Gå til innhold

Gatekjøkken Hamburger Hvor mange Kalorier?


Anbefalte innlegg

Hvor mye kalorier tror dere det er i en gatekjøkken hamburger?

Da snakker jeg om en ordentlig hamburger, og ikke dem fra Burger King eller McDonalds.

Jeg trener ofte og spiser som oftest sunt med veldig lite take away. Til tider føler jeg for en hamburger, eller pizza (maks en gang i måneden).

Skulle ønske gatekjøkkene var pålagt å oppgi næringsinnhold på menyen sin. Skulle gjerne likt å vite hvor mange kalorier den burgeren jeg kjøpte i dag hadde. En 250gram baconcheese hamburger med chips. En liten porsjon chips vil jeg kanskje gjette ligger på 5-600 kalorier (pga. frityroljen).

Det burde ikke være så vanskelig for gatekjøkkenene å oppgi. Dem vet jo alle ingrediensene.

250gram hamburger. Mange gatekjøkken får kjøtt fra Slåtto. En hamburger fra dem har 187kcal/100gram. Det blir nesten 500 kalorier totalt for 250gram. Så kan man legge til tilbehøret (salat, tomat, løk, sylteagurk, ost, bacon, dressing).

Hamburger Bacon/Cheese Meny 250gram.
Kjøtt: 450kcal (100gram 187kcal, Slåtto)
Brød: 300kcal (100gram 322kcal, Store Høvding)
Kinakål: 2kcal (100gram 15cal, Bama)
Tomat 2 skiver: 4kcal (100gram 26kcal)
Løk 2 skiver: 5kcal (100gram 32kcal)
Ost 2 skiver: 50kcal (100gram 351kcal, Tine Norvegia)
Sylteagurk: 7kcal (100gram 77kcal)
Bacon 2 skiver: 150kcal (100gram 339kcal, Gilde)
Dressing: 200kcal (100gram 502kcal, Idun)
Frityrstekt chips: 330kcal (100gram 330kcal)
Coca Cola: 210kcal (100ml 42kcal)

Totalt: ca 1500kcal

Tallet jeg hadde i hodet da jeg først tenkte over dette var omtrent 2000kcal.


Kilder for kalorier:
MyFitnessPal
https://meny.no/varer/bakeri/hamburgerbrod/burgerbrod-store-7041614007286
https://produkter.matinfo.no/slÅtto/amerikansk-hamburger-200g/07020915212001
https://www.matoppskrift.no/ingrediens/pommes-frites-gatekjoekken

I tillegg til kalorier kunne det vært nyttig å vite hvor mye fett (mettet/umettet), proteiner, karbohydrater, salt.

Jeg sluttet å kjøpe og spise Grandiosa, fordi en hel Grandiosa pizza er litt over 1200 kcal. Det er alt for mye for 1 person å spise til middag, men jeg ser nå at en hamburger er vell så "ille".

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med kcal i brødet? Og frityrstekt pommes frites er vel mer 500kcal. Og smør eller olje i stekingen av kjøttet? Og ketchup? Og det skal ikke sååå mye ekstra dressing for at det er noen 100 ekstra kcal. Enkelte er rause med dressing. Og har du med pommes frites er det sikkert meny, og da har du drikke i tillegg. Pluss på en 1/2l Cola og du har 400kcal ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mest å lage hamburger hjemme. Har fått kjøpt samme type hamburgerkjøtt fra Slåtto som Obs Kafe og enkelte gatekjøkken bruker.

Jeg bruker dog grovt hamburgerbrød når jeg selv lager, (60% grovt), samme tilbehøret, men ikke med pommes frites.

Med en litt magrere dressing, så mener jeg å huske jeg klarte å holde det til rundt 700 kalorier, men det smaker ikke helt like godt. Hamburgeren fra gatekjøkken er likevel litt "saftigere", antagelig på grunn av fettet det er stekt i, og at jeg bruker en mye magrere type kjøtt med mindre fett i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...