Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj lukt inne i leiligheten fra naboen


Mannen1

Anbefalte innlegg

TheKims skrev (10 minutter siden):

Det er jo noe som heter fornuft. Jeg ringer ikke politet visst naboen har tatt seg et par pils til grillmaten før han klipper plenen.

Å igjen det er forskjell på om noen tar seg en blås enn konebanking, meth produksjon etc

 

 

Fornuft er individuelt...hvis jeg banker kona mi, så vil jeg ikke klage på om naboen gjør det samme.  Det er derfor vi har lover og regler.  Synes du det er teit, om jeg har en nabo som røyker masse og åpenlyst, når jeg selv har bittesmå unger og plages av lukt i tillegg? 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Du har forsåvidt rett, og jeg har sporet litt av og trådstarter har vel fått svar på sitt spørsmål. For å svare både deg Atib Azzad over her, så synes jeg det er OK å melde fra, og OK å bli brydd av at naboen røyker marihuana i naboleiligheten. Hadde jeg hatt ett 2år gammelt barn, ville jeg ikke villet leve vegg i vegg med en som røyker mye dop.  Jeg mener det må være greit, å kunne klage på tydelig ulovlig aktivtet, UANSETT hva den måtte være, når det skjer vegg i vegg og man føler seg brydd av dette. 

Jeg synes prinsipielt at det er den part som ikke følger reglene som bør flytte, og ikke at folk som overholder lover og regler skal ansett for å være teite og må flytte på landet, hvis de ikke tåler at folk gjør ulovlige ting i naboleiligheten

Det er derfor jeg skrev tidligere at man kan spørre pent om vedkommende kan gjøre sine ting en annen plass. Selv om naboen tar seg en blås så trenger ikke han/hun være en hardbarket kriminell. De aller fleste hadde nok respektert det visst naboen synes at det er plagsomt at det kommer lukt i deres leilighet. Å begynne å true med politi vil bare føre til sur stemning. 

Lenke til kommentar

Ja, det er vel temmelig avsporet.
Jeg skjønner hvor du kommer fra, men jeg mener heller ikke at noen skal flytte, bare at man kan vise litt romslighet når det kommer til ting som ikke egentlig har så veldig stor praktisk innvirkning for en selv, og ikke sprer lidelse.

Jeg har ikke så mye til overs for logikken hvor kun legal/illegal status skal snakke for seg selv, og man ikke forholder seg til de faktiske forhold.
Gå noen år bakover, og jøder og jesuitter var ulovlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje naboen har kreft og røyker for smertelindring.

Om man ikke er snill så ringer kanskje naboen barnevernet hver gang barnet gråter. Kanskje naboen røyker for å sove fordi ungen skriker hele natta?

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Ja, det er vel temmelig avsporet.
Jeg skjønner hvor du kommer fra, men jeg mener heller ikke at noen skal flytte, bare at man kan vise litt romslighet når det kommer til ting som ikke egentlig har så veldig stor praktisk innvirkning for en selv, og ikke sprer lidelse.

Jeg har ikke så mye til overs for logikken hvor kun legal/illegal status skal snakke for seg selv, og man ikke forholder seg til de faktiske forhold.
Gå noen år bakover, og jøder og jesuitter var ulovlige.

Jepp, og det er her jeg har bommet i tråden, jeg har tolket trådstarter som en som ikke liker situasjonen, og at TS har ett lite barn som ikke bør være i nærheten av illegale stoffer, men sakens kjerne er at lukta er plagsom og at TS er bekymret for passiv røykning skader. Det er forsåvidt avklart, og da vil jeg heller ikke anbefale TS å ringe snuten, men kanskje heller be de pent slutte å røyke på verandaen. 

Vi kunne ( og jeg har vel foråvidt allerede gjort det) drodlet over hva TS skal gjøre dersom naboen ikke vil slutte å røyke på terrassen, det er da min vinkling på saken blir interessant :) 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (20 minutter siden):

Kanskje naboen har kreft og røyker for smertelindring.

Om man ikke er snill så ringer kanskje naboen barnevernet hver gang barnet gråter. Kanskje naboen røyker for å sove fordi ungen skriker hele natta?

Mest sannsynlig er det en normal person som det går helt fint å si ifra til :roll:

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (40 minutter siden):

Du har forsåvidt rett, og jeg har sporet litt av og trådstarter har vel fått svar på sitt spørsmål. For å svare både deg Atib Azzad over her, så synes jeg det er OK å melde fra, og OK å bli brydd av at naboen røyker marihuana i naboleiligheten. Hadde jeg hatt ett 2år gammelt barn, ville jeg ikke villet leve vegg i vegg med en som røyker mye dop.  Jeg mener det må være greit, å kunne klage på tydelig ulovlig aktivtet, UANSETT hva den måtte være, når det skjer vegg i vegg og man føler seg brydd av dette. 

Jeg synes prinsipielt at det er den part som ikke følger reglene som bør flytte, og ikke at folk som overholder lover og regler skal ansett for å være teite og må flytte på landet, hvis de ikke tåler at folk gjør ulovlige ting i naboleiligheten

Vi må spørre oss om vi er gode naboer om vi klager på altmulig. Nå vet jeg null om naboen til trådstarter. Som regel er sånn røyking osv bare en fase.

Vi er unge og bråkete, gretne middelaldrende, og gamle det lukter surt av.

Slike ting er å være menneskelig. Jeg nevnte hund, men syke folk i Oslo klager tilogmed på bråkete barn! Det er helt sant...

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Vi må spørre oss om vi er gode naboer om vi klager på altmulig. Nå vet jeg null om naboen til trådstarter. Som regel er sånn røyking osv bare en fase.

Vi er unge og bråkete, gretne middelaldrende, og gamle det lukter surt av.

Slike ting er å være menneskelig. Jeg nevnte hund, men syke folk i Oslo klager tilogmed på bråkete barn! Det er helt sant...

 

Nei, å klage på alt mulig er teit, men å klage på ting som bryr oss og er ulovlig ihht norges lover og/eller borettslagets regler må vel være greit?  Og hvem er den dårlige naboen? Han som røyker ulovlige rusmidler, eller han som ikke liker at andre gjør det ett par meter unna?  Ja, vi skal tåle litt, men jeg mener det er enda viktigere å ta hensyn til andre, når man bor tett.   

Jeg er så lei av den : "skjerp deg a, hvis du skal bo så tett så må du kunne tåle litt bråk". Hva med: Skjerp deg a, hvis du skal bo så tett, så må du ta hensyn til andre og følge lover og regler" ? 

Hu gamle sladrekjerringa kommer nemlig ingen vei med : " han i 7`ern spiller dunk dunk musikk hver dag, kast han ut", så lenge reglene i borettslaget følges.

 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Nei, å klage på alt mulig er teit, men å klage på ting som bryr oss og er ulovlig ihht norges lover og/eller borettslagets regler må vel være greit?  Og hvem er den dårlige naboen? Han som røyker ulovlige rusmidler, eller han som ikke liker at andre gjør det ett par meter unna?  Ja, vi skal tåle litt, men jeg mener det er enda viktigere å ta hensyn til andre, når man bor tett.   

 

Vi aner ikke om de naboene vet om det er et dilemma engang..

Jo det er risiko for en bot, men er faktisk mer straffbart å tisse på fortauet.. jeg vet, fordi jeg har syndet på gresset ved gata. Trodde ingen så og jeg rakk ikke til toalettet på neste pub.. plutselig stod bilen der sure 12000,-

Det er veldig fjernt å ringe politiet å klage på lukt av marihuana. Jeg forstår selvfølgelig at det irriterer. Det er mye ved naboer som irriterer, særlig i Oslo virker det som med alle disse borettslagene..

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man må tåle å bli irritert i et borettslag, men jeg mener man må kunne få lov å reagere og melde fra ved ulovlig aktivitet i et borettslag, uten å bli karakterisert som ei gammal sladrekjærring.   

Det er kanskje fjernt for deg å ringe politiet for dette, men det kan også tenkes at enkelte mennesker ikke har lyst til å konfrontere en man ikke kjenner, som røyker ulovlige rusmidler, og heller vil klage til borettslag. I dette tilfellet ville ikke borettslaget gjøre noe, hva skal man da gjøre? Flytte? Godta det, selvom det påvirker sin egen trivsel?  

 

Lenke til kommentar

Jøss, dette ble jo litt av en diskusjon. Har lest gjennom alt, og har mer enn nok med det, er umulig å svare på alt. Så i grove trekk..

Etter noen mailer med styret, er det altså helt umulig til å få de til å reagere på noe som helst. De presterte å si noe sånt som" hvis vi skal henge opp lapper for noe slikt, ja da blir det mange lapper etterhvert". Dette synes jeg er veldig arrogant, samtidig som de prøver å møte meg ved å forstå frustrasjonen. Selvmotsigende er det også. 

Jeg har også klaget på at det kjøres motorsykler inne på området der det tydelig er skiltet at slike kjøretøy er forbudt. Altså kun varebiler, ambulanser o.l. som er tillatt fordi dette skal være er et barnevennlig område. Først fikk jeg ikke svar da jeg sendte mail om dette for en stund siden. Nevnte det igjen i forbindelse med denne saken, og de sa at dette får jeg ta opp med vedkommende selv, og at det ikke er en politisak. Det virker som om det ikke er noe tak i dette borettslaget. Lurer på hvilke saker de egentlig gidder å bry seg om i det hele tatt? Det er nesten fristende å gå til media med dette, for å rett og slett klage på selve borettslaget. Makan til tafatthet. Problemet igjen er dette med anonymitet. Vi ønsker ikke å havne i bråk, og at folk skal hevne seg på oss. Og her synes jeg borettslaget er skammelig som ikke tar ansvar for enkeltpersoners sikkerhet. Kast ut idiotene hvis ikke de slutter med røykinga hadde vært en helt grei advarsel. 

Jeg har vært litt usikker på hvem som står bak weed-røykingen av mine naboer. Det står mellom to leiligheter i min oppgang, men etter å ha tittet over balkongen ikveld ser jeg det ligger en del sneiper i den ene potteplanten, noen vanlige sneiper og noen som ligner sneiper fra joint. Så min mistanke styrkes nå fra denne ene leiligheten. De har nylig flyttet inn, men jeg synes å ha luktet samme lukt i oppgangen også før disse flyttet inn.  Angående dette med at det ikke blandes med tobakk er bare tull. Hasj blandes alltid med tobakk, og det er heller ikke uvanlig å gjøre det med pot. 

For min del er det ikke så farlig med lukta så lenge den ikke er skadelig for våre lunger, og da spesielt min sønn på snart to år siden barn har mindre lunger enn oss voksne. Så jeg er veldig usikker på om det er trygt å bo slik, men virker som konsensus her inne er at det kan ta minimalt skade slik beskrevet ved at det siver gjennom vegger. Må også understreke at jeg har sittet mye ute i sommer på balkongen uten at det har vært veldig sterk lukt av noe slikt, og jeg har egentlig ikke vært obs på dette før dama mi i går begynte å irritere seg over dette. Tobakksrøyk er ikke ulovlig, og vi har aldri kjent slikt sive inn gjennom vegger, og jeg vet at naboen under røyker sigaretter. Så det er kanskje lukta som går gjennom og ikke røyk? Men også det høres snålt ut. 

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er regler i borettslaget angående røyking av weed eller tobakk på balkong, så kommer du uansett ingen vei, samme om det er tobakk, ren weed eller weed blandet med tobakk, og strengt tatt så burde du da heller ikke klage på denne naboen , siden det ikke er mer skadelig selvom det er weed i tobakken de røyker.  Jeg skjønner derfor at borettslaget i denne saken ikke vil involvere seg. Blir det samme som om naboen lager sterkt luktende mat, eller bruker mye røkelse, det er intet mindre enn irritasjon for deg og dine, ingen brudd på regler og ikke en sak for styret i borettslaget. 

Styret i borettslaget skal ta hensyn til beboerne ihht gjeldende regler. Dersom det ikke er skrevet at røyking på balkong er forbudt, så kan de heller ikke gjøre noe med saken. Det du kan gjøre, er å få gjennomslag for en regelendring i generalforsamlingen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (1 time siden):

Jøss, dette ble jo litt av en diskusjon. Har lest gjennom alt, og har mer enn nok med det, er umulig å svare på alt. Så i grove trekk..

Etter noen mailer med styret, er det altså helt umulig til å få de til å reagere på noe som helst. De presterte å si noe sånt som" hvis vi skal henge opp lapper for noe slikt, ja da blir det mange lapper etterhvert". Dette synes jeg er veldig arrogant, samtidig som de prøver å møte meg ved å forstå frustrasjonen. Selvmotsigende er det også. 

Jeg har også klaget på at det kjøres motorsykler inne på området der det tydelig er skiltet at slike kjøretøy er forbudt. Altså kun varebiler, ambulanser o.l. som er tillatt fordi dette skal være er et barnevennlig område. Først fikk jeg ikke svar da jeg sendte mail om dette for en stund siden. Nevnte det igjen i forbindelse med denne saken, og de sa at dette får jeg ta opp med vedkommende selv, og at det ikke er en politisak. Det virker som om det ikke er noe tak i dette borettslaget. Lurer på hvilke saker de egentlig gidder å bry seg om i det hele tatt? Det er nesten fristende å gå til media med dette, for å rett og slett klage på selve borettslaget. Makan til tafatthet. Problemet igjen er dette med anonymitet. Vi ønsker ikke å havne i bråk, og at folk skal hevne seg på oss. Og her synes jeg borettslaget er skammelig som ikke tar ansvar for enkeltpersoners sikkerhet. Kast ut idiotene hvis ikke de slutter med røykinga hadde vært en helt grei advarsel. 

Jeg har vært litt usikker på hvem som står bak weed-røykingen av mine naboer. Det står mellom to leiligheter i min oppgang, men etter å ha tittet over balkongen ikveld ser jeg det ligger en del sneiper i den ene potteplanten, noen vanlige sneiper og noen som ligner sneiper fra joint. Så min mistanke styrkes nå fra denne ene leiligheten. De har nylig flyttet inn, men jeg synes å ha luktet samme lukt i oppgangen også før disse flyttet inn.  Angående dette med at det ikke blandes med tobakk er bare tull. Hasj blandes alltid med tobakk, og det er heller ikke uvanlig å gjøre det med pot. 

For min del er det ikke så farlig med lukta så lenge den ikke er skadelig for våre lunger, og da spesielt min sønn på snart to år siden barn har mindre lunger enn oss voksne. Så jeg er veldig usikker på om det er trygt å bo slik, men virker som konsensus her inne er at det kan ta minimalt skade slik beskrevet ved at det siver gjennom vegger. Må også understreke at jeg har sittet mye ute i sommer på balkongen uten at det har vært veldig sterk lukt av noe slikt, og jeg har egentlig ikke vært obs på dette før dama mi i går begynte å irritere seg over dette. Tobakksrøyk er ikke ulovlig, og vi har aldri kjent slikt sive inn gjennom vegger, og jeg vet at naboen under røyker sigaretter. Så det er kanskje lukta som går gjennom og ikke røyk? Men også det høres snålt ut. 

(Edit om ikke barnet er seriøst allergisk eller har astma så er det ingen fare. Og det du eventuelt har luktet er nok skunk weed. Skunk har jo det navnet av en grunn, det lukter sterkt. Barnet vårt har astma men ble ikke plaget av at naboen røykte weed noen ganger.. han røyket sikkert mer hasj, men weed med skunk lukter ganske sterkt.)

 

Jøss du er litt nysgjerrig og glor i naboenes askebeger!??!

Du vet faktisk ikke hvilken nabo det er engang? Ikke si til politi at du roter i flere naboers askebeger, da er jeg redd de ringer den gule sykebilen..

Høres ut som du bor i et fornuftig romslig borettslag.

Om du ikke vil ringe politiet "noe jeg på det sterkeste fraråder når du ikke aner hvem nabo det er"

Så burde du flytte til et strengere borettslag, men vær forberedt på at noen der feks klager på barna dine.

Tror en fyr som het Nielsen skrev om slike borettslag...

Billig Lykke

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utover det helseaspektet, så skal borettslag ha klare retningslinjer for å behandle klager.

Dette tas opp på styremøter og det er vanlig at referat inneholder klagene, samt kommentar fra styret. Det bør være relativt sjenerende før jeg selv hadde sendt inn en klage, men det må du føle på selv. Du må derimot være klar over at de som på klaget på kan få vite hvem som har sendt inn klagen. Det virker ikke som styret er interessert i å opplyse om noe på generell basis, så du må eventuelt stå i dette hvis du skal komme fram med noe her. Har vedkommende som røyker tilllatelse til det (som er relativt lite sannsynlig, selv om flere nevner dette), så kan det allikevel være mulig å ha regler i et borettslag mot ting som virker sjenerende på naboene. Dette kan som oftest stemmes over på generalforsamllingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 27.8.2020 den 17.38):

Kommer så mye morsomme forslag her. Interessant også at enkelte mannfolk bryr seg, ville brydd seg.

Dette er hysterisk oppførsel.

hvorfor skal en dame med barn bare godta å sitte med lukten fra hasjrøyken til andre? spesielt når det er ulovlig.

hvis hun plages eller sjeneres av det så skal jo ikke det gå utover henne, det er ulovlig og de er dumme som gjør det i egen leilighet for kun for egen nytelse, den lukta er vanvittig lett å få ferten av også.

når det bare er gøy for de og ingen andre i bofelleskapet der + at det er ulovlig så syns du det er for mye å si ifra at de bør kutte det ut ellers må politiet komme inn i bildet? hallo bare det er jo igrunn altfor snilt, jeg hadde ringt uten advarsel.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg null om naboen tisser på sine blomster. Men jeg bor i villa og ikke i blokkleilighet...

Jeg har vært inne på litt forskjellige lukter fra naboen. Her er det snakk om lukt fra værandaen... Sikkert minimalt, siden de ikke engang vet hvilken nabo det er. Kanskje det er flere naboer slik borettslag mente....

Når man ikke vet hvem nabo det er så kan det ikke være så ille, og da er det litt teit å klage, og de får ikke lov å henge opp lapp. Å ringe politiet å si det lukter litt hasj her jeg bor vet ikke hvor det kommer fra.....vel vel.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg bryr meg null om naboen tisser på sine blomster. Men jeg bor i villa og ikke i blokkleilighet...

Jeg har vært inne på litt forskjellige lukter fra naboen. Her er det snakk om lukt fra værandaen... Sikkert minimalt, siden de ikke engang vet hvilken nabo det er. Kanskje det er flere naboer slik borettslag mente....

Når man ikke vet hvem nabo det er så kan det ikke være så ille, og da er det litt teit å klage, og de får ikke lov å henge opp lapp. Å ringe politiet å si det lukter litt hasj her jeg bor vet ikke hvor det kommer fra.....vel vel.

Etter å ha lest alt du har skrevet her inne så virker du veldig for hasj og har masse kunnskaper om det, du vet det er narkotika ikke sant? og tar man narko så er man en narkoman, ferdig med det. Flere får livene sine ødelagt (ekke så farlig er jo bare litt idag.. og neste dag osv) og det er ikke meninga at dette er noe man skal ta på en vanlig basis! kanskje en tur til amsterdam er greit men driver man å bruker jevnlig så har man jo allerede ett problem. Hvis det ikke er så farlig med hasj så er det heller ikke så farlig med kokain, er jo sånn det begynner men du ser ikke problemet haha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 timer siden):

Jeg bryr meg null om naboen tisser på sine blomster. Men jeg bor i villa og ikke i blokkleilighet...

Jeg har vært inne på litt forskjellige lukter fra naboen. Her er det snakk om lukt fra værandaen... Sikkert minimalt, siden de ikke engang vet hvilken nabo det er. Kanskje det er flere naboer slik borettslag mente....

Når man ikke vet hvem nabo det er så kan det ikke være så ille, og da er det litt teit å klage, og de får ikke lov å henge opp lapp. Å ringe politiet å si det lukter litt hasj her jeg bor vet ikke hvor det kommer fra.....vel vel.

Poenget mitt er at er man brydd av at naboen røyker hasj på verandaen, så bør det være greit å melde fra, selvom politiet mest sannsynligvis ikke kommer til å gjøre noe,spesielt,  når styret ikke vil blande seg inn. Jeg kan forstå at en familiefar ikke har veldig lyst til å gå til en hasjrøykende nabo og be han slutte å røyke på verandaen. 

Jeg prøvde å illustrere med tisse-eksempelet ( eller hvilken som helst annen ulovlig aktivitet) at terskelen for å melde fra til noen er forskjellig fra person til person. en som er positiv til hasj, ville ikke meldt fra om naboen røyka, men kunne nok meldt fra dersom naboen brukte blomsterkassa som pissoar og det eimet av piss over i naboleiligetehen. Begge deler, er sjenerende og ulovlig og sånn sett bør man ikke få noe pes fra å prøve å få endret denne oppførselen, med de mulighetene man har ( styret eller politiet i dette tilfellet). 

Er ikke alltid lett å vite hvilken nabo det kommer fra, men om det for deg ikke er ille med hasjrøykende naboer, så kan det være ubehagelig for en familiefar med barn, også utover det at det av og til bare lukter litt. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...