Jump to content

Recommended Posts

Hei.

Jeg og en venninde skal ta dette faget som privatist nå til vinteren.

Er det noen her som har erfaring med å ta opp dette faget som privatist? Jeg leter etter råd til hvordan vi kan øve til dette best mulig.

  1. Er det noen tema vi burde lese oss ekstra godt opp på? Har hørt mange har fått spørsmål hovedsakelig om solcellepanel o.l. Er det flere som kan bekrefte eller avkrefte dette her?
  2. Er det slik at vi får ha med bok og/eller PC til forberedelsen?
  3. Er der en mulighet for at vi må gjøre labeksperiment på eksamen? Vi skal ta eksamen i Ålesund.

Share this post


Link to post

Jeg tok NAT1001 tilbake i 2014, men fullførte jeg NAT1001 gjennom AOF. Er omtrent 90% sjanse for at du får redox ligninger i forhold til balansering og slikt så det må du kunne. Proteinsyntesen er en annen ting du bør kunne. Vi hadde også 7 lab ish som vi fullførte på en VGS og disse kan du få spørsmål om.

Jeg fikk ha med bok til forberedelsen der jeg leste og eller pugga flere ting. Jeg fikk 2 emner/kapitler som jeg ble spurt om, samt også ekskursjoner i naturen om suksesjoner så les deg opp om det. Så du kan nesten regne med hvertfall 2 kapitler som du blir spurt i.

 labeksperiment på eksamen tar altfor lang tid, men du får redox ligninger som du skal balansere som jeg nevnt tidligere.

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 8/27/2020 at 11:32 AM, zlpw0ker said:

Jeg tok NAT1001 tilbake i 2014, men fullførte jeg NAT1001 gjennom AOF. Er omtrent 90% sjanse for at du får redox ligninger i forhold til balansering og slikt så det må du kunne. Proteinsyntesen er en annen ting du bør kunne. Vi hadde også 7 lab ish som vi fullførte på en VGS og disse kan du få spørsmål om.

Jeg fikk ha med bok til forberedelsen der jeg leste og eller pugga flere ting. Jeg fikk 2 emner/kapitler som jeg ble spurt om, samt også ekskursjoner i naturen om suksesjoner så les deg opp om det. Så du kan nesten regne med hvertfall 2 kapitler som du blir spurt i.

 labeksperiment på eksamen tar altfor lang tid, men du får redox ligninger som du skal balansere som jeg nevnt tidligere.

Hva mener du med AOF?

Der er sikkert noen redoxreaksjoner som må huskes, men proteinsyntesen er vell en del av VG3 naturfag pensumet? Jeg hadde nettopp NAT1004 på påbygg og da var dette noe av det vi hadde om mot slutten av året. Jeg ser heller ingenting om DNA eller arvestoff i Nat1001 boken. Hadde du kanskje nat1002 eksamen? Altså den eksamenen som dekker hele pensumet, ikke en av de oppsplittede 1001(vg1) og 1004(vg3) som man har i et yrkesfaglig løp.

Share this post


Link to post
Stu1 skrev (11 minutter siden):

Hva mener du med AOF?

Der er sikkert noen redoxreaksjoner som må huskes, men proteinsyntesen er vell en del av VG3 naturfag pensumet? Jeg hadde nettopp NAT1004 på påbygg og da var dette noe av det vi hadde om mot slutten av året. Jeg ser heller ingenting om DNA eller arvestoff i Nat1001 boken. Hadde du kanskje nat1002 eksamen? Altså den eksamenen som dekker hele pensumet, ikke en av de oppsplittede 1001(vg1) og 1004(vg3) som man har i et yrkesfaglig løp.

sorry,det var 1002 jeg hadde.

AOF er en fagskole som underviser i fag som trengs for generell studiekompetanse 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+981734123

Jeg hadde privatisteksamen i NAT1002, og den foregikk som følgende:

1. Trekk tema

2. 45 minutter forberedelse (ja, med hjelpemidler)

3. presentasjon i inntil 15 minutter

4. utspørring om presentasjon og tema

5. uforberedt forsøk

6. uforberedt tema

Share this post


Link to post
On 8/30/2020 at 10:11 PM, Skoleeleven said:

Jeg hadde privatisteksamen i NAT1002, og den foregikk som følgende:

1. Trekk tema

2. 45 minutter forberedelse (ja, med hjelpemidler)

3. presentasjon i inntil 15 minutter

4. utspørring om presentasjon og tema

5. uforberedt forsøk

6. uforberedt tema

Tusen takk, dette hjelper stort! Når var det du hadde eksamenen?

Share this post


Link to post
Guest Slettet+981734123
8 hours ago, Stu1 said:

Tusen takk, dette hjelper stort! Når var det du hadde eksamenen?

29. mai 2020

Share this post


Link to post
On 8/25/2020 at 9:11 PM, Stu1 said:

Hei.

Jeg og en venninde skal ta dette faget som privatist nå til vinteren.

Er det noen her som har erfaring med å ta opp dette faget som privatist? Jeg leter etter råd til hvordan vi kan øve til dette best mulig.

  1. Er det noen tema vi burde lese oss ekstra godt opp på? Har hørt mange har fått spørsmål hovedsakelig om solcellepanel o.l. Er det flere som kan bekrefte eller avkrefte dette her?
  2. Er det slik at vi får ha med bok og/eller PC til forberedelsen?
  3. Er der en mulighet for at vi må gjøre labeksperiment på eksamen? Vi skal ta eksamen i Ålesund.

De fleste realfag er med en teoretisk del og en praktisk del, i hvert fall naturfag. Også finns det noe bra steder på nettet man kan få undervisning, som ingenii, når det kommer til temaer 

Share this post


Link to post

Jeg fikk 6'er! Til alle som en dag googler dette og finner denne tråden, her er min erfaring.

Jeg møtte opp, trakk tema, fikk sitte på et lite grupperom med en vakt (pensjonist) mens jeg skrev alt jeg kunne om temaet på 5 ark.

Veldig usikker på om jeg egentlig fikk bruke hjelpemiddel, men jeg gjorde ikke det. De konfiskerte heller ikke telefon. 

Oppgavene: Forklar hvordan en solcelle og en solfanger fungerer (som forventet), Gjør rede for bruk av biomasse.

Eksperiment: solcelle.

Jeg forklarte hvordan en solcelle og en solfanger fungerte. Jeg ble bedt om å vise eksperiment, forklarte raskt at jeg har tatt dette på egenlæring og derfor ikke hadde gjort noen eksperimenter selv. Dette var de klar over, hadde full forståelse for og tok til betraktning. Jeg gjorde det ikke spesielt bra på eksperimentet.

Videre stilte de meg spørsmål om hvordan en varmepumpe fungerte (som forventet, men kanskje som en del av hovedoppgaven). Jeg forklarte dette, og om jeg ville kunne jeg se på en hjemmesnekra varmepumpe de hadde der. Forsto meg ikke så mye på denne, men klarte å forklare fint hvordan hvordan den fungerer. Vi gikk også raskt inn på det at et kjøleskap egentlig fungerer på samme måte, før vi gikk "inn i kjøleskapet".

Da skulle vi prate om næringsstoffene (i kjøleskapet ;) ) dette var også forventet som en del av de ekstra spm jeg tenkte jeg ville bli stilt. Her også forklarte jeg de diverse mono-, di-, og polysakaridene, samt hvordan proteiner og fett er oppbygd. Jeg fikk noen spørsmål om mettet og umettet fett, før vi gikk videre til fordøyelsen (fine overganger egentlig).

Da forklarte jeg hele fordøyelsessystemet fra enzymene i spyttet til bakteriefloraen i endetarmen som produserer K og B vitaminer.

Utspørringen varte litt lenger en jeg forventet, nesten 40 minutter mener jeg på. Jeg sto på gangen i 20 sekunder før jeg ble kalt inn og fikk 6'eren. 

Mitt tips til dere som tar opp NAT1001 i fremtiden: Ta utgangspunkt i læringsmålene (du finner de på udir) og jobb utifra de. Det er de du skal kunne forklare, uansett hvilken bok du har brukt i forkant. Det gjorde hvertfall trikset for meg!

Share this post


Link to post

Kort forklart: Til dere som skal ta naturfagseksamen, jobb med læremålene slik som trådstarter sier.

Slenger meg på og forteller hvordan eksamen gikk for meg også, siden denne er lokalt gitt og litt forskjellig på hver skole. Tok NAT-1002 (Studiespes VG1) naturfag som privatist med muntlig-praktisk eksamen i dag med karakter 6. Indre Østfold kommune.

Møtte opp og ble satt på et venterom. Når eksamenstiden startet ble jeg hentet inn på et arbeidsrom med 1 vakt og 1 annen elev. Der fikk jeg oppgaven. Oppgaven var formulert sånn her:

"Forbered deg på emnet bioteknologi. Kompetansemål:

Forklare genetisk kode og hovedtrekkene i proteinsyntesen samt diskutere betydningen av arv og miljø

Forklare begrepene krysning og genmodifisering og hvordan bioteknologi brukes til foredling av planter og dyr"

Dvs. ingen spesielle oppgaver eller retning annet enn "drøft læremålet" kopiert rett ut av læreplanen. Trådstarters tips om å jobbe med læremål fremfor bare boka ga meg veldig god uttelling, siden oppgaven var bokstavelig talt bare to læremål. Etter 45 minutter med notatskriving (fikk bruke alle hjelpemidler unntatt kommunikasjon, men kunne bare ta med et notat-ark inn) ble jeg hentet inn og begynte å prate om temaet. Jeg hadde laget en kort stikkordliste for å hjelpe meg presentere fra "arv" til "dna" til "proteinsyntesen" til "genmodifisering" og til slutt "etikk".

De stoppet meg etter 15 minutter og tok så frem en geigerteller og noen radioaktive stoffer (markert alfa, beta, gamma), samt plater av diverse materialer. På grunn av corona fikk jeg ikke faktisk ta på og bruke utstyret, men forklarte heller hva jeg forventet å få av resultater når jeg brukte geigerteller på X radioaktive stoff med Y plate for å blokkere stråling. Deretter tok de frem periodetabellen og jeg fikk enkle spørsmål om hva som skjer med et grunnstoff/isotop når stråling sendes ut. Så spørsmål om hva stråling kan brukes til, der jeg tok opp medisinsk, industriell og kraftverk. Fikk lurespørsmål og ble bedt om å plassere alfa, beta og gammastråling på det elektromagnetiske spektrum. Litt spørsmål om forskjellen på sievert og becquerel, og hvilken geigertelleren kan vise.

Etter enda 15 minutter på temaet stråling tok de opp temaet økosystem. Fikk snakke fritt om temaet helt uforberedt, og hver gang jeg gikk tom for ting å snakke om ble jeg spurt et spørsmål om et relevant tema. Hva er et økosystem? Hva påvirker populasjon? Hva er suksesjon? Hva skjer med organismer som dør?

Gikk ut på gangen i omtrent 30 sekunder før jeg ble kalt inn for å få karakter.

Jeg opplevde å få god drahjelp av både sensor og faglærer. Hver gang det stoppet opp fikk jeg spørsmål for å hjelpe meg i gang igjen med å snakke, og jeg opplevde at hvis jeg glemte å gå inn på noe så ble jeg spurt om det ved en senere anledning.

I alle kategorier lønner det seg å bruke eksempler fra virkeligheten. Jeg ga konkrete eksempler på genmodifiserte planter og dyr, hvordan dette anvendes nå, hvordan coronavaksinen er proteinsyntese med mRNA, hvordan mine gener kan slå ut i mine barn (f.eks. jeg bærer både blå og brunt gen for øyenfarge, men har brune selv) og om dyr som kan "utrydde" seg selv ved overforbruk osv.

Share this post


Link to post
On 1/14/2022 at 4:39 PM, Ohaio999 said:

Jeg lurer på en ting her. Jeg vurderer å ta opp NAT 1001. Jeg gikk yrkesfag før jeg tok påbygg. Vil da disse: https://www.udir.no/kl06/NAT1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg1-–-yrkesfaglige-utdanningsprogram

kompetansemålene gjelde for privatist eksamen også, når jeg planlegger å ta opp VG1 faget?

Yrkesfaglig vg1 naturfag har vell kode nat1001, og vg3 har 1003. Går du studiespesialiserende og tar hele faget førsteåret, tar du 1002 mener jeg på. Merk at begge fagene (1001, 1003) blir stående på vitnemålet, men om dette ikke er foretrukket kan du ta 1002 (studiespes) og få alle kompetansemålene samlet under samme karakter.
 

Håper dette var forståelig

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...