Gå til innhold

Hvem har retten på sin side her?


Strilen

Anbefalte innlegg

For noen år siden solgte jeg hus som var vanskelig å få solgt. For å få kjøperen til å kjøpe det,hjalp min far med å gi de bruksrett til kaiplass for å ha båt der. I den kontrakten,se bildet, står det at de har bruksrett så lenge de er eier av huset de kjøpte.

Men min far døde i mars,og det er min mor som har overtatt eiendommene han hadde. Jeg mener at det er en personlig bruksrett han har gitt de,som da opphørte når han døde. Da det begynner med at undertegnede, min far, "gir" kjøperen rett til å bruke kai plass, gjeldende båtfeste og parkering plassen. Det er begynnelsen som jeg mener er den personlige delen. 

Blir jo feil at de skal kunne sette kjepper i hjulene når den en gang selges. De har bruksrett på båtplassen, de eier det jo ikke. Og den skal en gang når min mor skal flytte selges med huset,mitt barndomshjem. 

20200826_232648.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Strilen skrev (1 time siden):

Så hva skal man liksom gjøre når huset til min mor og bryggen en gang skal selges? Bare se på at de kan bruke den som de vil og ikke kunne selge? Er nok ingen som kjøper en brygge der andre har bruksrett

De har bruksrett sålenge de eier, det står sort på hvitt i kontrakten. Kanskje dere kan tilby å kjøpe de ut av kontrakten om dette er så uhyre viktig, men noen juridisk rute for å annullere avtalen eksisterer ikke.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler ikke de noe. De får bruke d vederlagsfritt. Har lest at hvis den negative delen for eier er større enn fordelen de som har bruksrett har med den retten,kan den oppheves. Den negative delen her er at min mor kan tape mye penger ved å ikke få solgt bryggen og båtplassen. Og ett annet argument er at de som har den bruksretten har så og si ikke benyttet båtplassen. Er ofte der nede med sjøen,og har ennå til gode å ha sett båten ligge der. Da går det under passiv bruk,og da kan man og få den opphevet siden de som har retten,ikke har brukt den

Lenke til kommentar
Strilen skrev (9 timer siden):

Så hva skal man liksom gjøre når huset til min mor og bryggen en gang skal selges? Bare se på at de kan bruke den som de vil og ikke kunne selge? Er nok ingen som kjøper en brygge der andre har bruksrett

Denne bryggen og parkeringsplassen ligger vel på/i tilknytning til en tomt?
Det betyr at man kan selge selve tomten, men at bruksretten vil ligge der som en heftelse. Dette vil nok helt klart redusere verdien av tomten, men sånn er det.


Det er sikkert mange steder i Norge hvor hytteeiere har fått en bruksrett til parkeringsplass og brygge som er tilknyttet deres hytte, men som ligger på grunneiers egen tomt. Dette vil følge med som en heftelse og kan normalt sett ikke fjernes.

Uten at dette nødvendigvis er relevant for din sak, kan man jo snu på det å si at ved å fjerne denne heftelsen, ville det være en stor ulempe for disse hytteeierne da dette er rettigheter som er med på å øke verdien på deres hytte. En hytte med parkeringsplass og bryggerett er nok mye mer verdt enn en som mangler dette. 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (22 minutter siden):

Denne bryggen og parkeringsplassen ligger vel på/i tilknytning til en tomt?
Det betyr at man kan selge selve tomten, men at bruksretten vil ligge der som en heftelse. Dette vil nok helt klart redusere verdien av tomten, men sånn er det.


Det er sikkert mange steder i Norge hvor hytteeiere har fått en bruksrett til parkeringsplass og brygge som er tilknyttet deres hytte, men som ligger på grunneiers egen tomt. Dette vil følge med som en heftelse og kan normalt sett ikke fjernes.

Uten at dette nødvendigvis er relevant for din sak, kan man jo snu på det å si at ved å fjerne denne heftelsen, ville det være en stor ulempe for disse hytteeierne da dette er rettigheter som er med på å øke verdien på deres hytte. En hytte med parkeringsplass og bryggerett er nok mye mer verdt enn en som mangler dette. 

Den rettigheten kan ikke videreføres hvis de skulle selge. Hadde de solgt idag,så hadde den opphørt med en gang. Så den vil ikke ha innvirkning på verdien på huset

Lenke til kommentar
Strilen skrev (41 minutter siden):

Den rettigheten kan ikke videreføres hvis de skulle selge. Hadde de solgt idag,så hadde den opphørt med en gang. Så den vil ikke ha innvirkning på verdien på huset

Ikke for omsetningsverdien (salgsverdien) men "bruksverdien". Denne parkeringsplassen og båtplassen har en verdi for de som har fått bruksretten også frem til de evt. skulle selge. Selv om denne ikke er omsettelig har den en verdi. 

Lenke til kommentar

Arvinger trer inn i avdødes rettigheter og forpliktelser. En arving som ønsker å fri seg fra en forpliktelse som hvilte på avdøde må benytte seg av regler om om- og avskiping (servituttlova §§ 5 - 8 ), eller reglene om frihevd - eller rett og slett kjøpe seg fri. 

Vilkårene for å få avskipet - dvs. kvittet seg med - en rettighet er at den "klårt er til meir skade enn gagn", og eieren er da erstatningsansvarlig for rettighetstapet. 

Utgangspunktet er at avtaler skal holdes. Kjøperen / rettighetshaveren  kan ikke lastes for at din far er død, hvorfor skulle hans rettigheter bli mindre som en følge av noe han ikke kunne forutse? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uten å kuppe tråden, men hvordan ville en slik avtale artet seg dersom det ikke var tidsangivelse i kontrakten (som forøvrig er tinglyst.)

La oss si en eiendom er solgt for bolighusbebyggelse men at det er en heftelse som sier at kun nordre halvdel kan bebygges. Vil det da aldri kunne bygges på søndre del når det ikke er angitt noe tidsaspekt i kontrakt eller tinglysningen som selger har laget som vilkår for salget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...