Gå til innhold

Kaller inn Microsoft til møte etter fjerning av nynorsk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-C64- skrev (13 minutter siden):

"Jeg frykter at urfolksspråk vil dø ut dersom vi ikke får med tech-selskapene på denne språkdugnaden. Vi har et ansvar for å ta vare på de samiske språkene, sier hun."

Microsoft er et kommersielt selskap. Hvorfor forvente at Microsoft skal være med på en dugnad (gratis arbeid) for å kunstig holde nynorsk levende? Om politikerne føler et ansvar for å holde nynorsk "levende", så betyr ikke det at alle andre må gjøre det samme.

Vel, først å fremst har det gjerne med at staten er storinnkjøper av Microsoft-produkter. Det er jo også mulig å fint be Microsoft om noe uten å kreve det. Grunnen til at Microsoft ikke bør la være å tilby nynorsk, er fordi at bare det å la være å tilby det, er en stor påvirkning i seg selv. Hvor mange ting har ikke skjedd med språket vårt som en konsekvens av brukergrensesnitt med litt lubben oversettelse? «Chat»? «Save»? Mange flere eksempler. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (13 minutter siden):

Jeg sliter litt med å se hvordan det tallet er helt relevant. Er du sikker på at det ikke er tatt ut av kontekst? Hvor har du dette tallet fra? Om du ikke husker, så skal jeg stole på at det sikkert var en grei kilde.


Dersom du ikke forstår at antallet brukere, er relevant for hvorvidt et skriftspråk bør være obligatorisk, så får det være ditt problem.

Tallene har jeg fra Rismålsforbundet, det er dog rimelig allmenn kunnskap, å noe du enkelt kunne finne selv.
Du er igjen nedverdigende, og diskuterer på en noe ufin måte.

Memento scientiam skrev (16 minutter siden):

Det er greit. Jeg er uenig. :) Størrelse på land er uansett relativt. Jeg vil nok si at det beste her er å se på totale tall. Jeg vil også påstå at det ikke er noe særlig til negative konsekvenser av å ha to skriftspråk. Derimot er det indikasjoner på at det gjør den generelle språkforståelsen vår bedre. 

"relativt", betyr "i forhold til noe", så ja, størrelsen på alle land er alltid relative?

Jeg ser en rekke negative konsekvenser ved å ha to skriftspråk, for eksempel denne saken her, hvor Microsoft kan frigjøre store ressurser på å kun bruket ett skriftspråk, bokmål.

Tenk hva den norske staten kunne spart på å kutte ut nynorsk, eller hva annet elevene kunne lært i stedet for nynorsk, som aldri kommer til å benyttes av 88% av elevene uansett, med mindre de får seg jobb i offentlig sektor, hvor de må slite seg igjennom offentlige brev skrevet på nynorsk.

Memento scientiam skrev (24 minutter siden):

Et eksempel på objektive fakta er hvorvidt nynorsk og bokmål er skriftspråk eller talespråk.


Det er helt riktig, det er et eksempel på objektive fakta, det var dog ikke det du ville ha objektive fakta på tidligere, så det er helt irrelevant.
 

Memento scientiam skrev (25 minutter siden):

Nynorsk bør benyttes i det offentlige av samme grunn som at bokmål benyttes. Begge brukes av befolkningen.


Det er ikke så langt unna at det er like mange som skriver en eller annen form for arabisk i Norge, som det er nynorsk-skrivere.
Vi har også svært mange annen- og tredje-generasjons innvandrere fra Pakistan og områdene rundt, som skriver Urdu.

Dette er skriftspråk som Microsoft selvfølgelig støtter, men burde vi også benytte de i det offentlige, ettersom begge brukes av befolkningen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (50 minutter siden):

Herregud så barnslig å skrive:

 

 

Det er da ikke barnslig. Nynorsk som skriftspråk dør ut *naturlig* hvis man ikke kunstig holder det i live slik man gjør i dag. Det stemmer helt med det jeg skrev. Og det mener jeg er riktig. Det er bortkastet å vedlikeholde det ved siden av bokmål. Lagre det som trengs og forklar folk om det på skolen men ikke tving de til å lære det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Du er igjen nedverdigende, og diskuterer på en noe ufin måte.

Alvorlig talt: det var ingenting der som verken var nedverdigende eller ufint.

Dette:

0laf skrev (1 time siden):

Dersom du ikke forstår at antallet brukere, er relevant for hvorvidt et skriftspråk bør være obligatorisk, så får det være ditt problem.

– derimot, er ufint. 

0laf skrev (1 time siden):

Tallene har jeg fra Rismålsforbundet, det er dog rimelig allmenn kunnskap, å noe du enkelt kunne finne selv.

0laf skrev (2 timer siden):

Det er anslått at 12% av befolkningen snakker dialekt som er i nærheten av skriftspråket nynorsk.

Du er fullstendig ute på bærtur. Det er virkelig ikke det tallene viser. De viser at 12,2% av elevene bruker nynorsk. Det er ingenting der som sier noe som helst om hvorvidt noen dialekt er i nærheten av nynorsk. Det er rimelig respektløst å komme med fiktive tall for å såkalt "bevise" at du har rett.

Om det holder med bare så lite som ett eksempel for å vise at målformsbruken i skolen ikke impliserer at dialekten er nærmest den målformen; la meg bruke meg selv. Min egen dialekt er nærmere nynorsk enn bokmål. Likevel skriver jeg på bokmål. Hvorfor? Jo, fordi at den barneskolen jeg gikk på brukte bokmål. Å skulle påstå at målformsbruken sier noe som helst om hvor nærmt dialektene er målformene, er komplett historieløst. Dagens fordeling av målformsbruk har å gjøre med sosiale klasser, og status. Dansk hadde høy status, og var administrasjonsspråket i Norge, altså det som ble brukt i landets maktsentre, av landets makthavende personer. Historisk sett, er bokmål arvtakeren til dansk. Nynorsk har ikke hatt denne fordelen. Nynorsk har generelt vært mer knyttet opp til det nasjonalromantiske, der bygden har blitt romantisert. Per dags dato, og de siste hundre årene, ser man en større flytting av landets befolkning inn mot byene, eller bynære strøk, også kalt urbanisering. I disse områdene undervises det i bokmål på skolene. Altså har målformen lite eller ingenting med dialektene å gjøre. 

Om du nå skulle mene at jeg er ufin, la meg få referere til meg selv: "Det er rimelig respektløst å komme med fiktive tall". Tallet er fiktivt, fordi at den konteksten, eller kilden, det kommer fra, ikke har noe som helst i denne sammenhengen å gjøre.

0laf skrev (1 time siden):

"relativt", betyr "i forhold til noe", så ja, størrelsen på alle land er alltid relative?

Hvorvidt Norge er stort eller lite i forhold til andre land, er irrelevant. Derfor nevnte jeg det. Norge er forresten på 119. plass av 233 over land og territorier, så nei, landet vårt er ikke så lite, relativt til andre land hver for seg. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_population_(United_Nations)

0laf skrev (1 time siden):

Jeg ser en rekke negative konsekvenser ved å ha to skriftspråk, for eksempel denne saken her, hvor Microsoft kan frigjøre store ressurser på å kun bruket ett skriftspråk, bokmål.

Det er for meg uklart hvor mange ressurser de sparer på dette. Det vil, som du sier, alltid være negative konsekvenser ved å ha flere skriftspråk. Det er også flere positive. 

 

0laf skrev (1 time siden):

Det er ikke så langt unna at det er like mange som skriver en eller annen form for arabisk i Norge, som det er nynorsk-skrivere.
Vi har også svært mange annen- og tredje-generasjons innvandrere fra Pakistan og områdene rundt, som skriver Urdu.

Dette er skriftspråk som Microsoft selvfølgelig støtter, men burde vi også benytte de i det offentlige, ettersom begge brukes av befolkningen?

Såvidt jeg er meg bekjent, bruker det offentlige allerede disse språkene, for å nå ut til minoritetsgrupper. Dette er uansett egne, fulle språk, ikke norske skriftspråk. Det gjør de noe uegnet til en sammenligning. Disse språkene har heller ikke den historisk viktige plassen som nynorsk har. Dermed faller argumentet ditt fra hverandre, om du skal bruke det som et motargument mot resonnementet om at nynorsk og bokmål har lik historisk verdi, og dermed lik verdi når det kommer til bevaring. 

 

Når det tross alt er mange nynorskbrukere her i landet, som er glade i skriftspråket sitt, er det respektløst å skulle tvinge dem eller deres barn vekk fra det. 

Sitat

[D]ette forferdelige skriftspråket til Aasen bør fjernes fra offentlige dokumenter og skolen

– Er heller ikke fint. Det ville faktisk vært ganske stygt å gjøre dette.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (8 minutter siden):

Når det tross alt er mange nynorskbrukere her i landet, som er glade i skriftspråket sitt, er det respektløst å skulle tvinge dem eller deres barn vekk fra det. 

Det er ikke snakk om å tvinge de bort. De får lov til å fortsette med det de ønsker men de må bare lære bokmål på skolen. Så kan de lære nynorsk på fritiden som er mye mer passende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Det er ikke snakk om å tvinge de bort. De får lov til å fortsette med det de ønsker men de må bare lære bokmål på skolen. Så kan de lære nynorsk på fritiden som er mye mer passende.

 

Da har vi to tydeligvis en fundamentalt forskjellig forståelse av hva det betyr å tvinge folk bort fra språket (skriftspråket) sitt. Dette høres mistenkelig mye ut som en del av det den norske staten gjorde mot samene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (Akkurat nå):

Da har vi to tydeligvis en fundamentalt forskjellig forståelse av hva det betyr å tvinge folk bort fra språket (skriftspråket) sitt. Dette høres mistenkelig mye ut som en del av det den norske staten gjorde mot samene.

Ja. Hvis du regner å kun ha offentlig lære og kommunikasjon på et skriftspråk som å tvinge de bort så ja.

Jeg synes at de kan få lov til å fortsette å skrive nynorsk til det offentlige men kun får svar på bokmål. Nynorsk er lett å lese og det har ikke like mange ulemper som det å svare eller undervise i det.

Akkurat som vi kun lærer *om* norrønt så burde vi kun lære *om* nynorsk. Det er absolutt ingen fordeler ved å ha to skriftspråk som veier opp ulempene. Løsningen vi har nå er gammeldags og ganske idiotisk.

Tenk, i stedet for nynorsk kunne elevene lært om økonomi, skatting, budsjettering og andre ting som faktisk har en nytteverdi i livet.

 

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (28 minutter siden):

Du er fullstendig ute på bærtur. Det er virkelig ikke det tallene viser. De viser at 12,2% av elevene bruker nynorsk. Det er ingenting der som sier noe som helst om hvorvidt noen dialekt er i nærheten av nynorsk. Det er rimelig respektløst å komme med fiktive tall for å såkalt "bevise" at du har rett.


Dette er måten nynorskbrukere måles over tid i Norge, det er også det Statistisk Sentralbyrå bruker for å måle nynorskbrukere, blant annet i deres "Dette er Norge" rapporter.

At du ikke liker det, får være opp til deg, du får i så fall komme med objektive fakta som viser at det er feil, ikke bare dine egne opplevelser. Inntil du gjør det, så er tallet nynorskbrukere i Norge offisielt 12.2%.

Nå er det særdeles få som snakker nynorsk, det er et skriftspråk, og man kan anta at de som benytter skriftspråket som sitt primære skriftspråk snakker dialekter som er i nærheten av nynorsk, noe annet ville være oppsiktsvekkende.

Memento scientiam skrev (28 minutter siden):

Om du nå skulle mene at jeg er ufin, la meg få referere til meg selv: "Det er rimelig respektløst å komme med fiktive tall". Tallet er fiktivt, fordi at den konteksten, eller kilden, det kommer fra, ikke har noe som helst i denne sammenhengen å gjøre.

Tallet er ikke fiktivt, jeg har vist hvor det kommer fra, og det er det reelle tallet som brukes om nynorskbrukere i Norge.

Det som derimot er respektløst, var å tro at jeg ikke finne kilde på dette, med noe flåsete kommentar om

"Jeg sliter litt med å se hvordan det tallet er helt relevant. Er du sikker på at det ikke er tatt ut av kontekst? Hvor har du dette tallet fra? Om du ikke husker, så skal jeg stole på at det sikkert var en grei kilde. "

Tallet er både relevant, riktig, og i aller høyeste grad ekte.
 

Memento scientiam skrev (28 minutter siden):

Hvorvidt Norge er stort eller lite i forhold til andre land, er irrelevant. Derfor nevnte jeg det.


Du tok tydeligvis ikke det overordnede poenget, om at et land med i overkant av 5 millioner strengt tatt ikke trenger to skriftspråk som er såpass like at de som forstår ett, også forstår det andre.

At du valgte å bruke ordet "relativt" feil, trenger du ikke forklare ytterligere, det var flisespikking fra min side, men ettersom du ser ut til å ha egen evne til å fornærme andre med noe småfrekk og ufin debattering valgte jeg likevel å spikke de flisene.

Dette anser jeg for å være en helt nytteløs diskusjon, du har så langt ikke kommet med noe konstruktivt eller gode årsaker til at nynorsk bør beholdes!
 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (20 minutter siden):

Dette er måten nynorskbrukere måles over tid i Norge, det er også det Statistisk Sentralbyrå bruker for å måle nynorskbrukere, blant annet i deres "Dette er Norge" rapporterter.

At du ikke liker det, får være opp til deg, du får i så fall komme med objektive fakta som viser at det er feil, ikke bare dine egne opplevelser. Inntil du gjør det, så er tallet nynorskbrukere i Norge offisielt 12.2%.

Nå er det særdeles få som snakker nynorsk, det er et skriftspråk, og man kan anta at de som benytter skriftspråket som sitt primære skriftspråk snakker dialekter som er i nærheten av nynorsk, noe annet ville være oppsiktsvekkende.

Da henviser du til SSB, ikke Riksmålsforbundet. Dette er forsåvidt løgn. Det fins ingen offisielle tall på antall nynorskbrukere i Norge. Søk på ordet "nynorsk" i Dette er Norge 2019, gir fire resultater, på ett og samme sted. Ingen av disse påstår noe som helst angående antallet nynorskbrukere i befolkningen. Det handler om nynorskbruken i skolen, der undertittelen er: Nynorsk på retur

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/394054?_ts=16ccd1cf9e0

For skikkelige tall, fra Olaf Almenningen, forsker ved Avdeling for leksikografi, Universitetet i Oslo, som samtidig nevner at det ikke fins noe absolutt tall på nynorskbrukere, se: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1996/Spraaknytt_1996_1/Nynorsk_i_Noreg_i_dag/

0laf skrev (28 minutter siden):

Tallet er ikke fiktivt, jeg har vist hvor det kommer fra, og det er det reelle tallet som brukes om nynorskbrukere i Norge.

Slutt med å spre løgn og feilinformasjon!

 

0laf skrev (29 minutter siden):

Det som derimot er respektløst, var å tro at jeg ikke finne kilde på dette, med noe flåsete kommentar om

"Jeg sliter litt med å se hvordan det tallet er helt relevant. Er du sikker på at det ikke er tatt ut av kontekst? Hvor har du dette tallet fra? Om du ikke husker, så skal jeg stole på at det sikkert var en grei kilde. "

Nei, for du tåler gjerne ikke at folk stiller spørsmål ved det du sier?

 

0laf skrev (29 minutter siden):

At du valgte å bruke ordet "relativt" feil, trenger du ikke forklare ytterligere, det var flisespikking fra min side, men ettersom du ser ut til å ha egen evne til å fornærme andre med noe småfrekk og ufin debattering valgte jeg likevel å spikke de flisene.

Dette anser jeg for å være en helt nytteløs diskusjon, du har så langt ikke kommet med noe konstruktivt eller gode årsaker til at nynorsk bør beholdes!

Nå syns jeg at du skal gi deg med denne forsuringen, og slutte å kaste rundt deg med uriktige påstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gå på et hvilketsomhelst diskusjonsforum på internett og tell andelen som bruker nynorsk, den er langt mindre enn det nynorsktilhengerne påstår den er. Litt under 12% av barneskoleelevene bruker nynorsk, men mange av dem er tvunget til nynorsk mot sin og foreldrenes vilje, bare 5% av de på videregående bruker nynorsk, de kan velge selv.

 

Nynorsk er totalt unødvendig! Vi trenger bare en måte å skrive norsk på, den enkleste og mest brukte, moderat bokmål. Skjønner godt at microsoft dropper nynorsk, det er så få som bruker det at det ikke er lønnsomt.

Endret av 1SNGGEPG
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/29/2020 at 12:47 PM, digimator said:

Basert på kommentarane til denne artikkelen, så er det vel nynorskhatarane som er mest bitre... kvifor skulle dei elles bruka tid på å skriva hatinnlegg mot nynorsk?

Mitt innlegg var på ingen måte et hatinnlegg mot nynorsk, jeg synes det er spesielt at du tolker det dit hen. Men du har vel lyst til å spille offerrollen her?

Jeg er heller ikke bitter på nynorsk, (frivillige) nynorskbrukere, eller nynorskforkjempere. Om det (mot alle odds) skulle bli slik at nynorsk ble det dominerende skriftspråket her til lands, hadde jeg føyd meg etter.

 

On 8/29/2020 at 1:51 PM, kjetil_kilhavn said:

Kanskje du skulle bruke litt mer tid på å lese historiebøker og litt mindre tid på å avsløre din historieløshet med utsagn som at språk ikke kan tvinges frem.

Rolig nå, personangrep og greier? Få med spørsmålstegnet neste gang. Så avslører du ikke "grammatikkløsheten" din.

  

On 8/29/2020 at 1:51 PM, kjetil_kilhavn said:

Og sist, men ikke minst, hvorfor skal norske skattepenger brukes til å støtte et selskap som ikke gidder å bruke litt av de pengene de drar inn til å støtte alle de offisielle norske språkene. Frivillige bidrar allerede til å oversette fri programvare til alle de norske språkene, så alternativene til Microsoft sine produkter er allerede klar.

Hvem andre mener du hadde klart å levere det Microsoft tilbyr, bedre, billigere, OG på nynorsk? Skulle staten selv lagd det kanskje? IT-prosjektene deres går jo alltid som forventet, leveres til avtalt pris og avtalt tid. Ikke minst er det sjeldent andre problemer med sluttproduktet. /s.

  

On 8/29/2020 at 1:51 PM, kjetil_kilhavn said:

Her må departementet bruke sin innkjøpsmakt. Støtte for alle offisielle norske språk bør være et krav ved alle kjøp av programvare i det offentlige. Eventuelle unntak fra dette kravet må begrunnes og godkjennes spesielt, og slik godkjenning bør kun gis dersom alternative løsninger ikke finnes, det vil si at ingen av alternativene som oppfyller språkkravene også oppfyller de andre kravene som er stilt til løsningen.

Outlook-app-en til mobile enheter er gratis å bruke, så her bommer du delvis på poenget.

 Ellers:

  • Det som virket i gamledager, er ikke nødvendigvis beste løsning nå lenger. Kinesisk medisin, religion, Nokia, asbest, diesel (for vanlig transportkjøretøy), FM. Ja, jeg slenger med nynorsk også i denne lista over ting som hører fortiden til.
  • Fordi tvang og rasisme var godkjente måter å få gjennom endringer på i gamle dager, er det ikke det lenger. Hvordan bokmål fikk sin suverenitet i utganspunktet, driter i alle fall jeg helt og holdent i mtp. temaet som her er til diskusjon. For min del kunne det like godt vært nynorsk som var størst og de facto standard, da hadde jeg bare føyd meg etter det, enkelt og greit.
  • Jeg legger ikke noe annet enn praktisk nytte til rette når jeg vurderer hvorvidt et skriftspråk bør bestå (OG videreutvikles på organisk måte). Historie, identitet og andre sentimentale verdier folk tillegger et dynamisk verktøy for kommunikasjon (språk), burde ikke legges til rette for hvorvidt nynorsk skal bestå som 1/2 offisielle skriftspråk i Norge, ei heller begrunne hvorfor teknologiselskaper må bruke penger på å tilpasse produkter for en ubetydelig liten minoritet av sluttbrukere. Ja, jeg kan lese og forstå historie. Men jeg mener at det ikke har noe som helst å gjøre i denne diskusjonen.

  

9 hours ago, Memento scientiam said:

Kjenner jeg får helt vondt av alle her inne som mener at det er greit å diskriminere nynorskbrukere. Det er nedlatende, ignorant og undetrykkende. Prøv å sette dere selv i den posisjonen. Innser dere ikke at språket, da også skriftspråket, er en del av identiteten til en person? Ser dere ikke hvordan dere framstår?

Jeg hadde vært likeglad om Microsoft droppet bokmål også i samme slengen. Hadde de fjernet bokmål og beholdt nynorsk hadde jeg bare hoppet over til å bruke engelsk. Språk er til syvende og sist bare et verktøy. Jeg er nesten overrasket over at Microsoft gidder å oversette noe som helst til lille Norge med kun 5 millioner (ca.) innbyggere.

Endret av o-l-a-v
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Memento scientiam said:

Da henviser du til SSB, ikke Riksmålsforbundet. Dette er forsåvidt løgn. Det fins ingen offisielle tall på antall nynorskbrukere i Norge. Søk på ordet "nynorsk" i Dette er Norge 2019, gir fire resultater, på ett og samme sted. Ingen av disse påstår noe som helst angående antallet nynorskbrukere i befolkningen. Det handler om nynorskbruken i skolen, der undertittelen er: Nynorsk på retur

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/394054?_ts=16ccd1cf9e0

For skikkelige tall, fra Olaf Almenningen, forsker ved Avdeling for leksikografi, Universitetet i Oslo, som samtidig nevner at det ikke fins noe absolutt tall på nynorskbrukere, se: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1996/Spraaknytt_1996_1/Nynorsk_i_Noreg_i_dag/

Slutt med å spre løgn og feilinformasjon!

Du viser til en 24 ÅR gammel kilde. Mye har skjedd siden 1996... Nei, vi har ikke nødvendigvis ett nøyaktig tall på hvor mange som bruker Nynorsk i det daglige, men vi har data fra SSB som registrerer hvilket hovedmål elever i grunnskolen har hvert år. Ikke kom her å si at SSB ikke er en legitim kilde.

Statistikken til SSB viser at antall bokmål brukere har gått opp de siste 10 årene. Nynorsk har ligget med nesten nøyaktig like mange brukere hvert år, eller gått ned de siste 10 årene.

image.png.b8d6583d8b89ce72903b23efcdb464c3.png

 

image.png.91f5c2f6043a2d22a3a85d096a2abefb.png

 

Kilde. https://www.ssb.no/statbank/table/03743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yaricks skrev (2 timer siden):

Ikke kom her å si at SSB ikke er en legitim kilde.

Syns du skal la være å feiltolke det jeg skriver. 
 

Hele innlegget ditt leses som om du misforsto hva jeg skrev. Det hjelper forsåvidt ikke at du fortsetter å spre den samme løgnen jeg avslørte: at vi har tall på antall nynorskbrukere. 
 

Når det gjelder den lenken til Språkrådet, var det for å få tenkeboksen i gang. Leste du den, eller så du bare på årstallet?

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (36 minutter siden):

Syns du skal la være å feiltolke det jeg skriver. 
 

Hele innlegget ditt leses som om du misforsto hva jeg skrev. Det hjelper forsåvidt ikke at du fortsetter å spre den samme løgnen jeg avslørte: at vi har tall på antall nynorskbrukere. 
 

Når det gjelder den lenken til Språkrådet, var det for å få tenkeboksen i gang. Leste du den, eller så du bare på årstallet?

Tankeboksen i gang? Unnskyld meg, hvorfor ikke bare innrømme at du ble tatt for å komme med usakligheter? Ikke prøv å ro deg i land.

Men hele retorikken din i tråden her viser jo at du er mer opptatt av å angripe folk enn og komme med noen gode eller saklige argumenter på hvorfor vi burde beholde nynorsk.

Derimot har jeg sett flere gode og saklige argumenter fra andre brukere i tråden her på hvorfor vi ikke burde ta var på nynorsk.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Tankeboksen i gang? Unnskyld meg, hvorfor ikke bare at du ble tatt for å komme med usakligheter? Ikke prøv å ro deg i land.

Men hele retorikken din i tråden her viser jo at du er mer opptatt av angripe folk enn å komme med noen gode eller saklige argumenter på hvorfor vi burde beholde nynorsk.

Derimot har jeg sett flere gode og skalige argumenter fra andre brukere i tråden her på hvorfor vi ikke burde ta var på nynorsk.

Si meg: er det så vanskelig å la være å vri og vende på tall for å få de til å passe til synet sitt? 
 

Første forvridning: tall på antall skoleelver med nynorsk er et tall på antall nynorskbrukere i landet.

Andre vending: dette tallet sier hvor mange dialekter som er nærmest nynorsk. 
 

Ser at du velger å bare addressere en liten del av svaret mitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 minutter siden):

Si meg: er det så vanskelig å la være å vri og vende på tall for å få de til å passe til synet sitt? 
 

Første forvridning: tall på antall skoleelver med nynorsk er et tall på antall nynorskbrukere i landet.

Andre vending: dette tallet sier hvor mange dialekter som er nærmest nynorsk. 
 

Ser at du velger å bare addressere en liten del av svaret mitt. 

Hvem har vridd og vendt på tall?

Det er du som benekter ferske tall fra ssb, og tviholder på utdaterte kilder fra 1996. Eneste som vrenger og vrir på tall for å få de til passe sitt syn er deg.

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Hvem har vridd og vendt på tall?

0laf og Yaricks. 

Emile the rat skrev (1 minutt siden):

Det er du som benekter ferske tall fra ssb, og tviholder på utdaterte kilder fra 1996. Eneste som vrenger og vrir på tall for å få de til passe sitt syn er deg.

Kan du slutte med å spre usannheter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...