Gå til innhold

'Rundkjøring' og hvem har feil/rett. (sedvane?)


Takk for meg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
1 hour ago, D0vendyret said:

Jeg er faktisk ikke sikker, for husker du 'fasit' på hvem som hadde feil i eksemplet de hadde i dagbladet - der var forsikringsbransjen(Gjensidige), politi mm av en formening, vegvesenet av en annen. Det var faktisk en rundkjøring, men man ser hvor ulikt man tolker forskriftene. Jeg mistenker litt at man får feilen når man kjører med klokka, men det blir jo bare tankespinn. (forøvrig denne de diskuterte)
Foto: GJENSIDIGE

Denne har jo svært lite med det du tegnet i første post, men det er likevel interessant å ta med her/debattere.
Gitt at det ikke er merket med piler (påbudt kjøreretning) i kjørefelt inn i rundkjøring er det vel diskusjon om hvem som skifter fil i rundkjøring (begge?A?B?) :)
Er det pil som angir at de som ligger i høyre felt må kjøre ut i første utkjøring eller rett fram har A gjort en feil.
Er det pil som angir at den som ligger til venstre må svinge til venstre (270 grader) har B gjort en feil.
Det er det jeg *tror*, men jeg burde jo *vite* ?

Nå er det mulig vår lokale ekspert "raptor" kan dokumentere at pil i veibanene ikke gjelder som påbud, men at det må stå ett påbudskilt om kjøreretning i rundkjøringen. Da er vel dette opp til forsikringsselskap å bli enige om skyld mellom A/B.
Likevel blir det jo opp til å dokumentere hva som faktisk har skjedd og det er jo det som gjør at det er viktig med vitner i enhver skadesak.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
19 hours ago, Dubious said:

Ja og nei, for det ser ut som at det er god plass for 2 lastebiler å møtes der
Den som ligger lengst ut mot midten vil få mesteparten av skylden
Snuplassen er skjøvet litt til siden sånn at man ikke trenger å bruke den

Merk at høyreregel gjelder, så om noen bruker snuplassen så har en vikeplikt om en kjører rett fram 

Jeg er ikke uenig her, men utifra det jeg (trodde) jeg kunne om trafikkregler så vil det være vikeplikt for de som skal ut fra MB-forhandler, dvs kjøre ut i "snuplassen". 
Jeg ville selv ikke finne på å kjøre rett over (til venstre for "øya") dersom jeg skulle inn og parkere/besøke MB-forhandler. Det er da bare å holde til høyre i "snuplassen" og ta til høyre inn på parkeringsplassen?
At noen heller synes det er greit å snu med klokka enn mot klokka (høyre vs venstrekjøring) er for meg ikke naturlig. Står det noe om dette i trafikkregler? "Hvordan snu på en snuplass formet som en rundkjøring"... :) Tviler....

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (40 minutter siden):

Denne har jo svært lite med det du tegnet i første post, men det er likevel interessant å ta med her/debattere.
Gitt at det ikke er merket med piler (påbudt kjøreretning) i kjørefelt inn i rundkjøring er det vel diskusjon om hvem som skifter fil i rundkjøring (begge?A?B?) :)
Er det pil som angir at de som ligger i høyre felt må kjøre ut i første utkjøring eller rett fram har A gjort en feil.
Er det pil som angir at den som ligger til venstre må svinge til venstre (270 grader) har B gjort en feil.
Det er det jeg *tror*, men jeg burde jo *vite* ?

Nå er det mulig vår lokale ekspert "raptor" kan dokumentere at pil i veibanene ikke gjelder som påbud, men at det må stå ett påbudskilt om kjøreretning i rundkjøringen. Da er vel dette opp til forsikringsselskap å bli enige om skyld mellom A/B.
Likevel blir det jo opp til å dokumentere hva som faktisk har skjedd og det er jo det som gjør at det er viktig med vitner i enhver skadesak.

Det har ingenting med HI å gjøre nei, men forskrifter er til debatt også hos de 'lærde' var poenget. 
En pil i veibanen i seg selv er ikke påbud, hverken her eller andre plasser, såpass vet jeg også :)
 

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, D0vendyret said:

Det har ingenting med HI å gjøre nei, men forskrifter er til debatt også hos de 'lærde' var poenget. 
En pil i veibanen i seg selv er ikke påbud, hverken her eller andre plasser, såpass vet jeg også :)
 

Jamen, der ser du kanskje grunnen til at "raptor" tilter... :)
Jeg har jo ikke sagt at jeg "vet" om en pil i veibanen betyr at man *må* følge den inn/ut av en rundkjøring. (ref:"såpass vet jeg også"... jeg *tror* er stikkord her for min del.)
Så det er kanskje vanskelig for oss alle å lese/tolke hva noen skriver. ?
Og kanskje flere av oss (inkludert "eksperten") vil stryke på en førerprøve med spørsmål om vikeplikt, rundkjøringer med eller uten skilting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Minus said:

Blåbærlia
Blåbærlia, 6429 Molde
https://goo.gl/maps/HvmiW6CQTNUPPzxb9

Har en slik rundkjøring i hjembyen. Eller.. "rundkjøring". 

Takk!
Det der lignet jo en god del på det trådstarter tegnet i første post.
Og da synes ihvertfall jeg at en link til google maps gjør det så mye enklere å forstå hva trådstarter ville diskutere.
Jeg skjønner poenget han ville fram til mye bedre nå.
Personlig ville jeg nok fremdeles ha kjørt "rundt" den øya om jeg skulle videre/rundt i Tyttebærsvingen, dvs holdt til høyre/kjørt som om det var en rundkjøring.
Men det er jo bredt nok til at to biler kan kjøre rett mot hverandre hvor da den ene får "øya" til høyre for seg ("motsatt" av hva man skal gjøre i en rundkjøring).
Så dersom de da klare å kollidere blir det vel enten skylddeling eller opp til den som kan dokumenter hvem som ikke holdt godt nok til høyre.
Men skråsikker er jeg definitivt ikke :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Basert på eksempelet til Minus så er det nok heilt klart to køyrefelt i begge retningar rundt trafikkøya, så ein bil som kjem frå sør i Tyttebærsvingen og skal til venstre/vestover kan svinge av på fyrste avkøyring til venstre forutsatt at ein held sida si og har trafikkøya på sin høgre side.

Når det ikkje er skilta med rundkøyring (eller merka som vegmerking) så er det ikkje påbudt køyreretning.

Det sagt så vil eg tru at mange bilistar blir usikre og derfor velger å køyre mot klokka av gamal vane (som også er lov).*
Det som er viktigast for bilistane å få med seg er at ettersom dette ikkje er ei rundkøyring så har ein heller ikkje forkjørsrett inne i "rundkøyringa", så gløyrer ein rundt trafikkøya mot klokka så må ein vike for alle bilar som kjem frå høgre.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (14 timer siden):

Det der lignet jo en god del på det trådstarter tegnet i første post.
Og da synes ihvertfall jeg at en link til google maps gjør det så mye enklere å forstå hva trådstarter ville diskutere.
Jeg skjønner poenget han ville fram til mye bedre nå.

Da har jeg ikke fått knota ned ett bilde som jeg hadde lyst til ... men skjønner jeg knoter langt mer enn jeg trodde :) 

Men saken er vel at det ikke skiller noe på 'rundkjøring' jeg postet i link og den det blir linket til nå - forskriftene er jo de samme. Så det kommer ikke an på hvor armene er, hvordan den ser ut osv - forskriften(e) skiller bare på «skiltet» og «ikke skiltet», slik jeg forstår det

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (24 minutter siden):

Men saken er vel at det ikke skiller noe på 'rundkjøring' jeg postet i link og den det blir linket til nå - forskriftene er jo de samme. Så det kommer ikke an på hvor armene er, hvordan den ser ut osv - forskriften(e) skiller bare på «skiltet» og «ikke skiltet», slik jeg forstår det

Correctomundo ? Og gudskjelov for det, ellers hadde lovsamlingen vår tatt opp mesteparten av Oslo by ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...