Gå til innhold

Ustabilt (kablet) nett og win 10 "doesnt have a valid IP configuration"


Per69

Anbefalte innlegg

Nettet er fremdeles stabilt. Det er jo verdt en liten feiring hvis det holder ut arbeidsdagen!
 

Jeg ser at coaxial kabel nett til fiber borti veien som jeg har er Hybrid Fiber Coaxial HFC. som sagt har jeg 300/30. Det holder for mitt bruk nå.

At guttungens drømmer om å bli streamer og vinne Fortnite Cup går i dass kan jeg leve med.

At nettet faller ut flere ganger om dagen kan jeg derimot ikke leve med. Jeg trenger oppetid i dagevis uten reboot pga arbeidsoppgavene art.
 

Offtopic

Jeg bor på Vestlandet. Her er det stein, fjell og vei og en steinlagt lekeplass å grave i. Spaden funker dårlig. Man må ned i den sprengte grøften under veien som er dels asfaltert og dels steinlagt. Uansett, dersom dette skulle bli aktuelt kan vi ta det da. Men billig blir det ikke uansett.

Forøvrig ang merkbare skift i nett  husker jeg overgangen fra 56k modem til bredbånd fra nextgentel. Tror det var 7.5 Mbps eller noe slikt. Det var oppgradering det. Har aldri, verken før eller etter vært så imponert over nett tilkoblingen hjemme.  Så flyttet jeg og fikk 128kbps over telefonen. Snakker om nedtur.

 

 

Endret av Per69
Digresjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om dette kan være det neste som entusiastene som ikke vil betale 4-5 tusen kan komme til å  flokke seg rundt? 2,5 tusen høres jo ikke så verst ut prisleiemessig, dersom varene leverer.

https://www.guru3d.com/news-story/asus-ax86u-wifi6-router-with-2-5-gige-available.html

Quote

Announced a while ago the ASUS AX86U slowly starts hitting the stores at a 249 EUR marker. This Wi-Fi 6 wireless LAN router "RT-AX86U" equipped with 2.5 Gigabit LAN.

index.php?ct=news&action=thumb&id=38439index.php?ct=news&action=thumb&id=38440

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fleskefjeset said:

Merkelige løsninger som foreslås her, grave trekkerør til naboen for å koble seg på naboens router er ikke akkurat første sted jeg ville startet. HFC fungerer helt fint for de aller fleste, at man skal begynne å koble seg på fiberen til naboen blir tullete. Hvis man tror at det å bytte fra egen HFC-løsning til å koble seg på naboens fibernett skal revolusjonere internettopplevelsen tror jeg man blir veldig skuffet.

Blir jo spleiset på en større hastighet enn hva naboen sannsynligvis ville ønsket å betale for i utgangspunktet. Så for den som gidder, blir dette bare vinn-vinn tenker nå jeg. Men, man skal få lov å tenke hva man vil om det selvsagt. "Ingen" normale folk klarer å makse ut topphastighetene på fiber uansett i et ordinært hjem vel og merke. Så dette hadde jeg vurdert dersom naboforholdet hadde vært av ypperste kvalitet vel og merke.

Automatiske månedlige pengeinnbetalinger til nabo er enkelt med dagens moderne nettbanker også. Så ingen behøver å bli sur for utestående betalinger heller.

Edit:

Men som regel dersom at naboen likevel har fiber, så er det vel sjeldnere at ikke du også kan få abonnere på fiber vel? Finnes sikkert enkelte unntak. Kanskje noen ikke var på ballen når fiberutbygger lanserte tilbudet og sånn. Men, det normale med Altibox er vel uansett at de legger relativt nært fram til de fleste i byggefelt ihvertfall. Men, det finnes vel unntak.

Edit2:

Og dersom det først skulle skjære seg, så finnes det alltid en eller annen bredbåndsløsning man i nøden kan få i løpet av få dagers bestilling hos de fleste. Er jo også Stortingets mål at alle skal få fra noe ræl tilbud til supre tilbud. Dessverre så var det jo en gjøk som uttalte seg til politikere om at lite var nok. Herregud for et moldboland vi har med rådføringer, lobbyisme eller hva det går i i Stortingskorridorene.

Den der slet jeg med å google fram igjen. Er helt blank, men var en slik en bestillings-suppegjøk for politikerne som terget på seg mange unge sinte ihvertfall. Ble det skrevet om på TU.no eller Tek.no montro?

 

Edit3:

Get, LOL

https://no.trustpilot.com/review/www.get.no

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Fremdeles et tulleforslag. For det første bryter det nok med retningslinjene til de fleste fiberleverandørene, for det andre er HFC mer enn godt nok for de aller fleste. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, G said:

Noen som vet om dette kan være det neste som entusiastene som ikke vil betale 4-5 tusen kan komme til å  flokke seg rundt? 2,5 tusen høres jo ikke så verst ut prisleiemessig, dersom varene leverer.

https://www.guru3d.com/news-story/asus-ax86u-wifi6-router-with-2-5-gige-available.html

index.php?ct=news&action=thumb&id=38439index.php?ct=news&action=thumb&id=38440

2.5GbE har blitt rimeligere. For de entusiastene som har behov for dette på lokalnettet, så er det interessant. Personlig ville jeg vært mer interessert i en OK rimelig svitsj med 2.5Gbps, ettersom fire porter på ruteren alene ikke hjelper meg stort.

Nå har denne ruteren kun 1 stk. 2,5Gbps-port, som da enten kan være WAN-port eller LAN-port. "Interessant nok" er det jo på privatmarkedet i Norge kun HFC man kan får bredbåndshastighet på over 1Gbps (hos Get). For LAN-bruk ellers vil det jo ellers kunne være en fordel i forbindelse med NAS/hjemmeserver med 2.5Gbps og at man faktisk ser på det som en flaskehals med 1Gbps mot denne. Sjeldent i hjemmesammenheng at man har spesielt mye parallell bruk mot NAS/hjemmeserver fra flere maskiner.

3000kr koster denne, synes jeg på en måte høres mye ut. Rent rutermessig ellers og når det gjelder wifi virker ikke dette som en spesielt imponerende. WiFi 6 er vel ikke den store kostnadsdriveren på ruterne lengre, og her er en relativt kostbar modell med bare en 5GHz-radio der både WiFi 5 og WiFi 6 i parallell skal brukes, siden man trolig vil ha en miks av enheter i lang tid framover (kan riktignok kjøre WiFi 6 på 2,4 GHz også, men der ser det ut som ruteren "mangler litt" - bl.a. er den 3x3 på 2,4 GHz).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fleskefjeset said:

Fremdeles et tulleforslag. For det første bryter det nok med retningslinjene til de fleste fiberleverandørene, for det andre er HFC mer enn godt nok for de aller fleste. 

Retningslinjer til fiberleverandører. Jøje meg. Ja det er det sikkert mange som bryr seg med eller regelrett driter i?

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

2.5GbE har blitt rimeligere. For de entusiastene som har behov for dette på lokalnettet, så er det interessant. Personlig ville jeg vært mer interessert i en OK rimelig svitsj med 2.5Gbps, ettersom fire porter på ruteren alene ikke hjelper meg stort.

Nå har denne ruteren kun 1 stk. 2,5Gbps-port, som da enten kan være WAN-port eller LAN-port. "Interessant nok" er det jo på privatmarkedet i Norge kun HFC man kan får bredbåndshastighet på over 1Gbps (hos Get). For LAN-bruk ellers vil det jo ellers kunne være en fordel i forbindelse med NAS/hjemmeserver med 2.5Gbps og at man faktisk ser på det som en flaskehals med 1Gbps mot denne. Sjeldent i hjemmesammenheng at man har spesielt mye parallell bruk mot NAS/hjemmeserver fra flere maskiner.

3000kr koster denne, synes jeg på en måte høres mye ut. Rent rutermessig ellers og når det gjelder wifi virker ikke dette som en spesielt imponerende. WiFi 6 er vel ikke den store kostnadsdriveren på ruterne lengre, og her er en relativt kostbar modell med bare en 5GHz-radio der både WiFi 5 og WiFi 6 i parallell skal brukes, siden man trolig vil ha en miks av enheter i lang tid framover (kan riktignok kjøre WiFi 6 på 2,4 GHz også, men der ser det ut som ruteren "mangler litt" - bl.a. er den 3x3 på 2,4 GHz).

Er sikkert ingen toppmodell når den er priset til 2500 kroner ca. direkte konvertert fra Euro. At den koster 3 tusen her på berget forundrer meg ikke i det hele tatt. Men for 15 - 20 år siden så ville en slik pris kanskje vært toppmodell eller kanskje til og med litt for høyt til å å kalles toppmodell. Kanskje mer en bedriftsprising for noe som holder bedriftsstandarder antar jeg da.

At noen kan tilby bredbånd 2.5 Gbps til sannsynligvis ågerpriser behøver vel vanlige folk ikke å bry seg så mye med riktig enda. Poenget med å ta i litt er at utstyret da evt. er stabilt og tilbyr det man behøver. Da kan prisen være riktig, men det kan fort finnes utstyr som har "saftigere" spesifikasjoner krone for krone også.

Spørsmålet mitt var litt rundt stabilitet, for ellers så vil ikke entusiastene gidde å flokke rundt noe som helst. Og man har fornuftige entusiaster også som veier pris i mot hva man får for pengene, og da med stabilitet som et stort kriterie.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
G skrev (26 minutter siden):

Retningslinjer til fiberleverandører. Jøje meg. Ja det er det sikkert mange som bryr seg med eller regelrett driter i?

Du bryr det om det dagen de stenger linjen din pga. misbruk.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Noen som vet om dette kan være det neste som entusiastene som ikke vil betale 4-5 tusen kan komme til å  flokke seg rundt? 2,5 tusen høres jo ikke så verst ut prisleiemessig, dersom varene leverer.

https://www.guru3d.com/news-story/asus-ax86u-wifi6-router-with-2-5-gige-available.html

index.php?ct=news&action=thumb&id=38439index.php?ct=news&action=thumb&id=38440

Kan ikke skjønne hvorfor Asus velger å ha kontaktene på baksiden på routerene sine da det gjør det umulig å feste de på veggen.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Fleskefjeset said:

Du bryr det om det dagen de stenger linjen din pga. misbruk.

Og på hvilken måte skal de klare å sjekke det? Tviler på at de har mekanismer som kan klare å avdekke det. Men, jaja nok om den delen av diskusjonen. Folk får gjøre som de vil. Jeg har aldri hatt behov for slik "snylting" selv foreløpig, men kan forstå at f.eks. studenter kan finne på å dele bredbåndsabonnement om de deler et hybelhus og sånne ting. Tviler på at bredbåndsleverandøren har noe de kan stille opp med på f.eks. hybelhus på tross av at det er flere uavhengige studenter som deler på båndbredden.

Man kunne kanskje ha argumentert for at huseier da minimum burde hatt et bedriftsabonnement. Men tviler på at det er slik i praksis for det om.

Om et par naboer holder knyst om hva de har gjort, så skal det mye til for at bredbåndsleverandøren kan kartlegge slikt. Man kan til og med argumentere for at det går på personvernet løs dersom de begynner å snoke.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Og på hvilken måte skal de klare å sjekke det? Tviler på at de har mekanismer som kan klare å avdekke det. Men, jaja nok om den delen av diskusjonen. Folk får gjøre som de vil. Jeg har aldri hatt behov for slik "snylting" selv foreløpig, men kan forstå at f.eks. studenter kan finne på å dele bredbåndsabonnement om de deler et hybelhus og sånne ting. Tviler på at bredbåndsleverandøren har noe de kan stille opp med på f.eks. hybelhus på tross av at det er flere uavhengige studenter som deler på båndbredden.

Man kunne kanskje ha argumentert for at huseier da minimum burde hatt et bedriftsabonnement. Men tviler på at det er slik i praksis for det om.

Om et par naboer holder knyst om hva de har gjort, så skal det mye til for at bredbåndsleverandøren kan kartlegge slikt. Man kan til og med argumentere for at det går på personvernet løs dersom de begynner å snoke.

Det skal nok mye til for at en leverandør merker slikt teknisk sett. Samtidig vil jeg vel si at det er med en viss risiko på flere områder, spesielt om man ikke legger opp til å separere nettene godt. Jeg skulle ha kjent naboen veldig godt for at jeg ville stått som juridisk eier på en internettlinje som flere en min egen familie bruker.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, NULL said:

Det skal nok mye til for at en leverandør merker slikt teknisk sett. Samtidig vil jeg vel si at det er med en viss risiko på flere områder, spesielt om man ikke legger opp til å separere nettene godt. Jeg skulle ha kjent naboen veldig godt for at jeg ville stått som juridisk eier på en internettlinje som flere en min egen familie bruker.

Sett VPN på routeren din og flytt problemet ut av landet :lol:

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
G skrev (8 timer siden):

Sett VPN på routeren din og flytt problemet ut av landet :lol:

Var ikke poenget ditt med å grave og koble seg på fiberen til naboen at man får så mye bedre latency og båndbredde? Det forsvinner jo når du bruker VPN. Jeg er helt enig i at det er vanskelig å oppdage om naboen har koblet seg på nettverket, men det forandrer ikke faktum at det bryter med retningslinjene. Videre må du kjøpe utstyr som støtter segmentering hvis du vil gjøre dette ordentlig. Hvem drifter nettverket, du eller naboen? Hvis naboen, hva gjør du om noe går i stå mens han er fire uker på ferie? 

Lite gjennomtenkt idé, det blir ikke noe bedre om man bruker VPN.

Lenke til kommentar
10 hours ago, G said:

Sett VPN på routeren din og flytt problemet ut av landet :lol:

"På ruteren din"? Så man skal legge opp til bruk av flere rutere, kanskje mot en nettleverandør der bruk av flere rutere ikke er mulig uten å havne med dobbel NAT siden man i utgangspunktet bare får en public-adresse? Og så skal "ikke bruke HFC fordi det er så dårlig" og ha fiber for å få det så mye raskere, men så kjøre det gjennom VPN slik at båndbredde og latency blir langt dårligere?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, freddy85 said:

Kan ikke skjønne hvorfor Asus velger å ha kontaktene på baksiden på routerene sine da det gjør det umulig å feste de på veggen.

Kompromisser - og at man kanskje ellers hare andre modeller hvis det er enklere? Denne ruteren har i tillegg til de eksterne antennene også antenne på PCB, slik at denne "stående formen" blir en fordel. Og hadde man plassert portene på en annen måte da, hadde den kanskje ikke vært  like enkel å ha stående, eller man måtte gjort den tykkere slik at portene ikke kom inntil veggen. Slik sett kunne man vel sagt at en brakett for veggmontering kunne vært en løsning, og det er jo noe man ser levert sammen med noen rutere.

Lenke til kommentar
NULL skrev (36 minutter siden):

Kompromisser - og at man kanskje ellers hare andre modeller hvis det er enklere? Denne ruteren har i tillegg til de eksterne antennene også antenne på PCB, slik at denne "stående formen" blir en fordel. Og hadde man plassert portene på en annen måte da, hadde den kanskje ikke vært  like enkel å ha stående, eller man måtte gjort den tykkere slik at portene ikke kom inntil veggen. Slik sett kunne man vel sagt at en brakett for veggmontering kunne vært en løsning, og det er jo noe man ser levert sammen med noen rutere.

Følger ikke med noen brakett, litt rart egentlig. Selv mange routerene deres som ikke er "stående" med kontaktene på siden så er det ikke opplegg(hull) til å feste den til veggen. Sikkert det eneste merke som ikke har den muligheten.

Lenke til kommentar
2 hours ago, NULL said:

"På ruteren din"? Så man skal legge opp til bruk av flere rutere, kanskje mot en nettleverandør der bruk av flere rutere ikke er mulig uten å havne med dobbel NAT siden man i utgangspunktet bare får en public-adresse? Og så skal "ikke bruke HFC fordi det er så dårlig" og ha fiber for å få det så mye raskere, men så kjøre det gjennom VPN slik at båndbredde og latency blir langt dårligere?

Vet ikke jeg hvor mye det skulle ha hjulpet, men finnes norske VPN-servere også da som gjerne har litt mindre latency enn disse utenlandske.. Er like fullt et VPN, men da med norske juridiske sanksjoner dersom noen fikk nyss i å nøste i det der. Man har enkelte naboland som har relativt rask respons til oss i Norge da, dersom man vil holde det på utenlandske hender for å gjøre det vanskeligst mulig.

Ok, finnes kanskje brannmurmuligheter om en er redd for at naboen er hacker? Jeg er litt tvilende til at det skulle bli en så dårlig løsning som dere skisserer, men dere har også et og annet poeng da. Må innrømme det.

Ok, dobbelt-NAT kan være en vanskelighetsgrad større, men det benyttes også av profesjonelle har jeg hørt dersom det sette opp korrekt, så kan det der fungere veldig bra også (men man må vel ha greie på hva man driver på med?)

Har kjørt dobbelt-NAT jeg før i tiden. Fungerte relativt bra det sånn for en amatør. Men, det kan føre til utfordringer, helt klart at det kan.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, NULL said:

"På ruteren din"? Så man skal legge opp til bruk av flere rutere, kanskje mot en nettleverandør der bruk av flere rutere ikke er mulig uten å havne med dobbel NAT siden man i utgangspunktet bare får en public-adresse? Og så skal "ikke bruke HFC fordi det er så dårlig" og ha fiber for å få det så mye raskere, men så kjøre det gjennom VPN slik at båndbredde og latency blir langt dårligere?

Skal man? Dersom man stoler på nabo, så kan man klare seg med en switch på slaveforbindelsen i nabohuset.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...