Gå til innhold

Er det tillatt å kjøre rett frem her?


John-B

Anbefalte innlegg

Er det tillatt å kjøre rett frem her? Om nei - kan det ikke argumenteres med at det går an å svinge høyre først, og så venstre umiddlbart etter? (dvs, bilen på bildet har sving til høyre, men det er jo ingen skilter som nekter den å begynne venstresvingen nå? Omtrent som om det var en rundkjøring i midten av krysset).

 

image.thumb.png.ff3369a787a23ed0e57ffe0166a3d084.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov å kjøre rett frem. Den avbildede bilen kan heller ikke svinge til venstre igjen, det vil regnes som å kjøre rett frem.

Det kan hende det er lov å svinge til høyre (jeg antar man må være helt ute av krysset), for så å ta en u-sving, og så svinge til høyre, slik at man kommer inn på veien rett frem. Det kommer an på veimerkingen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Når du har fullført en sving til høyre så har du ingen mulighet til å sving ed til venstre. Du kan ikke ombestemme deg midt i krysset. Du skal fullfør helt til høyre.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Den avbildede bilen kan heller ikke svinge til venstre igjen, det vil regnes som å kjøre rett frem.

Hvor går grensen på det da? Hvor langt må en kjøre til høyre etter et slikt skilt, før en kan ta en venstresving? Med en liten bil klarer en å legge seg 90 grader til høyre, altså fullføre høyresvingen, og så blinke seg til venstre?

Lenke til kommentar
John-B skrev (3 minutter siden):

Hvor går grensen på det da? Hvor langt må en kjøre til høyre etter et slikt skilt, før en kan ta en venstresving? Med en liten bil klarer en å legge seg 90 grader til høyre, altså fullføre høyresvingen, og så blinke seg til venstre?

Du må fullføre høgresvingen fullt ut, og fortsette bortover gata til høgre for at det skal reknast som ein høgresving.

Det er ikkje nok å nappe rattet litt til høgre for så å rette opp bilen og påstå at du foretok ein høgresving når bilen i realiteten bevegde seg rett fram i krysset.

 

Basert på bildet så ser det ikkje ut til å være plass til å ta ein u-sving i vegbana til høgre, og det å ta u-sving i sjølve krysset medfører som tidlegare påpeikt at du køyrer mot skilt og lysregulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, The Avatar said:

Basert på bildet så ser det ikkje ut til å være plass til å ta ein u-sving i vegbana til høgre, og det å ta u-sving i sjølve krysset medfører som tidlegare påpeikt at du køyrer mot skilt og lysregulering.

Det vil trolig være mulig å rygge for å få til en u-sving. Noe som er lov, så lenge det ikke er motorvei, skiltet et forbud, eller at man må krysse sperrelinje. Man får vikeplikt for alle andre trafikanter, om man skulle gjøre noe slikt. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 
Quote

 

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg.

 

 

(Må innrømme jeg får høy puls bare av å tenke på manøveren. Kan ikke anbefale den.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det vil trolig være mulig å rygge for å få til en u-sving. Noe som er lov, så lenge det ikke er motorvei, skiltet et forbud, eller at man må krysse sperrelinje.

Ja, dette var mitt neste spørsmål. Jeg mener å ha lest at U-svinger er alltid tillatt på vanlige veger med mindre det er skiltet forbud (eller heltrukket linje selvfølgelig).

På dette stedet må en nok gjøre en rygging for å klare en U-sving, men i følge lovteksten du siterer skal det være lovlig her, såfremt en selvfølgelig er 100% sikker på at det ikke er noen biler/hindringer? (det er ikke sperrelinje)

Endret av John-B
Lenke til kommentar
5 minutes ago, John-B said:

Ja, dette var mitt neste spørsmål. Jeg mener å ha lest at U-svinger er alltid tillatt på vanlige veger med mindre det er skiltet forbud (eller heltrukket linje selvfølgelig).

Med andre ord, så er det tillatt å ta en u-sving etterpå en svinger til venstre, såfremt en er 100% sikker på at det ikke er noen biler/hindringer?

Så lenge man ikke er til unødig til hinder (§3), eller bryter annen skilting/reguilering  har man lov til å snu i veibanen ja.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
John-B skrev (6 minutter siden):

Ja, dette var mitt neste spørsmål. Jeg mener å ha lest at U-svinger er alltid tillatt på vanlige veger med mindre det er skiltet forbud (eller heltrukket linje selvfølgelig).

På dette stedet må en nok gjøre en rygging for å klare en U-sving, men i følge lovteksten du siterer skal det være lovlig her, såfremt en selvfølgelig er 100% sikker på at det ikke er noen biler/hindringer? (det er ikke sperrelinje)

Jo, det er sperrelinje Når du har fullført høyresvinen. Om du har tenkt å rygge tilbake etter det så er du idiot og fatter ikke §3.

Lenke til kommentar

Før krysset er det:

402.4 Påbudt kjøreretning. Skiltet angir at kjørende skal forlate vegkrysset i den retning som er angitt på skiltet.

Rett etter krysset er det:

370 Stans forbudt. Skiltet angir forbud mot å stanse kjøretøy på den side av veien hvor skiltet er satt opp.

 

Vil tro dette hindrer alle muligheter for å kjøre rett frem, inkludert u-sving med rygging, med mindre man har et kjøretøy med svært liten svingradius der man ikke trenger å stoppe opp.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Baranladion said:

Hva kan være en logisk grunn til at man ikke skal kunne kjøre rett frem her og at dette skiltet er satt opp? Syns det liksom ser oversiktlig og fint ut. 

Høyt trafikkert vei kanskje? Hvis så kunne man kanskje hatt et underskilt med tidspunkt når skiltet gjelder.

Lenke til kommentar

Ser at gata bildet er tatt frå har ei slik utforming at det er upraktisk å svinge til venste, så det er nok litt av forklaringa for kvifor venstresving ikkje er lov.

Eg trur at hovudgrunnen til at det berre er lov å svinge til høgre er at den kryssande gata nok er den mest trafikkerte, så dersom bilar så kjem kjem frå den gata som biletet er tatt ifrå skal svinge til venstre eller køyre rett fram så må dei krysse to køyrefelt.
Om det tek long tid før ein får ei passande luke i begge retningar så vil det nok bli kø bakover.
Det er ikkje sikker at gata som biletet er tatt ifrå har nok plass til at det kan stå ei ventande kø der utan at det lagar problem i krysset før.

Ved å berre tillate høgresving så er det berre trafikken som kjem frå venstre mot høgre som bilistane treng å finne ei luke i for å kome seg ut på vegen.

Lenke til kommentar

– For en del år siden ble det vurdert å utbedre krysset og gjøre det mer oversiktelig, men planene ble lagt på is. Jeg har forhørt meg litt og fått opplyst at trærrne er verneverdige, sier politioverbetjent ved trafikkavsnittet, Jens Kleppe til BA.

(...)

Selv om de gamle trærne en gang satte en stopper for utbedringer av krysset, har trafikkmengden økt gjennom en årrekke. Og her kommer hovedgrunnen til påbudet om å kjøre til høyre:

– Det har lenge vært bestemt at traseen gjennom sentrum ikke skal gå den veien. Ved å åpne opp for trafikk, vil det komme en større mengde trafikk inn i et strøk med skoler og boliger enn det den ulovlige kjøringen allerede representerer, sier Kleppe til BA.

https://www.ba.no/nyheter/derfor-ma-du-kjore-til-hoyre/s/1-41-7238891

Lenke til kommentar
John-B skrev (På 26.8.2020 den 14.36):

Er det tillatt å kjøre rett frem her? Om nei - kan det ikke argumenteres med at det går an å svinge høyre først, og så venstre umiddlbart etter? (dvs, bilen på bildet har sving til høyre, men det er jo ingen skilter som nekter den å begynne venstresvingen nå? Omtrent som om det var en rundkjøring i midten av krysset).

 

image.thumb.png.ff3369a787a23ed0e57ffe0166a3d084.png

Morsom eller? :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...