke kommer seg ut av

''For mindel blir det en av 3 partier, SP, Høyre eller AP. AP er minst sannsynlig ettersom de er i en identitetskrise som de ikke kommer seg ut av''

Var det ikke Duke som sa, skriv under siteringene :)

:utakt skrev (4 timer siden):

 

Nå kan det jo hende du ordla deg uheldig, men det høres nesten ut som du har funnet et parti du har mye til felles med (Frp) uten å egentlig vite hva de andre står for? 

Burde kanskje sjekke ut resten før du stemmer. ?

Har sjekket ut de punktene som er viktige for meg, og hørt på masse debatter og nyhetsendinger.
Som sagt er partiprogrammet langt fra hele bildet.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Stemt AP flere ganger tidligere, men gikk over til FRP to siste gangene. Nå vet jeg ikke hvem jeg ev skal stemme for. Hvis jeg gidder å stemme så vurderes flere, deriblant SP. Men veldig usikker og jeg syns man lover ting der man ikke kan love og dermed blir det lite troverdig. Dette, med flere ting gir meg egentlig lite tro på politikere

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er hemmelig valg i Norge så derfor har jeg bestemt meg for å ikke lengre si hvem jeg stemmer på, men om man kjenner til meg litt fra før så er det nok åpenbart hva jeg stemmer. 

Jeg synes det er mye bra politikk i Norge men det største problemet jeg ser er hestehandler og for mye kompromisser på egen politikk. De jeg stemmer på bør kun inngå kompromisser dersom det ganger partiets politikk og ikke for å oppnå makt, og det har de vist igjen og igjen at de ikke gjør. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Det er hemmelig valg i Norge så derfor har jeg bestemt meg for å ikke lengre si hvem jeg stemmer på, men om man kjenner til meg litt fra før så er det nok åpenbart hva jeg stemmer. 

Jeg synes det er mye bra politikk i Norge men det største problemet jeg ser er hestehandler og for mye kompromisser på egen politikk. De jeg stemmer på bør kun inngå kompromisser dersom det ganger partiets politikk og ikke for å oppnå makt, og det har de vist igjen og igjen at de ikke gjør. 

Og slik blir det jo så lenge ikke et parti sitter med et flertall. Problemet her kan være at egentlig svært små partier, som har en marginal del av stemmene, på sentrale områder kan diktere politikken som blir gjennomført. Man har altså store partier som blir avhengig av små partier for at de skal ha makten, men da blir det en gi-og-få-situasjon i henhold til støtte, og man ender opp med eksempelvis politikk som KrF ønsker.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Jeg synes det er mye bra politikk i Norge men det største problemet jeg ser er hestehandler og for mye kompromisser på egen politikk. De jeg stemmer på bør kun inngå kompromisser dersom det ganger partiets politikk og ikke for å oppnå makt, og det har de vist igjen og igjen at de ikke gjør. 

Det er mer "korrupsjon" i Norge enn de fleste er klar over. Hestehandler som du sier, og det å berike sine bekjente ved å ansette de i spesifikke stillinger eller opprette en egen stilling for folk man kjenner godt. Her er det mange syndere, men venstresiden er vel de mest kjente til å utnytte dette. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, WarpX said:

Partier som synes at feminisme, innvandring og/eller EØS er flotte greier, styrer jeg glatt unna.

Motstanden mot EØS i Norge finner jeg "finurlig". Interessant også å se et land der det i stor grad er venstresiden som er i mot dette, mens i andre europeiske land er motstanden mot EU og samarbeid med EU i langt større grad fra høyresiden.

Jeg vet ikke her også om motstanden om EØS hos en del som er mer på høyresiden egentlig er et spørsmål om innvandring? At EØS er årsaken til at man har noen kriminelle som kommer fra østeuropa o.l. Samtidig har vi havnet i en situasjon der vi er helt avhengig av utenlandsk arbeidskraft gjennom den øknomiske veksten vi har hatt og den egentlig svært lave arbeidsledigheten (sett bort fra Corona-situasjonen).

De siste 25 årene har Norge vært i en særdeles heldig situasjon, gjennom hvordan oljeprisene har vært gjennom denne perioden. Sett også bort fra det rent miljømessige, trenger vi å gjøre oss mindre avhengig av innsprøytningen oljen gir oss. Hvordan man samtidig skal klare å følge opp lovnadene fra en del partier med hva staten skal kunne bidra med økonomisk må ha andre svar enn "mer skatt til de rike" hvis man ikke lengre kan basere seg på den inntekten oljen gir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Det er mer "korrupsjon" i Norge enn de fleste er klar over. Hestehandler som du sier, og det å berike sine bekjente ved å ansette de i spesifikke stillinger eller opprette en egen stilling for folk man kjenner godt. Her er det mange syndere, men venstresiden er vel de mest kjente til å utnytte dette. 

I staten?

 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (21 minutter siden):

Det er hemmelig valg i Norge så derfor har jeg bestemt meg for å ikke lengre si hvem jeg stemmer på, men om man kjenner til meg litt fra før så er det nok åpenbart hva jeg stemmer. 

Jeg synes det er mye bra politikk i Norge men det største problemet jeg ser er hestehandler og for mye kompromisser på egen politikk. De jeg stemmer på bør kun inngå kompromisser dersom det ganger partiets politikk og ikke for å oppnå makt, og det har de vist igjen og igjen at de ikke gjør. 

Da har du et problem ved norske valg.  Litt som det evige spørsmålet, hvem mater jeg egentlig når jeg mater småfuglene, fuglene, hauken eller katten? Hvem stemmer jeg egentlig på når jeg stemmer på høyre? KrF  og venstre. Hvem stemmer jeg på hvis jeg stemmer på Senterpartiet? AP og SV. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Det er mer "korrupsjon" i Norge enn de fleste er klar over. Hestehandler som du sier, og det å berike sine bekjente ved å ansette de i spesifikke stillinger eller opprette en egen stilling for folk man kjenner godt. Her er det mange syndere, men venstresiden er vel de mest kjente til å utnytte dette. 

Du vet, hvis alle hadde stemt Rødt, så kunne -alle- drevet "hestehandel" og skaffet hverandre jobber. Så hadde alle fått jobb. Problemte er at folk stemmer blått, sånn at noen skal ha mer enn andre, være grådige og nekte andre muligheter.

Konkurranse kan være fint i noen tilfeller, men i det store og hele er det planøkonomi, demokrati og sosialisme som funker best for alle. Og enda bedre enn dette: Borgerlønn. Dét er toppen av intelligens.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer Venstre. Og det er først og fremst et ideologisk standpunkt; hvis man vil være rent pragmatisk så må man jo stemme på ett av de større partiene. ? 

Når det gjelder hestehandler og kompromisser, så er det jo sånn et representativt demokrati skal fungere. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk blir så opprørt over det. De forskjellige partiene har sine partiprogrammer og ting de vil jobbe for, men alle skjønner jo at med mindre ett parti oppnår diktatorisk makt så vil jo ingen få gjennomført all politikken sin. Så derfor blir det forhandlinger og kompromisser, og siden fordelingen av partier speiler fordelingen av befolkningen så har alle noe de er fornøyd med, og noe de er misfornøyd med.

Det er jo bare sånn det er å leve i et samfunn sammen med andre mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...