Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man få bot for å kjøre for sakte?


nyttmedlem

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke opplevd selv å få bot for å kjøre for sakte. Men i går satt jeg på med en kollega som var irritert på andre trafikanter. Min kollega mendte de kjørte for sakte. Dette var vel i en 60 sone, og de forran kjørte i 50. Jeg poengterte for min kollega at fartsgrensen er "maks tillatt hastighet", og at det er derfor er lov å kjøre 30km/t om man så ønsker det... Til det svarte min kollega at man kan få bot for å være hinder for trafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, nyttmedlem said:

Skjønner, men da burde kanskje ikke hete "maks tillatt hastighet", men "kjør så fort som mulig opptil oppgitt hastighet"

 

Egentlig ikke. Det som er relevant er om du er til hinder for annen trafikk. - Dersom du ønsker å kjøre i 30 i 60-sonen så kan du selvsagt gjøre det, men da skal du slippe forbi annen trafikk så de ikke blir unødig hindret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vegtrafikklovens §3:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»

 

Å kjøre unødvendig i 30 i 60 sonen uten å slippe andre forbi er åpenbart brudd på denne bestemmelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (5 minutter siden):

Egentlig ikke. Det som er relevant er om du er til hinder for annen trafikk. - Dersom du ønsker å kjøre i 30 i 60-sonen så kan du selvsagt gjøre det, men da skal du slippe forbi annen trafikk så de ikke blir unødig hindret.

helt enig med deg om å må slippe annen trafikk forbi

Dette var mer en tenkt problemstilling, jeg kjører ikke 30km/t der det er 60km/t, jeg holder fartsgrensa og kan gjerne ligge i 63km/t

min kollega sier jeg er en umulig kverrulant...

Lenke til kommentar
Geirr skrev (3 minutter siden):

Vegtrafikklovens §3:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»

 

Å kjøre unødvendig i 30 i 60 sonen uten å slippe andre forbi er åpenbart brudd på denne bestemmelsen.

Da fikk vi avklart det, takk for at du siterte lov teksten

Lenke til kommentar
nyttmedlem skrev (24 minutter siden):

Skjønner, men da burde kanskje ikke hete "maks tillatt hastighet", men "kjør så fort som mulig opptil oppgitt hastighet"

Det heter maksimal fartsgrense, ikke "kjør så fort som mulig opptil oppgitt hastighet". Du skal ikke kjøre "så fort som mulig opptil fartsgrensen", men så fort vei og andre forhold tilsier at er trygt. Det er ingenting i veien for at fartsgrensen angir maksimal hastighet og at du samtidig kan bøtelegges for å kjøre for sakte dersom det er til unødig hinder for andre i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer til å bli bråk om fotoboksene tar de som kjører under fartsgrensen
Synes i de minste burde få tilsendt en advarsel for det er MANGE som kjører i 60 gjennom tunneler med 80 sone
Jeg mener at de burde få bot for å kjøre i 70 også, ihvertfall så lenge det finnes alternative veier, uten tunnel

Forbikjøringer av stressede sjåfører er mye farligere enn noen som kjører i 90 i 80 sonen, eller tilogmed 100

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Kommer til å bli bråk om fotoboksene tar de som kjører under fartsgrensen
Synes i de minste burde få tilsendt en advarsel for det er MANGE som kjører i 60 gjennom tunneler med 80 sone
Jeg mener at de burde få bot for å kjøre i 70 også, ihvertfall så lenge det finnes alternative veier, uten tunnel

Forbikjøringer av stressede sjåfører er mye farligere enn noen som kjører i 90 i 80 sonen, eller tilogmed 100

Tillatt fart er 0 - hva enn skiltet viser. Skal vi sende bot/advarsel til de som kjører saktere forbi fotoboksen fordi noen andre la seg inn foran de? Fordi det var glatt? Fordi de bremset for et dyr? Et barn? Nei, dette er ekstremt lite gjennomtenkt. Hvis blodet bruser så kraftig at man blir en farlig sjåfør av å midlertidig ligge noen kilometer i timen under fartsgrensa så er man ikke egnet som sjåfør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (1 time siden):

Tillatt fart er 0 - hva enn skiltet viser. Skal vi sende bot/advarsel til de som kjører saktere forbi fotoboksen fordi noen andre la seg inn foran de? Fordi det var glatt? Fordi de bremset for et dyr? Et barn? Nei, dette er ekstremt lite gjennomtenkt. Hvis blodet bruser så kraftig at man blir en farlig sjåfør av å midlertidig ligge noen kilometer i timen under fartsgrensa så er man ikke egnet som sjåfør.

Nei, det er ikke lov å stoppe på motorveier, uten at du har en veldig god grunn for det

Aldri glatt i tunneller, ikke dyr der heller, eller barn

Du er en del av problemet om du synes det er greit å ligge langt under fartsgrensen uten grunn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man får bot for å være til hinder for annen trafikk viss man kjører sakte og lager kø utan å slippe forbi trafikken. Har sjølv opplevd å ligge bak bil som daffa i 50-60 gjennom svingane sommerstid på veg med gul midtstripe og 80 km/t fartsgrense. Vegstrekket det er snakk om kunne man fint holdt jamnt 120 km/t da svingane er av det moderate slaget, dvs kjedelige om man kjører mc. Ved 2 mulige annledninger prøvde eg å kjøre forbi(rette strekninger) der nevnte bil auka til ca 80 km/t. Pga vingling over gulestripa måtte eg stoppe begge forsøk og legge meg forsiktig innatt i køa. I det eg fekk lagt meg innatt i køa siste gangen såg eg blålys nokre biler bak meg og ein sivil politibil som skaut forbi 4-5 biler innkludert min egen. Men sjølv den sivil politibil med blålys og etterkvart sirene brukte nokre kilometer på å få komme seg forbi samt få bilen foran ut av trafikken. Neste dag var det skriveri om episoden og da hadde bilføreren fått bot for å hindre trafikken samt noko meir pga ikkje fulgte med og etterkom normal oppførsel når du får utrykkningskjørertøy bak deg(legge seg ut til sida og slippe forbi utrykkningskjøretøy). Men i di tider rauk ikkje lappen for den slags. Det ville det gjort i dag. Så jo, viss man skaper hinder/kø ved å ligge i 50 i 60 sone utan å slippe forbi, vanker det bot og muligens meir viss politiet blir kobla inn(filma og anmeldt eller politiet kjem over hendelsen sjølv).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Aldri glatt i tunneller, ikke dyr der heller, eller barn

Joda, kan være både dyr, barn, syklister, voksne, ting i veibanen, ting som henger løst i tak, dugger på vindu osv osv ...
Har selv kjørt ganske sakte og det av en annen grunn nevnt her, men en fullt lovlig grunn for å kjøre sakte.
Eneste måte å se grunn, er å se og vite hva som foregår, man kan ikke gi bot uten bevis. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest c6c56...757
nyttmedlem skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke opplevd selv å få bot for å kjøre for sakte. Men i går satt jeg på med en kollega som var irritert på andre trafikanter. Min kollega mendte de kjørte for sakte. Dette var vel i en 60 sone, og de forran kjørte i 50. Jeg poengterte for min kollega at fartsgrensen er "maks tillatt hastighet", og at det er derfor er lov å kjøre 30km/t om man så ønsker det... Til det svarte min kollega at man kan få bot for å være hinder for trafikken.

Her hvor jeg bor er en god del helt ubrukelige til å kjøre bil, som du sier 10 km/t UNDER fartsgrensa selvfølgelig.

Det er faktisk bedre å kjøre 5 km/t over det man ser på speedometeret fordi speedometeret er aldri helt korrekt+politi trekker alltid fra margin på 3 km/t med laser, fattern fikk heller ikke bot en dag for å kjøre 70 i 60 sone og de stod med laser, men noe høyere så tror jeg de kanskje ville hatt en prat med han.. men det er en typisk ting jeg ser at folk kjører gjerne 10 km/t under, og det er skikkelig teit ting å gjøre.. man skal selvfølgelig ha kontroll på følelsene i trafikken men slikt lager dessverre irritasjonsmoment og i verstefall kan noen kjøre forbi og potensielt lage en ulykke kun fordi fører har ikke holdt en riktig fartsgrense.

Jeg syns politi burde være mye flinkere på å ta tak i folk som kjører 10 km/t under.

Anonymous poster hash: c6c56...757

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...