Luakon 1 Report post Posted August 26, 2020 Hvorfor er det slik at på automatgirkasse er det svingjul som går men ikke lamell(cluchen), mens på manuel går cluchen. Er det slik at automatgirkasse får olje som balanserer konstant? takk for tips Quote Share this post Link to post
sedsberg 7748 Report post Posted August 26, 2020 Tradisjonell automat har ikke clutch på samme måte som manuell. De har en viskosekobling som jeg ikke husker det norske navnet på i farta. Torque converter. Quote Share this post Link to post
Complexity 8988 Report post Posted August 26, 2020 (edited) Så oljetrykk brukes for å flytte kraft fra motor til girkasse. Derfor man kan holde igjen en bil med automatgir som er i gir på bremsen uten at det gjør skade på noe. Energien går bare ut i varme. Nyere automatgirkasser er bare elektronisk styrte manuelle kasser, så begynner å bli avleggs med Torque Converter. Edited August 26, 2020 by Complexity Quote Share this post Link to post
sedsberg 7748 Report post Posted August 26, 2020 Man har jo CVT også da. Quote Share this post Link to post
Valkyria 2896 Report post Posted September 2, 2020 De fleste CVTer har også torque converters. Største forskjellen er at man erstatter tannhjulene med stålbelter og koniske rullehjul. Quote Share this post Link to post