Gå til innhold

Porsche Taycan blir første elbil ut med fiklefri lading hos Ionity


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (1 time siden):

Om det skal være mulig å i det hele tatt komme i nærheten av regjeringens mål om 100 % null-utslippsbiler fra 2025, vil en betydelig andel biler måtte lade på hurtigladestasjoner og andre offentlige ladepunkt. Mange steder det ikke er mulig, eller i hvertfall svært vanskelig å legge til rette for lading hjemme eller på jobb. Så om prisen ikke betyr noe for de fleste elbil-eiere i dag, vil den gjøre det om få år.

Nja, jeg vil heller tro at det i større og større grad vil tilrettelegges for lading både hjemme og på jobb (skjønt, man ønsker jo ikke at folk skal bruke bil til jobb så kanske ikke, men hjemmelading vil nok være hovedmåten å lade på for 99%).

Og er det slik at man ikke har mulighet til å lade hjemme pga. manglende parkeringsplass så vil det garantert bygges ut flere offentlige ladere der det er parkering. Regner også med det blir påbudt med et visst antall ladere på enhver ny parkering som opprettes.

Jeg har også ladet på kjøpesentre med både hurtigladere og på 32A. Sistnevnte er kanskje best for kjøpesendre for da vil folk uansett kunne bruke god tid inne på senteret. Med hurtiglading må man løpe ut etter kort tid og avbryte shoppingen.

Uansett, dette løser seg. Ladeinfrastrukturen vil bare bli bedre og bedre, og sannsynligvis vil mange ikke trenge å lade hjemme engang pga. rimelig lading på kjøpesentre og lignende. Der det kan parkeres, vil det kunne lades.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Det ville jo forsåvidt vært greit, om man fikk valg om prosent av SoC i tillegg, slik at den viser at 80 % tilsier x antall kWh til y kostnad.

Da kunne man og brukt infoen til å markere på ladestolpe "tidsangivelse", for å fortelle når laderen forventes å bli ledig. Legg til app-løsning for å få beskjed på telefon for når lading straks er ferdig, samt at man "fremtvinger" at kabelen går i ulåst posisjon når ladingen e over, så lenge det er en ladestasjon med integrert kabel. 

Nå var for så vidt poenget mitt hva som er mulig å få til *uten* app. All logikk ligger da på betalingsterminalen, typ 'Betal for 50kWh på lader 8'. 

Et annet alternativ er 'fairpark' systemet som brukes mange steder. Parker bilen, koble til, gå til terminalen, skriv in laderuttak og dra kortet. Når du er ferdig drar du kortet en gang til og blir fakturert for medgått strøm. Om du *ikke* drar kortet når du drar blir du fakturert et maksbeløp tilsvarende å fylle et stort batteri.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Nå var for så vidt poenget mitt hva som er mulig å få til *uten* app. All logikk ligger da på betalingsterminalen, typ 'Betal for 50kWh på lader 8'. 

Et annet alternativ er 'fairpark' systemet som brukes mange steder. Parker bilen, koble til, gå til terminalen, skriv in laderuttak og dra kortet. Når du er ferdig drar du kortet en gang til og blir fakturert for medgått strøm. Om du *ikke* drar kortet når du drar blir du fakturert et maksbeløp tilsvarende å fylle et stort batteri.

Joda, kommunikasjon med bil løses ved visning og valg på "infotainment"-skjermen. Visning på ladestolpe løses også uten app, og da vil man kanskje og se status selv, om man f.eks. ser stolpen fra pause/spisestedet man sitter.

Appløsningen kan løses av bil/bilprodusent, men kan jo og løses elegant slik noen har begynt å gjøre, scan QR-koden på laderen fra tlf, som gjør at man kan få dette visst også for biler som ikke er koblet til med app. TeslaBjørn viste jo hvordan dette ble løst på laderne til et finsk selskap, Kempower ((driftes av Fortum C&D) og få det frem i egen app som kun viser gjeldene ladesesjon.

 

Btw, løsningen som Ionity nå starter løsning oå for Porsche, har de tydeligvis jobbet lenge med:

https://www.tu.no/artikler/snart-trenger-du-verken-kort-eller-app-for-a-lade-elbilen/435200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Joda, kommunikasjon med bil løses ved visning og valg på "infotainment"-skjermen. Visning på ladestolpe løses også uten app, og da vil man kanskje og se status selv, om man f.eks. ser stolpen fra pause/spisestedet man sitter.

Appløsningen kan løses av bil/bilprodusent, men kan jo og løses elegant slik noen har begynt å gjøre, scan QR-koden på laderen fra tlf, som gjør at man kan få dette visst også for biler som ikke er koblet til med app. TeslaBjørn viste jo hvordan dette ble løst på laderne til et finsk selskap, Kempower ((driftes av Fortum C&D) og få det frem i egen app som kun viser gjeldene ladesesjon.

 

Btw, løsningen som Ionity nå starter løsning oå for Porsche, har de tydeligvis jobbet lenge med:

https://www.tu.no/artikler/snart-trenger-du-verken-kort-eller-app-for-a-lade-elbilen/435200

De har jobbet med den i over 2 år? Da bør det bli bra!! Om ikke meste av tiden har gått med til ikke-tekniske spørsmål da.

QR-koder kan brukes til så mangt. :)

Lenke til kommentar
kremt skrev (19 timer siden):

Pris på hurtiglading er vel omtrent helt irrelevant for de aller fleste. Skal godt gjøres å bruke mer enn et par tusenlapper i året på det. Taycan-eiere har uansett andre biler de kjører langtur med, tror ikke de fleste bekymrer seg akkurat.

Et par tusenlapper? Tror jeg la igjen omtrent åtte slike hos Fortum i fjor. Og jeg kjører Tesla, så jeg kan lade gratis på Tesla SuC. Men det finnes ikke på "min" strekning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (34 minutter siden):

Da kjører du vel bare mer enn de aller fleste vil jeg tro. Turer jeg må lade på kan jeg telle på 1 hånd i året. 

Kommer helt an på bilens rekkevidde, kjøremønser og kjørelengde, hvilke lademuligheter man har hjemme og/eller på jobb. Noen er mer avhengig av offentlige ladere enn andre. Jeg kan f.eks. lade hjemme om natten (har egen ladeboks), mens pappa kan ikke (bor i borettslag med syv Schuko-kontakter på deling).

Som sagt, om vi skal nå elbil-målet, vil mange være avhengig av offentlige ladestasjoner og hurtigladere, på lik linje som folk bruker bensinstasjoner i dag. Og da må det være billigere å fylle elektrisk enn fossilt. Ionitys priser tilsvarer vel omtrent vanlig dieselpris pr. kilometer med mindre du har avtale med dem. Det er kun én ionity-stasjon i Bergen, og har aldri sett folk bruke den. Mens Circle-K og Tesla-stasjonene rett ved siden av er det alltid folk på.

Selv tror jeg at bensinstasjoner enten vil bli pålagt å også tilby lading, eller så tror jeg bensinstasjonene som velger å ikke tilby det kommer til å forsvinne innen de neste ti årene.

Lenke til kommentar
kremt skrev (19 timer siden):

Da kjører du vel bare mer enn de aller fleste vil jeg tro. Turer jeg må lade på kan jeg telle på 1 hånd i året. 

30kkm i året fordelt på våre to biler. Men vi har hytte 283km hjemmefra og den har ikke innlagt strøm. Jeg kan riktignok lade fra solcelleanlegget ca. halve året, men vinterstid fungerer akkurat det dårlig ;) Har også ofte med henger og da rekker vi ikke opp uten lading underveis lading. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...