Gå til innhold

Mercedes' elektriske folkefrakter leveres til norske kunder i år


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 timer siden):

Sikkert en bra storfamiliebil, men akkurat denne skulle jeg heller sett i PHEV-utgave enn som ren batterivariant. Form og størrelse tilsier jo ganske høyt forbruk: 355 km WLTP med 100 kWh. Dvs. ganske begrenset når storfamilien skal dra med seg campingvogna på bilferie. Ladinga på 110 kW må også sees i sammenheng med forbruket. Det tilsvarer for eksempel 50 kW med en bil som bruker 161 Wh/km. Slike familiefraktere brukes jo også mye i hverdagen så elektrisk rekkevidde på en PHEV-variant burde være godt over 50 km WLTP.

Fint å se at du indirekte innrømmer at FCEV/H2-PHEV har et marked. Kutt dette batteriet i 5-6, og sleng inn 4-5kg med hydrogen og 30kW FC istedenfor så ville dette vært en flott bil, som hadde taklet lengre turer utmerket - med henger. 

Sånn ellers rundt diskusjonen så er jeg enig i at man burde komme til en normal standard plassering slik at ladeplassene kan bli mer effektive i måten man markerer parkering på. Nå er det jo greit virrvarr av ulike biler som må stå litt sidelengst, på skrå og i alle retninger. Kunne egentlig droppet parkeringsmarkeringene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Ikke vri det ut av kontekst for å ødelegge denne diskusjonen også med hydrogen-propagandaen.

Innunder min kommentar, så sier jeg meg også enig med deg. En hel-elektrisk kassebil høres ikke ut som et godt produkt, og alt jeg sier er at du kunne erstattet et ord med et annet, så ville man fått en hel-elektrisk kassebil med null utslipp som hadde fungert, fremfor å ta et steg tilbake og innføre diesel igjen. 


 

Lenke til kommentar
Spoiler

Starter med 100% SoC, kjører ned til 20% (hurtiglader), lader til 80% og kjører ned til 20% (neste hurtiglader eller destinasjon). Antar WLTP forbruk og at batterikapasiteten er oppgitt som netto, altså utnyttbar energi. Gjennomsnittlig hastighet settes til 100 km/t og gjennomsnittlig ladeeffekt antas å være 80% av maksimal ladeeffekt. Alt avrundes til hele tall.

Jeg bruker min standard regnemetode for kjøremønster ved norsk langkjøring (se spoiler), anvendt på Mercedes-Benz EQV:

Hjemmefra til første hurtiglader: 284 km på 2 timer og 50 minutter

Hurtigladepause: 41 minutter

Fra hurtiglader til neste hurtiglader eller destinasjon: 213 km på 2 timer og 8 minutter

En dagsetappe på 1000 km vil ta 12 timer og 18 minutter, og innebære 4 ladepauser med en samlet ladetid på 2 timer og 18 minutter (19% av total reisetid)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...