Gå til innhold

Kommer ONS tilbake?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Tips: Bruk det fulle navne i tittelen.

Også ons har gått på en Corona-smell. Antar det er betydelig høyere sjangs for at det returnerer i god gammel form.

Lenke til kommentar

"Men de gigantiske messene hvor tusenvis av mennesker åler seg mellom hverandre innendørs i kjempestore haller, kommer neppe tilbake før vi er vaksinert mot korona."

Kanskje noe godt kommer ut av "Korona nedstengningen".

På tide å stille spørsmålet om nytteverdien av de store konferansene, ut over det at flyselskaper, hoteller, restauranter og messearrangører tjener mye penger?

Har filosofert over dette spørsmålet de siste 10 årene, etter å ha vært deltager på 2 slike konferanser i 2011 og 2012. Som aktiv innen bølgeenergi fra 70-tallet, med patenter og engasjement i debatter, fant jeg ut at kanskje det var noe å hente på konferanser. Reiste derfor til Madeira i 2011 og til Gøteborg i 2012, men begge opplevelsene var skuffende sett fra en som interesserer seg for teknologien i et bølgekraftverk f. eks.

Tekniske løsninger er ikke tema. 

Det er også et tankekors at jeg kan melde meg på et 10-tals konferanser innen energi fra havet pr. år, men har tilgode å se et referat fra slike konferanser som har en form for konklusjon og noe å bygge videre på til neste konferanse.

Konklusjonen min er derfor at dette er en næring i seg selv, hvor professorer reiser verden rundt på staten sin regning for å få "Faglig påfyll".

Er det i virkeligheten en smart måte å feriere på?

 

 

Lenke til kommentar
aanundo skrev (19 timer siden):

.... Som aktiv innen bølgeenergi fra 70-tallet, med patenter og engasjement i debatter, fant jeg ut at kanskje det var noe å hente på konferanser. Reiste derfor til Madeira i 2011 og til Gøteborg i 2012, men begge opplevelsene var skuffende sett fra en som interesserer seg for teknologien i et bølgekraftverk f. eks.

Tekniske løsninger er ikke tema. 

Det er også et tankekors at jeg kan melde meg på et 10-tals konferanser innen energi fra havet pr. år, men har tilgode å se et referat fra slike konferanser som har en form for konklusjon og noe å bygge videre på til neste konferanse.

Konklusjonen min er derfor at dette er en næring i seg selv, hvor professorer reiser verden rundt på staten sin regning for å få "Faglig påfyll".

Er det i virkeligheten en smart måte å feriere på?

 

Da har du vært uheldig med dine konferansevalg, eller kan det være at det er lite nytt eller går tregt på teknologifronten i bransjene du nevner.  Og det er forskjell på industrikonferanser og akademiske konferanser der "professorer reiser rundt på staten sin  regning".

 

ONS-utstillingen er i hvert fall et forum der leverandører, FoU, lovende oppstartsselskaper, og operatørselskaper kappes om å presentere nyvinninger, og den interesserte har her en honningkrukke av engasjerte og faglig kompetente utstillere som gjør at en virkelig kan bli oppdatert på teknologifronten innen de fleste nisjeområder. 

 

At det foregår mye sosialt i tillegg, er menneskelig.

 

Utbyttet av den høytravende konferansedelen som går parallelt og som på beste vis forsøker å være relevant i forhold til tidsbildet, har jeg ingen formening om. Den kan nok preges av store ord. 

Endret av ChrisQ
typos
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ChrisQ skrev (1 time siden):

 

Da har du vært uheldig med dine konferansevalg, eller kan det være at det er lite nytt eller går tregt på teknologifronten i bransjene du nevner.  Og det er forskjell på industrikonferanser og akademiske konferanser der "professorer reiser rundt på staten sin  regning".

 

ONS-utstillingen er i hvert fall et forum der leverandører, FoU, lovende oppstartsselskaper, og operatørselskaper kappes om å presentere nyvinninger, og den interesserte har her en honningkrukke av engasjerte og faglig kompetente utstillere som gjør at en virkelig kan bli oppdatert på teknologifronten innen de fleste nisjeområder. 

 

At det foregår mye sosialt i tillegg, er menneskelig.

 

Utbyttet av den høytravende konferansedelen som går parallelt og som på beste vis forsøker å være relevant i forhold til tidsbildet, har jeg ingen formening om. Den kan nok preges av store ord. 

"Da har du vært uheldig med dine konferansevalg, eller kan det være at det er lite nytt eller går tregt på teknologifronten i bransjene du nevner."

Ja, etter min mening går det svært tregt med å få utnyttet energien i dønningene på havet.

Ellers er jeg enig i at salgsmesser dekker et behov hvor produsentene får vist frem produktene sine, og det er nok en flytende overgang mellom salgsmesser og konferanser hvor høyskole- og universitetsfolk møtes for å gi hverandre impulser. Forhåpentligvis kommer det noe nyttig ut av all pengebruken på dette området.

Samtidig kan en spørre seg om ikke vi hadde fått flere industriprodukter fra ide til virkelighet dersom høyskolemiljøet var mer aktive i debatter på nettet, som f. eks. debattene her i TU.

Kanskje det er bra dersom interessen øker for å delta i tekniske debatter på nettet, som alternativ til det å møtes fysisk.

Det gode med nettdebatter er at dokumentasjonen lagres automatisk, og det er lett å bygge videre på tidligere debatter.

Problemet er at mange useriøse henger seg på, men dersom en overser useriøse innslag blir det egentlig ikke et stort problem.

 

  

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...