Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan bremser svikte helt?


Anbefalte innlegg

Bremser skal godkjennes på kontroll om de er trygge på visningstidspunktet. De kan godt være nær utslitte, og likevel være tilstrekkelige sikre i umiddelbar fremtid.

48 minutes ago, PaladinNO said:

Hvordan er det egentlig med bruk av håndbrekk på tørr asfalt? Jeg trodde brekkvaieren bare ville ryke hvis man kjørte fort nok (udefinert hastighet) og dro i brekket?

Om bremsene er i orden overføres det ikke krefter fra bremseklosser/sko tilbake i vaieren. Den er akkurat like stram, uavhengig av om hjulene går rundt eller ikke. Er også kun kreftene fra håndtaket som overføres, så det er hvor hardt du drar som avgjør det.

Men selvfølgelig, for å få nok bremsekraft til å stoppe en bil i fart må man nok dra ganske hardt i håndtaket sammenlignet med det som er nødvendig for å hindre bilen i å trille bort når den er parkert da.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (5 timer siden):

Motoren kan du bremse på til du ser mannen med ljåen! Den har et digert kjølesystem som tar seg av varmen som blir generert. Du trenger ikke tenke på overoppheting.

Med overoppheting så mente jeg at høyere turtall enn spesifikasjoner kan overopphete stempler med friksjon. Dette er det som vanligvis er dødsårsaken når du girer en motor langt over rødmerkingen.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (20 timer siden):

Finn deg et øde område, og prøv håndbremsen. Elektroniske håndbrekk kan virke på forskjellige måter, så det kan være greit å teste det før du faktisk eventuelt måtte behøve det. Det er og endel Citroen og et par andre bilmerker som har håndbrekk på framhjul på noen modeller, så det kan være smart å bli kjent med håndbrekket.
Siden du er litt opptatt av dette med sikkerhet og bremser, ville jeg ha vurdert å bedt om ekstra bremseservice neste gang du har service på bilen. De fleste verksteder tilbyr slikt. Da går de over, rengjør og evt smører opp bevegelige deler, evt også bytter bremsevæsken om det har en misjon.

Testet i dag, det viser seg at den bremser i fart ved å holde knappen nede konstant (slipper jeg den åpner den automatisk igjen). Hvis jeg ikke tok helt feil hørtes det også som om hjulene låste helt, så det var en positiv overraskelse.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Motoren kan du bremse på til du ser mannen med ljåen! Den har et digert kjølesystem som tar seg av varmen som blir generert. Du trenger ikke tenke på overoppheting.

Forøvrig har biltema denne:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/bremsevasketester-2000038175

Hmm.. jeg må omformulere. Jeg gir F i motorens helse i en sånn situasjon. Spørsmålet er: fungere motoren som nødbrems hvis jeg girer raskt ned i 3, 2, 1, i 80km? Andre har svart at motoren da vil bremse en del, sannsynligvis dø, og at jeg vil fortsatt være avhengig av parkbrems/autovern.

Lenke til kommentar
Penny skrev (8 timer siden):

Et veldig viktig tips dette.

En kamerat opplevde bremsesvikt og dundret inn i baken på en bil noen sekunder senere. Han rakk å trekke i P-bryteren, men det var ingen respons, så han gikk over til å sette automaten i manuell modus og gire ned, som bremset langt dårligere enn P-bremsen ville gjort. Han hadde aldri prøvd å aktivere P-bremsen i fart før, og trodde det skulle fungere som ved stillestående, dvs at den går på umiddelbart med et kjapt trekk i bryteren. På hans bil var det en slags (u)sikkerhetsfunksjon, er bilen i fart må bryteren holdes oppe i et drøyt sekund sammenhengende før den reagerer, for å unngå ulykker knyttet til utilsiktet betjening, evt klåfingret unge i passasjersetet.

I ettertid er han av den oppfatning at hvis han hadde visst dette, og holdt bryteren lenge nok, ville P-bremsen selv med et drøyt sekunds forsinkelse kommet på tidsnok til å avverge eller kraftig redusere skadene fra smellen.

Eksakt min erfaring fra testing i dag:) takk 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (8 timer siden):

Hvis den ene kretsen svikter iform av en stor lekkasje så går det ikke mange sekundene før du mister bremsene så å si helt(snakker av erfaring). Vedr varmegang så er vel det neppe et problem på en vanlig personbil helt uavhengig av hvor bratt bakken er, men alltid greit å bremse med motoren. Det skader ikke.

Og hvordan utartet det seg?

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (7 timer siden):

Jeg byttet nylig bremseklosser og -skiver på alle 4 hjørnene på min '08 VW Caddy. Kostet ~9500 Kr., men bilen var noe helt annet å kjøre (bremse) med etterpå. Vet faktisk ikke om bremsevesken ble byttet også, men det var et interessant poeng å spørre verkstedet om.

Dette var første gang det var byttet bremser på bilen såvidt jeg vet (gått ~120.000 Km) - hadde begynt å få skrikelyder på høyre bakhjul ved akkurat den siste oppbremsingen før bilen stoppet helt, så det var derfor jeg vilel finne ut av hva det var. Og jeg hadde lenge hatt en følese av bilen ikke stoppet så bra som den burde gjøre (bor i område med mye elg) eller så bra som den gjorde tidligere (flere år tilbake).

Jeg trodde det var slikt som ble sjekket på PKK, og det er ikke lenge siden bilen var innom og passerte uten problemer, så jeg ble overrasket da jeg fikk høre tilstanden på bremsene.

Fikk høre det var nok å bytte bak etter loven, men med nye bremser kun foran føltes bilen ustabil ved kraftig bremsing i svinger (omtrent som om fremhjulene "hoppet"), så jeg valgte å bytte foran også så alt ble likt. Jeg gikk også for oppgraderte skiver (Bosch), så 15" felgene er omtrent fyllt nå. ^^

Vel verdt pengene - bremser og dekk er ikke noe å spare penger på. Er billig forsikring, og potensielt livsforsikring.

Hvordan er det egentlig med bruk av håndbrekk på tørr asfalt? Jeg trodde brekkvaieren bare ville ryke hvis man kjørte fort nok (udefinert hastighet) og dro i brekket?hørtes 

Høstes fornuftig ut!  Selve brekkvaieren er vel ikke noe issue? Men det er noe interessant ved det. Her inne snakker man om "nødbrems". På engelsk heter det "park brake". Hehe...

Lenke til kommentar
Citroaaaan skrev (22 minutter siden):

Hørtes fornuftig ut!

Jeg tar nok bilsikkerhet enda mer seriøst enn trådstarter. Jeg byttet ut orignalsetet på førersiden med et Sparco Chrono Road sportssete i 2010 (~6500 Kr. inkl. slider, VW setebrakett og frakt). Herlig(!) sete å sitte i på lange turer.
Ville forøvrig vært drømme-gamingstolen hvis det hadde kommet i hvitt stoff. ^^

Og jeg var nær med å punge ut 5000 Kr. for et spesialkonstruert veltebur i varerommet for montering av 4-punkt sele (montert i tillegg til original sele). Men det var 5000 Kr. jeg ikke hadde på den tiden - pluss at bilen ikke ville vært godkjent for vei med det velteburet fikk jeg høre (rart - man kan visst være for sikker i egen bil også...).

Men jeg har prosjektet fortsatt i tankene.

Har også festet på et større innvendig speil for bedre sikt bakover. Og, vel, godt lys på vinteren...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Min private automatbil girer ned om jeg bremser litt hardere enn vanlig
Aldri hatt noe behov for å gire ned selv i bakker, har 4 "manuelle" gir på automaten + lavgir

 

Min største frykt med lastebil er å miste bremsene, så jeg bruker motorbremsen mest mulig
Så og si alle lastebiler som får varmgang, bruker bremsene for mye, og motorbremsen for lite
Kan kjøre ned de fleste bakker uten å bremse

Lenke til kommentar

I unnabakker setter du ned giret et hakk eller to, da bremser motoren ned farten for deg. Har du elbil setter du på regen (B-Gir). Automatbiler kan som regel gires lavere også.

Hvis farten på bilen går over fartsgrensen eller raskere enn du føler er forsvarlig, så gjør du et bestemt nedbrems til du er 10-15 km/t under fartsgrensen fremfor å holde bremsen trykket inn konstant. Det gir bremsene tid til å kjøle seg. La bilen trille seg opp i fart igjen og gjenta nedbremsingen ved behov.

Kontroller bremsebelegg på skivebremser så ofte som brukermanualen sier, og bytt bremsevæske ved behov.

Husk at biler har to sett bremsekretser. Hvis ene kretsen med bremsevæske feiler så greier du fremdeles å stoppe bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...