Gå til innhold

Sette sammen flere tegninger til en stor


RuneTh666

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har tegninger av en stor jobb jeg holder på med, tegningene er i PDF format og hver etasje er delt opp i tre soner.

Det er en tegning pr sone men jeg ønsker å sette de tre tegningene inn ved siden av hverandre sånn at jeg får en stor tegning og heler kan scrolle meg i høyde og bredde uten å gå over på ny side. Noen som vet om dette er mulig? Så vidt jeg har funnet i Adobe Acrobat så blir hver tening liggende på hver sin side

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg et par måter å gjøre dette på.

Utskrift til PDF

Her må du først fremskaffe et program for å skrive til PDF. F.ex denne: https://en.pdf24.org/

Når du skriver ut fra acrobat reader, velger du da denne istedet for den "vanlige" skriveren. Og så velger du "plakat" modus når du skriver ut fra acrobat reader. Du må nok belage deg å teste litt ulike innstillinger i utskriftsmenyen i acrobat reader før resultatet blir ok, bl.a. må du finne riktig papirstørrelse (A0 kanskje).

 

Manuelt via Inkscape

Dersom PDF-filene dine er i et format som lar seg importeres i Inkscape, si du har 3 sider i PDF'en din:

  • Åpne Inkscape og åpne deretter PDF-filen. Du får opp en dialogboks som bl.a. lar deg velge hvilken side du skal åpne (du kan kun åpne én side av gangen). Du må kanskje gjøre prosessen et par ganger for å korrigere import-innstillinger slik at det fungerer.
  • Lagre (som) til SVG format.
  • Gjenta prosessen med alle sidene (du lager 3 svg-filer).
  • Start Inkscape med tomt innhold.
  • I dokumentpreferanser (åpner opp med Shift+Ctrl+D ), setter du opp størrelse og orientering på dokumentet.
  • Importer side 1. Dette kan gjøres direkte fra fil-menyen eller du kan drag'n droppe svg-fila direkte fra utforskern'n (NB: Ikke "åpne" fila).
  • Hvis du har gjort alt riktig, så vil innholdet i den SVG-fila du lagret nå oppføre seg som et frittstående objekt på tegneflaten, og du kan flytte på det, endre størrelse, etc. Du ønsker sikkert å flytte den første opp mot venstre hjørne. Vær obs på at Inkscape kan oppleves treigt dersom det er snakk om en stor fil med veldig mange objekter.
  • Gjenta prosessen med de to neste SVG-filene.
  • Når du er ferdig og har flyttet innholdet i de tre SVG-filene der du vil ha dem på tegneflaten, bør du først lagre fila som den er (i tilfelle du vil gjøre noen endringer etterpå). Tips : Lagre som SVGZ for å få ned filstørrelse da det er en komprimert form av SVG formatet.
  • Inkscape benytter ikke samme konseptet som f.ex Libre Office for eksportering til PDF, istedet benytter du funksjonen "Lagre som kopi" - og så velger du PDF som filformat.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ingenting om hvilken maskinvare du har, men generelt er det iallefall følgende måter man kan arbeide for å gjøre det mere greit for seg selv når du skal jobbe med litt store filer i Inkscape:

  • Dele tegninger opp i mindre biter.
  • Organisere ulike deler av tegningen i lag (layers). Da kan du skjule de lagene du ikke bruker, og det resulterer i at programmet krever mindre ressurser - det blir rett og slett mindre som må tegnes opp på skjermen.
  • I programinstillinger finnes det en opsjon for rendering, der du kan justere ned kvaliteten (ytelsen skal da i teorien gå tilsvarende opp).
  • View --> Display mode. Denne kan endres til "no filters" eller bare "outline". Sistnevnte modus viser kun strektegninger. Modusen "no filters" kan være fornuftig å bruke dersom du skulle bruke mye blur og gradient -effekter.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...