Gå til innhold

Vaske ryggsekk i vaskemaskin?


Taurean

Anbefalte innlegg

Har denne ryggsekken: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Casual-Business-ryggsekk,-38-liter/p/31-7183-13

Har brukt den jevnlig i ca 2 år. Til alt mulig. Er det mulig å vaske ryggsekker i vaskemaskin? Kanskje vaske et pledd samtidig så den får noe tøy å vikle seg inn i, så ikke glidelåser og sømmer blir ødelagt? Er 40 grader, 800 rpm sentrifuge, 1 t 30 minutter og ekstra skylling greit? Kan den tørkes i tørketrommel? Eller er det best å bare skylle den grundig i dusjen og la den stå foran en vifte til den er tørr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vil nok overleve 40 grader, mulig 30 er tryggere. Minst mulig sentrifuge. Tørketrommel går ikke.

Jeg vil tro det er bedre å bare vaske den i dusjen eller i en balje,  og bruke en klut eller børste og mild såpe. Den du kan sette den en plass å lufttørke eller bruke en vifte om du har det travelt.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Den vil nok overleve 40 grader, mulig 30 er tryggere. Minst mulig sentrifuge. Tørketrommel går ikke.

Jeg vil tro det er bedre å bare vaske den i dusjen eller i en balje,  og bruke en klut eller børste og mild såpe. Den du kan sette den en plass å lufttørke eller bruke en vifte om du har det travelt.

Hvorfor ikke tørketrommel?

Ja, mulig det er best. Vil bruke vifte for å sørge for at den blir tørr gjennom, at det ikke er fuktig og blir muggvekst inni.

Lenke til kommentar

Det var ikkje så mykje anna informasjon om sekken anna enn at den er laga av polyester.
Korleis kjennes sekken ut? Er det polstring mellom polyesteret? Eg antek nesten den. Dersom polstringa også er polyester så tørker det fint ut, dersom det er bomull så er det litt verre å få tørka sekken, og er det ein skikkelig billigsekk så kan det rett og slett være papp som går i oppløysing i vatn som er brukt som polstring.

Som med alt mulig anna som skal vaskast men som du er usikker på så er det å starte forsiktig med lave temperaturar, og heller jobbe seg gradvis oppover med tøffare og tøffare vask om sekken ikkje blir rein nok.

Start med å vaske sekken med ein fuktig mikrofiberklut. Om sekken fortsatt er skitten så prøver du med litt meir vatn.
Tyr du til vaskemaskina så prøver du fyrst på det mest skånsome vaskeprogrammet utan varme og sentrifugering.

 

Nå er dette ikkje ein veldig dyr sekk, så du får også vurdere kor mykje tid du vil bruke på vaskinga. Er du litt kynisk så tenker du slik at du prøver å vaske sekken på 60 graders program, enten får du ein fin og rein sekk eller så ender du opp med ein øydelagt sekk som må kastast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en business ryggsekk som ser pen ut i overflatematerialene. Så hvis det er viktig for deg at den fortsatt skal se pen ut etter vask, og ikke slitt, hadde jeg gått forsiktig til verks og vasket den for hånd i dusjen. Støvsuge innvendig først. Ikke bruk tørketrommel.

Ved maskinvask. Det anbefales at joggesko vaskes i maskinen på maks 30 grader, så jeg hadde holdt meg til det. Legg sekken i en stor vaskepose. Ikke sentrifuger sekken. Når vasken er ferdig, velger du utpumping for å tømme maskinen for vann.

Vaske sekken på fredag hvis den skal brukes igjen på mandag. Heng sekken opp ned for å drypptørke med en balje under. Har du tilgang til å tørke ute i sola går det fortere, særlig om sommeren. Er det varmt på badet vil den tørke fort nok. For raskere tørking må sekken være mest mulig åpen under tørkingen, eks legg inn blyant/pinne på tvers o.l.  For at sko skal tørkere fortere, krøller man sammen aviser og stapper inn i skoene.

The Avatar skrev (5 minutter siden):

Nå er dette ikkje ein veldig dyr sekk, så du får også vurdere kor mykje tid du vil bruke på vaskinga. Er du litt kynisk så tenker du slik at du prøver å vaske sekken på 60 graders program, enten får du ein fin og rein sekk eller så ender du opp med ein øydelagt sekk som må kastast.

Det er også en mulighet, men ville valgt 40 graders program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Alle maskiner har vel valg om å ikke sentrifugere etter vasken?
Min 20 år gamle maskin har det

Nå fant jeg manualen til vaskemaskinen min. Jeg har en knapp som heter uten sluttsentrifugering. Etterpå må jeg sette på funksjonen utpumping for at vaskevannet skal gå ut av maskinen.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 26.8.2020 den 2.21):

Har denne ryggsekken: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Casual-Business-ryggsekk,-38-liter/p/31-7183-13

Har brukt den jevnlig i ca 2 år. Til alt mulig. Er det mulig å vaske ryggsekker i vaskemaskin? Kanskje vaske et pledd samtidig så den får noe tøy å vikle seg inn i, så ikke glidelåser og sømmer blir ødelagt? Er 40 grader, 800 rpm sentrifuge, 1 t 30 minutter og ekstra skylling greit? Kan den tørkes i tørketrommel? Eller er det best å bare skylle den grundig i dusjen og la den stå foran en vifte til den er tørr?

Nei, da sprenger vaskemaskinen din. Legg den i oppvaskmaskinen og ha i tøyvaskepulver.

Lenke til kommentar

Det han tenker på er nok at vann kan samle seg inni sekken og ikke nødvendigvis renne så fort ut igjen. For klær så vil jo vann renne av, mens for en sekk så er det et delvis lukket rom av et materiale som er ganske vanntett. Dermed kan sekken full av vann veldig tung og det er ikke bra for vaskemaskinen. 400 rpm er jo 6.67 omdreininger i sekundet så det er fortsatt ganske fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Det han tenker på er nok at vann kan samle seg inni sekken og ikke nødvendigvis renne så fort ut igjen. For klær så vil jo vann renne av, mens for en sekk så er det et delvis lukket rom av et materiale som er ganske vanntett. Dermed kan sekken full av vann veldig tung og det er ikke bra for vaskemaskinen. 400 rpm er jo 6.67 omdreininger i sekundet så det er fortsatt ganske fort.

Aha.. Det er et poeng ja. Hmm. Kanskje jeg skal være kreativ og skjære noen hull i den. Vil jo ikke ha noe å si for styrken eller noe annet.

Eller nei, det er kanskje best å skylle'n da ja. Muligens.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...