Gå til innhold

Hva stemmer dere eller hvor står dere politisk?


Anbefalte innlegg

Siden det er mange aktive debattanter her med sterke meninger hadde det vært morsomt å få en oversikt over hvor folk står politisk. Du trenger ikke utdype det eller forsvare det. Kanskje også greit om vi unngår diskusjon i denne tråden.

Selv er jeg orientert mot høyresiden i politikken. Stempte FrP ved forrige valg og har stemt Høyre før det.

Jeg leste Karl Marx og Det Kommunistiske Manifest i min ungdom og var nok mer orientert mot venstresiden, men etter hvert som jeg ble eldre, leste mer og reflekterte mer, endte jeg til slutt opp på høyresiden. Har også mye å gjøre med mine tanker om statens rolle i samfunnet og at jeg er en tilhenger av kapitalisme som økonomisk system. 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg bare om en ting:
Rettferdighet.

Vi heller for langt over mot nepotisme i markedet i Norge for tiden -- og har for lite innovasjon, og trenger å droppe oljeøkonomien og skaffe en ny inntektskilde som ikke er våpen -- så jeg heller helt mot venstresiden.
Arvinger og venner av ledere klarer ikke å skape verdiene Norge trenger -- og vi trenger nyskaping og flere mennesker med høyere utdannelse og mulighet til å drive med entreprenørskap.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer blankt. Politisk er jeg økonomisk venstre, med røtter i arbeiderbevegelsene. På alle andre vis har jeg nok blitt ekstremt konservativ med tiden i forhold til samfunnsutviklingen. Har blitt kalt høyre-ekstremist flere ganger, men ser på meg selv som en slags forrige århundres liberaler egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SchmidtO skrev (23 minutter siden):

Synes ikke noe parti i Norge fortjener stemmen min.

Hvis du har lyst å bo i landet, så bør du likevel stemme på enten partiet du misliker minst -- eller på partiet som står i opposisjon til partiet du liker minst.

Demokratiske samfunn går i retningen vi tar det -- og dårlige politikere avles frem av at folk ikke engasjerer seg om sakene de bryr seg om i politikken.

Samtidig så betyr Dunning Kruger-effekten at desto færre som faktisk vet noe om politikken i Norge som bidrar til å heve nivået på politikken ved å engasjere seg, desto lengre bort fra idealet tar menneskene med de sterkeste meningen landet; idiotene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

Hvis du har lyst å bo i landet, så bør du likevel stemme på enten partiet du misliker minst -- eller på partiet som står i opposisjon til partiet du liker minst.

Det kan godt hende det er lurt, men jeg har egentlig ganske lik avsmak for hele gjengen - men når du sier det så tror jeg kanskje jeg hater Rødt bittelitt mer enn de andre, så kan vel alltid stemme FRP?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Red Frostraven said:

Jeg bryr meg bare om en ting:
Rettferdighet.

Vi heller for langt over mot nepotisme i markedet i Norge for tiden -- og har for lite innovasjon, og trenger å droppe oljeøkonomien og skaffe en ny inntektskilde som ikke er våpen -- så jeg heller helt mot venstresiden.
Arvinger og venner av ledere klarer ikke å skape verdiene Norge trenger -- og vi trenger nyskaping og flere mennesker med høyere utdannelse og mulighet til å drive med entreprenørskap.
 

Om du virkelig mener det du skriver, burde du nok satse på et parti som faktisk legger opp til verdiskaping, entrepenørskap og bedrifters økonomiske vekst. I kommunistenes verden er der ingen nyskaping, høyere utdannelse eller entrepenørskap. Jeg sier ikke du er kommunist, men jo lengre du går mot venstre jo mindre får du av nettopp dette her. Kapitalisme er hva som etter hvert hadde gitt markedet mulighet til å tilpasse seg en verden med mindre olje. I dag har vi f.eks Nel ASA som satser stort på hydrogen. Dette selskapet hadde ikke eksistert i norge, hadde vi hatt strammere betingelser for bedrifter og næringsliv.

Med mindre du mente PARTIET venstre, som er ganske langt til høyre på den politiske skalaen og ønsker nettopp det jeg skrev her.

3 minutes ago, Gloria said:

Stemte MDG ved forrige valg, fordi jeg ikke hadde snøring. Ved neste valg blir det nok Høyre.

Takk for det.

 

Personlig har jeg stemt høyre tidligere, men ønsker større markedsliberalisme en hva høyre ser for seg, så jeg stemmer FRP. De har en fantastisk finanspolitikk! Det eneste jeg misliker med høyrepartiene er at de ikke vil beskytte norsk jordbruk. Jeg mener norske jordbruksvarer er av utmerket kvalitet og bør beskyttes som i dag.

Lenke til kommentar

Har utrolig nok ikke stemt enda, da jeg ikke var verken opplyst eller interessert i politikk før jeg flyttet for meg selv nokså nylig, og har blitt oppslukt av politikk de siste 1-2 åra.
Det overrasker nok ingen at jeg ved neste valg sannsynligvis vil stemme FrP. Høyre og SP er lite sannsynlige alternativer. 

FrP i stor grad pga Eiendomskatten, Migrasjon, Asyl & Uhjelp, Bastant standpunkt til Oljen, og Støtte for Atomkraft.
Jeg håper neste regjering blir FrP, Høyre, SP

Jeg er ikke veldig kjent med partiene og vil gjerne lære om hva de står sterkest for, både partiprogrammet, ledernes meninger og aksjoner, og detaljene som ikke nevnes i programmet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvilken Politikk er det folk liker best i sine partier?

 

ChiaroScuro skrev (5 timer siden):

Uten dagens ledere!

Brynet hevet seg litt til jeg leste de siste orda der ?

Red Frostraven skrev (6 timer siden):

Vil si at FrP er motsetningen til MDG.

Vil si meg enig i stor grad, men det mest miljøvennlige politiske punktet i landet kommer fra FrP, Atomkraft(Om du er uenig tar jeg gjerne debatten i atomkraft-tråden)

SchmidtO skrev (6 timer siden):

Synes ikke noe parti i Norge fortjener stemmen min.

Var det jeg syntes i lang tid, så jeg forstår det, men det er bedre at noen du er 60% uenig i får litt mer makt, enn at de du er 90% uenig med tjener på din fraværende stemme. Nå har vi jo partier i alle politiske hjørner.

geirfugl skrev (7 timer siden):

Har blitt kalt høyre-ekstremist flere ganger

Virker som normen i dag, så mange er langt uti ett hjørne og ser på andre som langt uti de andre hjørna.

Lenke til kommentar

Stemte Frp de 10-12 første årene i protest mot Høyre. Da Høyre begynte å samarbeide med Frp stemte jeg på Venstre. 4 år etter stemte jeg på Mdg og 2 år etter i lokalvalget stemte jeg på Ap. Ap hadde lavere oppslutning i hele landet bortsett fra min kommune der de gikk opp og landet på 43%.

Er enig og uenig med alle partier. Vet ikke hva jeg skal stemme på neste år.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...