Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Antall timer en skal jobbe i måneden?


Agentspoon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en jobb der lunsj er betalt, og jeg skal jobbe 37,5 timer i uken (fastlønn). Jeg jobber turnus med annenhver lørdag på jobb. Men så er spørsmålet. I september er jeg blitt satt opp 171 timer. Blir dette riktig? 

Det jeg blir litt forvirret av, er hvordan en skal beregne antall timer i måneden.

Hvis en tar 37,5 * 4 uker * 12 måneder, får en 1800 timer. Dette skriver Wikipedia ligger nærmere sannheten, da man også har fri og feriedager. Isåfall delt på 12, skal en jobbe i snitt 150 timer i måneden. 

Derimot hvis en tar 37,5 * 52 uker (antall uker i et år), blir det 1950 timer, og delt på 6, 163 timer i måneden i stedet. 

Hvilke av disse to kalkulasjonene skal en egentlig bruke? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

171 timer er nok basert på 40tumers arbeidsuke. Så her har nok arbeidsgiver glemt at det er betalt lunsj. 

Hvis arbeidskontrakten sier 37.5 timer med betalt lunsj så er jobbtiden feks 8-15.30. med ubetalt lunsj ville den vært 8-16 med 30 min ubetalt lunsj inni.   

Lenke til kommentar

Så har jeg forstått det rett, så skal en ta utgangspunkt i 1950 timer i året, altså 163 timer i måneden. Men så siden vi har betalt lunsj, så skal vi trekke fra 30 minutter for hver vakt. Hva med vaktene som er f. eks. 8 til 14? Da er det ikke 8 timers arbeidsdag, så en har kanskje ikke rett til hele 30 minutter? 

Lenke til kommentar

162,5 timer er vel kanskje ett snitt på hvor mange arbeidsdager det er i en måned, sett over ett helt år? Uansett sett en beregning som er vanlig. Noen måneder jobber man fler timer, men så må du også huske at det er noen måneder pr år som inneholder helligdager og denslags, slik at dette går opp i opp. 

Jeg synes en slik ordning er bra, man får den samme lønna hver måned og slipper således overraskelser og svingninger i lønn.

Hvor lenge varer  hver vakt? 7.5 timer eller 8 timer med en halvtimes lunsj? Jobber man skift kan det også tenkes at en arbeidsuke ikke skal være på 37,5 timer, men mindre, selvom man får betalt for 37,5 timer.

Lenke til kommentar
Gjest 9e748...340
Agentspoon skrev (1 time siden):

Hei, jeg har en jobb der lunsj er betalt, og jeg skal jobbe 37,5 timer i uken (fastlønn). Jeg jobber turnus med annenhver lørdag på jobb. Men så er spørsmålet. I september er jeg blitt satt opp 171 timer. Blir dette riktig? 

Det jeg blir litt forvirret av, er hvordan en skal beregne antall timer i måneden.

Hvis en tar 37,5 * 4 uker * 12 måneder, får en 1800 timer. Dette skriver Wikipedia ligger nærmere sannheten, da man også har fri og feriedager. Isåfall delt på 12, skal en jobbe i snitt 150 timer i måneden. 

Derimot hvis en tar 37,5 * 52 uker (antall uker i et år), blir det 1950 timer, og delt på 6, 163 timer i måneden i stedet. 

Hvilke av disse to kalkulasjonene skal en egentlig bruke? 

Måneder har ingenting i arbeidslivet å gjøre utenom ved oppsigelsestid o.l, og at du får lønn en gang i måneden. Stort sett handler det om arbeidsdager og arbeidsuke. 

I og med at du jobber turnus har du antakeligvis også en ordning med gjennomsnittsberegning av arbeidstiden? 

Anonymous poster hash: 9e748...340

Lenke til kommentar

Husker det var en artikkel jeg leste for lenge siden, som jeg ikke finner igjen, som omtalte at mange bedrifter som lønner ansatte for hver måned egentlig blir feil, man får mer lønn hvis man får betalt per dag. Så, mange bedrifter underbetaler altså ansatte. Prøvde å nevne dette for sjefen jeg jobba for da og da fikk jeg bare høre mumlende "Nei dere får jaggu lønn nok, nok for være nok".

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (8 timer siden):

Så har jeg forstått det rett, så skal en ta utgangspunkt i 1950 timer i året, altså 163 timer i måneden. Men så siden vi har betalt lunsj, så skal vi trekke fra 30 minutter for hver vakt.

Nei, 7,5 * 5 * 52 = 1950. 1950 / 12 = 162,5 pr måned. Du har 37,5 timers uke, inkl lunch. For å se om noe blir feil må du se på vaktene over lengre tid enn en måned. Som andre sier er det nok gjennomsnittsberegning.

Agentspoon skrev (9 timer siden):

Hva med vaktene som er f. eks. 8 til 14? Da er det ikke 8 timers arbeidsdag, så en har kanskje ikke rett til hele 30 minutter? 

Du har bare krav på pause på 30 min når arbeidsdagen er mer enn fem og en halv time, ref https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-9. Du har altså krav på det de dagene du jobber 8-14, men ikke når du jobber 16-2130. Men jeg ser ikke helt relevansen, for pausen er inkludert i arbeidstiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 timer siden):

Husker det var en artikkel jeg leste for lenge siden, som jeg ikke finner igjen, som omtalte at mange bedrifter som lønner ansatte for hver måned egentlig blir feil, man får mer lønn hvis man får betalt per dag.

I og med at man har en rekke helligdager hvor man får lønn når man har fastlønn, men ikke når man har timelønn, så tror jeg det du sier er feil. Første treff på et Google-søk er også enig med meg: https://frifagbevegelse.no/nyheter/ansatte-taper-pa-timelonn-alle-bor-kreve-manedslonn-6.158.332918.2edf778707

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (20 timer siden):

I september er jeg blitt satt opp 171 timer. Blir dette riktig?

Dette årets september har flere arbeidstimer enn en gjennomsnittlig måned, men det virker likevel noe høyt.

 

Agentspoon skrev (18 timer siden):

511361361_Skjermbilde2020-08-29kl_09_44_34.thumb.png.ade1ebeea4029c21c8f904a5cff5a8bc.png

Dette er for september. De fleste vaktene mine er satt opp 08.30 til 16.00, ettersom kveldsskift begynner fra 16.00. 

Arbeidsplanen du viser er ikke nok for å vurdere arbeidstiden. Du må også opplyse hva du jobbet 29. og 31. august og hva du skal jobbe 1. og 2. oktober.

For å si noe videre konkret om hvordan din arbeidstid skal beregnes, så må du oppgi hva som er avtalt om arbeidstiden. Relevant er bl.a. hva som er avtalt om alminnelig arbeidstid og om/hvordan den skal gjennomsnittsberegnes.

Du har sannsynligvis overtid når du jobber
kl [16:00-21:30] + [8:30-16:00 dagen etter]! Andre kombinasjoner må vurderes ut fra hva som er avtalt om arbeidstiden.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...