Gå til innhold

Midt på vidda skal solkraft erstatte 16.000 liter diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en levealder på 30 år så vil dette anlegget aldri nedbetales og dieselgeneratorer har nesten evig liv om de taes vare på
Men, stillhet er jo verdt å betale for

Blybatterrier har bare maks 50% kapasitet og er egentlig ikke beregnet for solceller
Da er det bedre med AGM, som også har maks 50%, men som takler slikt bedre
Løve-batterier kan tappes helt ned og er mye bedre, mer strøm og lavere vekt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Nå snakker vi! Vi har altså de tekniske løsningene for å bli selvforsynt. Da må vi bare få prisen ned og effektiviteten opp. Noe vi _vet_ vil skje. Da er det på tide å slutte med høyhus og heller ha enebolig og rekkehus som den primære boformen.

Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (21 minutter siden):

Hvorfor se positivt på noe når du heller kan være negativ.. Blybatterier ja, som har en levetid på ca 4år og om vinteren blir de omtrent ubrukelige. Kortslutter ett eneste batteri stopper alt.

4 år? Blybatterierene på hytta har vert skiftet to ganger på 45år. Tror dagens er fra 2005. 

Lenke til kommentar

Hva skal de med så mye som 98 kWh og 42 kW AC? Drifte LED-lys? Lade telefoner?

Matlaging kan jo gjøres med vedfyrt komfyr (egen sjarm bare det)

Varmtvann kan varmes med luft-vann varmepumper direkte når sola skinner eller vinden blåser, så kan vanntankene være energiakkumulatoren. MYE billigere per kWh enn Li-ion.

På samme måte kan man varme andre vanntanker med luft-vann varmepumper direkte når sola skinner eller vinden blåser og fordele varmen derfra og ut til radiatorer og vannbåren varme i gulv i hytta.

De to tankene og rørsystemene kan enkelt rigges for å bli redundante.

Det virker som de har betalt minst 6 millioner for mye fordi noen var hekta på Li-ion og ikke så muligheten for å lagre energi på billigere måter.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Hva skal de med så mye som 98 kWh og 42 kW AC? Drifte LED-lys? Lade telefoner?

Matlaging kan jo gjøres med vedfyrt komfyr (egen sjarm bare det)

Varmtvann kan varmes med luft-vann varmepumper direkte når sola skinner eller vinden blåser, så kan vanntankene være energiakkumulatoren. MYE billigere per kWh enn Li-ion.

På samme måte kan man varme andre vanntanker med luft-vann varmepumper direkte når sola skinner eller vinden blåser og fordele varmen derfra og ut til radiatorer og vannbåren varme i gulv i hytta.

De to tankene og rørsystemene kan enkelt rigges for å bli redundante.

Det virker som de har betalt minst 6 millioner for mye fordi noen var hekta på Li-ion og ikke så muligheten for å lagre energi på billigere måter.

Strømmen skal ikke brukes til oppvarming. Det skal installeres solfangere på taket for å varme opp vann. I tillegg ny rentbrennende "sentralvarmeovn" drevet av ved og søppel for oppvarming. Ville vært galskap å benytte solenergi til varme via batterier og strøm. Mat lager de vel på gass, det vet jeg ikke sikkert. Som det står i artikkelen er en av de kritiske lastene kjøl og frys, som er lettest å drive på strøm.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Siden de skulle bli fossilfri så lager de neppe maten på gass. Det er også et sikkerhetsaspekt ved å ha gass i en turisthytte. Alltids noen som ikke vet hvordan de skal håndtere gass og ender opp med å gjøre det likevel siden det er eneste mulighet. Det er å be om en katastrofe.

Enig i at det er galskap å varme opp med strøm via elektrisk batteri, men bruker man solceller i kombinasjon med en god varmepumpe så konkurrerer det fort mot effektiviteten til de beste solfangerne.

Et A+++ 2m kjøleskap med frysedel bruker under 25W i snitt.

Lenke til kommentar

En ting må de som kommenterer her, at det f.eks kan borre etter varme og liknende. Vi snakker om Rauhelleren, på Hardangervidda nasjonalpark. Nærmeste veiforbindelse er vel ca. 20 km unna. Alt av stort utstyr eller materiell må fraktes med helikopter, og selv det er strengt regulert i en nasjonalpark. 

Eller er det noen som har tenkt å bære fjellborremaskinen inn til hytta? :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pål-A. Sletteng skrev (1 time siden):

En ting må de som kommenterer her, at det f.eks kan borre etter varme og liknende. Vi snakker om Rauhelleren, på Hardangervidda nasjonalpark. Nærmeste veiforbindelse er vel ca. 20 km unna. Alt av stort utstyr eller materiell må fraktes med helikopter, og selv det er strengt regulert i en nasjonalpark. 

Eller er det noen som har tenkt å bære fjellborremaskinen inn til hytta? :)

Hvordan tror du de vil frakte alt det andre utstyret?

De har også planer om vindturbiner..

Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

8 millioner for 16 000liter diesel. Hadde heller kjøpt 50 blybatterier på Biltema for 50 000kr kjørt diesel motoren på biodiesel, koblet kjølesystemet til akkumulatortanker og støyisolert dieselmotoren.

Når det er sagt får jeg strøm på hytta fra et solcellepanel fra 1975. 

Hovedhensikten er vel å bli kvitt during og lokal eksos.

Generatorer på biodiesel durer ikke noe særlig mindre enn generatorer på fossil diesel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Siden de skulle bli fossilfri så lager de neppe maten på gass. Det er også et sikkerhetsaspekt ved å ha gass i en turisthytte. Alltids noen som ikke vet hvordan de skal håndtere gass og ender opp med å gjøre det likevel siden det er eneste mulighet. Det er å be om en katastrofe.

Enig i at det er galskap å varme opp med strøm via elektrisk batteri, men bruker man solceller i kombinasjon med en god varmepumpe så konkurrerer det fort mot effektiviteten til de beste solfangerne.

Et A+++ 2m kjøleskap med frysedel bruker under 25W i snitt.

Kan godt hende de bruker noe annet enn gass, men å bruke gass i storkjøkken på turisthytter er vel relativt vanlig og ikke noen dramatisk stor risiko rundt det. Har ikke hørt om at noen turisthytter har gått i lufta i Norge i hvert fall. Er jo forresten gasskjøkken i veldig mange selvbetjente hytter som hvermansen kan bruke også. Jeg vil ikke kalle det å be om en katastrofe. I dag er det jo mange som ønsker gasskomfyr hjemme også selv om man har strøm...

Uansett, la oss si de har 4 kjøl/frys skap som drar 25 W. Med 96 kWh lagring så kan kjøleskapene drives i 40 døgn uten noe tilførsel av sol. Så har vel Getek gjort en optimalisering av størrelse på lagring, solceller og diesel - i hvert fall burde de det som en seriøs leverandør. Jeg er litt overrasket over at flere her idioterklærer de som står bak. Å fly inn en borerigg som noen her skriver er en helt annen sak enn å fly inn solcellepaneler. Selv en liten rigg veier en 7 tonn cirka, og må gjøre i ett løft fremfor å dele opp. Men hvis det hadde vært mulig hadde det jo vært en kjempeidé. Etter hver vil vi vel se flere gjennomtenkte offgridløsninger som kan passe også der man ikke har veiforbindelse eller mulighet til å frakte på båt e.l.

Jeg for min del synes det er flott at man investerer i dette, selv om det kunne vært billigere å fyre med diesel. Men i et 10-20-30 års perspektiv kan jo staten ha lagt på heftige avgifter slik at det ville lønt seg likevel..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 28.8.2020 den 19.13):

8 millioner for 16 000liter diesel. Hadde heller kjøpt 50 blybatterier på Biltema for 50 000kr kjørt diesel motoren på biodiesel, koblet kjølesystemet til akkumulatortanker og støyisolert dieselmotoren.

Når det er sagt får jeg strøm på hytta fra et solcellepanel fra 1975. 

Det er vel snakk om 16 000 liter diesel i året? altså 160 000 liter pr tiår, eller 480 000 liter på 30 år. Selv om dette er avgiftsfri diesel som er litt billigere så skal den likevel fraktes langt inn på fjellet, noe som igjen øker kostnaden pr liter kraftig. Det opplyses ikke hvor mye dette er, men fra en annen artikkel om Telenors basestasjon på Svalbard så opplyste de at de brukte rundt 1 liter jetfuel til helikopteret pr liter diesel som de fraktet opp til aggregatet på basestasjonen. I tillegg kommer all service og oljeskift som skal gjøres på aggregatet hvis det går hele tiden, og en servicemann inn på vidda koster litt det også...

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (3 minutter siden):

Det er vel snakk om 16 000 liter diesel i året? altså 160 000 liter pr tiår, eller 480 000 liter på 30 år. Selv om dette er avgiftsfri diesel som er litt billigere så skal den likevel fraktes langt inn på fjellet, noe som igjen øker kostnaden pr liter kraftig. Det opplyses ikke hvor mye dette er, men fra en annen artikkel om Telenors basestasjon på Svalbard så opplyste de at de brukte rundt 1 liter jetfuel til helikopteret pr liter diesel som de fraktet opp til aggregatet på basestasjonen. I tillegg kommer all service og oljeskift som skal gjøres på aggregatet hvis det går hele tiden, og en servicemann inn på vidda koster litt det også...

Mye diesel ja. Kjøres vel ofte inn på scooter i fat. Syntes hele greia var feil. Ville startet med å isolere hytta mye bedre. Å bruke 160 000kwh i energi på en hytte så lang til fjells høres rart ut. Med 35% virkningsgrad er det 56 000 kWh bare i strømEn vedovn på 90kw er kraftige greier. De burde også vurdere å legge en strømkabel i marka.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Mye diesel ja. Kjøres vel ofte inn på scooter i fat. Syntes hele greia var feil. Ville startet med å isolere hytta mye bedre. Å bruke 160 000kwh i energi på en hytte så lang til fjells høres rart ut. Med 35% virkningsgrad er det 56 000 kWh bare i strømEn vedovn på 90kw er kraftige greier. De burde også vurdere å legge en strømkabel i marka.

Dette er en betjent turisthytte med "restaurant" og sengeplasser til 58 personer, mer sammenlignbart med hotell enn vanlig hytte, så da synes jeg ikke 56 000 kWh er så galt strømforbruk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...