Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatning sofa


Gjest 214eb...1bb

Anbefalte innlegg

Gjest 214eb...1bb

Hvor mye tror dere det koster å fikse sofatrekket? Den lille rifta (venstre) og flekken (høyre)? 
 

Kan nevnes at leiligheten har vært utleid til en person i 2 år og at sofaen fikk huseier gratis (skulle egentlig kaste den).


Huseier mener 2 tusen kroner for nytt trekk, fikk tilsendt bilder av trekket hun ville ha og trekket som hun skulle kjøpe er ikke til denne sofaen engang. 

DA018623-BD2B-47EC-B0FF-2BFA648AFCD0.jpeg

Anonymous poster hash: 214eb...1bb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ho fikk den gratis, men vil ha 2000 kr for omtrekk?? Fy søren ass ... dét er hva du kaller en ekte hai!

Stå fast og hardt på at det er normal slitasje, som trn100 skriver. Tilby deg å hjelpe med å bære inn ny sofa og ut den gamle til fyllinga hvis ho skulle være interessert i å investere i nye møbler i stedet for dette gratisgreiene som har stått der i årevis.

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 time siden):

Dette må etter min mening huseier godta som "normal slitasje". 

https://boligmentoren.no/ma-tale-slitasje-pa-utleieboligen/

 

Taurean skrev (49 minutter siden):

Så ho fikk den gratis, men vil ha 2000 kr for omtrekk?? Fy søren ass ... dét er hva du kaller en ekte hai!

Stå fast og hardt på at det er normal slitasje, som trn100 skriver. Tilby deg å hjelpe med å bære inn ny sofa og ut den gamle til fyllinga hvis ho skulle være interessert i å investere i nye møbler i stedet for dette gratisgreiene som har stått der i årevis.

Hei, vi avsluttet selve leieforholdet ganske opphetet fra hennes side. 


«2117,- koster nytt trekk på sofaen med frakt. Dette må du føre over, i kontrakta står det att du må erstatte skade eller det som blir ødelagt. Så eg forventer att du dekker dette.»

Dette er en melding fra huseier.

I kontrakten så står det at jeg skal erstatte skade, men står ikke noe om normal slitasje. Har dobbeltsjekket dette flere ganger og har ogsp sett i husleieloven... Selve dama skremmer meg og føler hun utnytter meg ettersom hun ikke fikk full leie siste mnd ettersom en ny person flyttet inn midt i oppsigelsesmnd.

 

Sa til hun at jeg kunne betale for trekket om hun faktisk byttet dette, fikk dette til svar;

»Når eg får trekket, så får du bilde av det. Du kan ikkje kreve å få bilde av trekket på. Det er det eg som bestemmer når det skal på sofa. Trekket må uansett erstattes.»

Lenke til kommentar

Holder hun eventuelt igjen et depositum?
Har hun dokumentasjon på at skadene ikke allerede var der da du/dere flyttet inn?

Hvis ikke hadde jeg bare glemt saken. I husleien inngår som tidligere nevnt "normal slitasje".

For mange år siden leide jeg en leilighet i Oslo. På slutten av leieperioden kom huseier og installerte en rådyr sparelyspære med armatur på badet. Da jeg sa opp leiligheten hadde denne lyspæren selvsagt gått i svart, og huseier ville trekke 500,- fra depositumet.

Jeg nektet og ba de om å gå til sak på det om de ville. Hørte aldri noe mer og depositumet ble frigitt.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

At huseigaren fekk sofaen gratis har i utgangspunktet ikkje betydning, faktum er at huseigaren også eig sofaen og at denne sofaen utgjer ein verdi.
Det som er relevant er kor gamal sofaen er totalt sett, og kva som er den reelle verdien på sofaen.

To aktuelle spørsmål er:
-Er dette ein skade som du er erstatningsplikt for, eller er det normal slitasje som utleiger må pårekne.
-Dersom leigetakar er erstatningspliktig så er spørsmålet om utleiger har oppfylt sin ulovfesta plikt til tapsbegrensning.

 

Eg tenker umiddelbart at rifta nok ikkje er å rekne som vanleg slitasje, så den vil du nok ha ansvar for å erstatte. Flekken derimot er nok meir innafor det som ein må rekne som normalt at ein sofa blir utsatt for gjennom to år.

Som nemt så er verdien på sofaen relevant, ein bruker ikkje 2000 kr på å skifte trekk på ein billig sofa, då bruker ein heller 2000 kr på å skaffe ny sofa.
Eg har litt vanskeleg for å sjå for meg at utleiger her har forsøkt å begrense tapet/kostnaden for leigetakaren, men det kjem som sagt ann på blant anna sofaen sin verdi og kvalitet.

Utleiger har rett i at du ikkje kan kreve at ho faktisk bruker erstatninga på å reparere sofaen med ein gong. Erstatningskravet representerer den verdiforringelsen som eigaren har fått som følge av at sofaen har blitt øydelagt, og det er derfor ingen automatikk i at erstatninga må øyremerkast til snarleg reperasjon av sofaen. Eigaren står fritt til å bestemme om sofaen skal reparerast eller om erstatninga skal brukast som tilskudd til å bytte ut sofaen med ein ny.

 

Det er uansett utleiger som eventuelt må ta neste steg for å kreve inn erstatninga frå deg, dette medfører også at det er ho som må bevise at ho har eit erstatningskrav ovanfor deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...