Gå til innhold

Politiet i USA har siden 2000-tallet blitt infiltrert av stadig flere høyreekstreme i følge ny rapport


Anbefalte innlegg

I de første rapportene advarte FBI kongressen mot prosessen av høyreekstreme, organiserte og uorganiserte, som søkte seg til stillinger hvor de fikk makt over ofrene sine, tidlig på 2000-tallet.

https://www.pbs.org/newshour/nation/fbi-white-supremacists-in-law-enforcement

Nye rapporter har kommet fra FBI underveis, og advart mot den stadige utviklingen -- de fleste unntatt offentligheten fordi de var til fare for politiets rykte og sikkerhet, og kunne føre til lavere respekt for politi og myndigheter i USA.

...men nå har en FBI-agent valgt å gå ut med dokumentasjon som beskriver hvor omfattende problemene har blitt, i en tilstandsrapport full av kildehenvisninger:

Rapporten:
https://www.brennancenter.org/our-work/research-reports/hidden-plain-sight-racism-white-supremacy-and-far-right-militancy-law

Nyhettsaken om rapporten:
https://www.theguardian.com/us-news/2020/aug/27/white-supremacists-militias-infiltrate-us-police-report

...

Det som påpekes er at det er et vesentlig problem at politiet gjennom opplæringsreformer lærer å ikke la følelser påvirke deres dømmekraft, altså, de lærer å unngå å utøve upåaktet rasisme --- mens problemet i større og større grad er at ferdige utdannede politifolk har samme konkrete ideer om at minoriteter er mindreverdige før og etter utdannelsen.

Politiet i Portland og Oregon står frem som de som er mest utsatt for infiltrasjon fra organiserte høyreekstreme grupper.

Portland: Samarbeid mellom politi og terrororganisasjoner:
https://www.theguardian.com/world/2019/feb/15/joey-gibson-portland-police-relationship-cooperation-text-messages

Oregon: Samarbeid mellom politi og høyreekstreme:
https://apnews.com/7f81fc29e1084b33abc5fbd712c89235

...

Så.
Det forklarer hvorfor Portland har et større problem med politivold og opptøyer;
Det er kjernen av problemet både BLM og Antifa kjemper mot: Rasister og fascister som er hevet over loven og som samarbeider med høyreekstreme grupper fordi de selv er høyreekstreme.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg leser rapporten fra 2006 virker den primært å omhandle faren for at infiltrasjon av politiet vil medføre kompromittering av politietterretning og dermed hemme politiarbeidet. 

Når det gjelder den nye rapporten virker det primært å handle om anekdoter fra et senter jeg ikke kjenner bakgrunnen til, og jeg synes det er vanskelig å si hvor representative anekdotene er. At dette i seg selv forklarer eller dokumenterer hvorfor Portland har et større problem vet jeg ikke om det er dekning for, men at det finnes rasister i politiet virker hevet over enhver tvil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Slik jeg leser rapporten fra 2006 virker den primært å omhandle faren for at infiltrasjon av politiet vil medføre kompromittering av politietterretning og dermed hemme politiarbeidet. 

Når det gjelder den nye rapporten virker det primært å handle om anekdoter fra et senter jeg ikke kjenner bakgrunnen til, og jeg synes det er vanskelig å si hvor representative anekdotene er. At dette i seg selv forklarer eller dokumenterer hvorfor Portland har et større problem vet jeg ikke om det er dekning for, men at det finnes rasister i politiet virker hevet over enhver tvil. 

Det danner et bakteppe for hva man faktisk observerer i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Psykake said:

Det tyder på at politi er infiltrert av rasister. Du har afroamerikanere som blir skutt 7 ganger i ryggen. 

1+1 = 2

Er det dog noe som tilsier at dersom en hvit person hadde motsatt seg arrest, ignorert politiet og gått til bilen sin for å hente et objekt så hadde denne ikke blitt skutt av politiet over i dysfunksjonelle USA? Er det virkelig så enkelt som 1+1=2?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (12 minutter siden):

Er det dog noe som tilsier at dersom en hvit person hadde motsatt seg arrest, ignorert politiet og gått til bilen sin for å hente et objekt så hadde denne ikke blitt skutt av politiet over i dysfunksjonelle USA? Er det virkelig så enkelt som 1+1=2?

Ja. Hvis du leser førstepost en gang til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Psykake said:

Ja. Hvis du leser førstepost en gang til. 

Kanskje jeg er dum men jeg ser ikke helt sammenhengen. Om det finnes en systematisk rasisme i Amerikansk politi kan vel godt hende, men hva har det med enkeltsaken du påpeker hvor en fyr motsetter seg arrest, gjør noe som naturligvis oppfattes som potensielt truende i et våpenland som USA, og så blir skutt over det. Igjen, mener du en hvit person ikke hadde blitt skutt dersom han oppførte seg like tilbakestående?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
36 minutes ago, geirfugl said:

Er det dog noe som tilsier at dersom en hvit person hadde motsatt seg arrest, ignorert politiet og gått til bilen sin for å hente et objekt så hadde denne ikke blitt skutt av politiet over i dysfunksjonelle USA? Er det virkelig så enkelt som 1+1=2?

Se hva som skjedde med 17 åringen etter han drepte to personer...

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Psykake said:

Og jeg gidder ikke å forklare det for deg når utgangspunktet er at du vurderer om du er for dum til å se sammenhengen (dine ord, ikke mine). 

Det er jo uheldig. Kan nå i alle fall være enig i at USA er et utrolig skrudd og dysfunksjonelt land. Hvis jeg hadde bodd der, og takk og lov for at jeg ikke gjør det, så tror jeg jeg hadde vært svært nøye med å ikke oppføre meg truende mot politiet der. Jeg ser fortsatt ikke hva denne spesifikke saken har med rase å gjøre, og noe svar får jeg tydeligvis ikke, men dere rase-ideologer får nå surre i vei med deres eget prosjekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Effekten av høyreekstremismen og rasismen for øvrig i rettssystemet er godt dokumentert:

https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/opinions/systemic-racism-police-evidence-criminal-justice-system/

 

---

Politiet i USA skyter 20 ganger flere mennesker enn i land med tilsvarende mengde voldelig kriminalitet.
De ligger på nivå med Iran, Columbia, Mexico, Rwanda, Angola;
3.5 drept av politi per 1 million innbyggere -- 35 drepte per 10 millioner.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_killings_by_law_enforcement_officers_by_country

Siviliserte land sitt politi, land med lignende voldelig kriminalitet -- som Tyskland -- ligger på 0.13 drap per 1 million innbyggere.

Med Norges befolkning, så ville de drept 20 mennesker i året her i landet, mot et gjennomsnitt, median, av 0 for norsk politi.

Befolkningen i USA har altså betydelig større odds for å bli drept av politiet, enn vanlige mennesker har for å bli drept av kriminelle i Norge.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (6 minutter siden):

Det er jo uheldig. Kan nå i alle fall være enig i at USA er et utrolig skrudd og dysfunksjonelt land. Hvis jeg hadde bodd der, og takk og lov for at jeg ikke gjør det, så tror jeg jeg hadde vært svært nøye med å ikke oppføre meg truende mot politiet der. Jeg ser fortsatt ikke hva denne spesifikke saken har med rase å gjøre, og noe svar får jeg tydeligvis ikke, men dere rase-ideologer får nå surre i vei med deres eget prosjekt.

Hva du ville ha gjort og hvordan folk oppfører seg i en stressende situasjon er to forskjellige ting. Ugyldig argument for noe som helst. 

Jeg sier ikke konkret at det ha med rase å gjøre. Det er en sak som føyer seg i en lang rekke av afroamerikanere som blir drept av politiet. Førstepost tatt med i betraktning , 1+1 = 2.

 

Men dere rasebevisste som vet hvordan dere ville oppført dere som afroamerikanere i møte med politi, når du vet at det kan være en politi som er rasist og litt ekstra triggerhappy, for all del. Det er lett å sitte i trygge Norge og mene. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Red Frostraven said:

Politiet i USA skyter 20 ganger flere mennesker enn i land med tilsvarende mengde voldelig kriminalitet.

De ligger på nivå med Iran, Columbia, Mexico, Rwanda, Angola;
3.5 drept av politi per 1 million innbyggere -- 35 drepte per 10 millioner.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_killings_by_law_enforcement_officers_by_country

Siviliserte land sitt politi, land med lignende voldelig kriminalitet -- som Tyskland -- ligger på 0.13 drap per 1 million innbyggere.

Tyskland er jo ikke så veldig sammenlignbart med USA når det gjelder voldelig kriminalitet, med sine 0.95 årlige drap per 100.000 innbyggere, kontra USA's 4.96 per 100.000. Blir vel ganske proporsjonalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (Akkurat nå):

Jøss, har du noe håndfast belegg for å si det? Hvite folk blir vel skutt av Amerikansk politi også?

Har du noe håndfast belegg for å si at en hvit også ville ha blitt skutt?

Husk å ta førstepost med i betraktning. Det taler for at en farget har større sjanse for å bli skutt. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (2 minutter siden):

Tyskland er jo ikke så veldig sammenlignbart med USA når det gjelder voldelig kriminalitet, med sine 0.95 årlige drap per 100.000 innbyggere, kontra USA's 4.96 per 100.000. Blir vel ganske proporsjonalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Nå skyter ikke politiet generelt drapsmenn, men innbruddstyver og ranere, og jakter på vinningsforbrytere og folk som er tatt på fersken i å utøve i kriminelle handlinger.

Drap blir etterforsket av etterforskere, og så arrestert av politi -- i planlagte aksjoner som ekstremt sjeldent fører til dødsfall.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...