Gå til innhold

Porsche Taycan blir første elbil ut med fiklefri lading hos Ionity


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Så lenge eieren har en Porsche Charging Service-konto og har lagret betalingsopplysninger her, vil all identifikasjon utveksles mellom bil og lader. 

 

Sitat

Porsche skal også være i samtale med andre ladeoperatører om å få tatt i bruk Plug & Charge hos disse. 

Rart dette tar så lang tid. Er jo en stund siden ladeopperatørene sa at kysten var klar. Men siden Porsche har testet dette lenge i Tyskland, så ligger det vell i det. Tar tid å garantere at ting fungerer. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Merkelig at dette kun blir gjort med Taycan? Hva hindrer VAG å rulle ut dette på alle bilene sine? 

Fra artikkelen:

"En løsning skal også være på vei for Volkswagen ID.3, men det er ifølge Edison ikke klart når dette kommer på plass. At det kommer til ID.3 betyr antakeligvis at muligheten kommer på andre elbiler bygget på MEB-plattformen, som Skoda Enyaq og Audi Q4 E-Tron."

Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Jeg leste dette, men det står ikke noe om hvorfor dette skal være så vanskelig for VAG å rulle ut over hele fjøla med en gang ?

Står jo at Porsche har hatt denne muligheten under testing i en lang stund i Tyskland, så det kan nok hende de andre har samme omgang med testing. MEB platformen har jo vært annonsert for ei stund siden at den ville støtte Plug & Charge. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 minutter siden):

Jeg leste dette, men det står ikke noe om hvorfor dette skal være så vanskelig for VAG å rulle ut over hele fjøla med en gang ?

Tja, dette er jo i hovedsak software, et felt som VW har litt problemer på for tiden ;) Jeg tipper de fokuserer på å få bilene mest mulig kjørbare i første omgang, så kommer "bells&whistles" som plug&charge litt senere. Tesla gjorde det samme, det var ganske mye som manglet i starten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo helt vanlig å rulle ut nye produkter i små serier før man lanserer over hele fjøla, slik at man kan få testet ut for eventuelle barnesykdommer. VW ID er vel kjørbar og vel så det, slik jeg har forstått det. Forsinkelsene har vel vært knyttet til Headup-displayet med argumented reality, som er noe rimelig nytt i bil.

Lenke til kommentar
nor50 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det ikke mulig å få det som på en vanlig bensinstasjon, at man putter inn kredittkortet og fyller?

Det har med tid å gjøre. Når du slår koden åpner du for belastning noen minutter frem i tid. Nok til å fylle diesel men ikke nok til å hurtiglade bilen. 

Dessuten er muligens kortleser for dyrt til at det kan installeres på hver lader.

Det første problemet kunne man løst med fastpris per kWh og at du valgte hvor mye du ville lade i det du trakk kortet. Ikke like smud som å ta alt via ladekabelen men sikkert bedre enn ørten ladeapper og brikker. ;)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Det har med tid å gjøre. Når du slår koden åpner du for belastning noen minutter frem i tid. Nok til å fylle diesel men ikke nok til å hurtiglade bilen. 

Dessuten er muligens kortleser for dyrt til at det kan installeres på hver lader.

Det første problemet kunne man løst med fastpris per kWh og at du valgte hvor mye du ville lade i det du trakk kortet. Ikke like smud som å ta alt via ladekabelen men sikkert bedre enn ørten ladeapper og brikker. ;)

Det ville jo forsåvidt vært greit, om man fikk valg om prosent av SoC i tillegg, slik at den viser at 80 % tilsier x antall kWh til y kostnad.

Da kunne man og brukt infoen til å markere på ladestolpe "tidsangivelse", for å fortelle når laderen forventes å bli ledig. Legg til app-løsning for å få beskjed på telefon for når lading straks er ferdig, samt at man "fremtvinger" at kabelen går i ulåst posisjon når ladingen e over, så lenge det er en ladestasjon med integrert kabel. 

Lenke til kommentar

10 innlegg er fjernet fra tråden pga OT. Vennligst hold dere til tema. Enhver kommentartråd for en artikkel som omhandler elbiler behøver ikke å bli nok en "Tesla tråd". Hvis denne kranglingen gjenopptas igjen og igjen, så vanker det advarsler.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Tja, dette er jo i hovedsak software

Hva hindre EU f.eks å kreve at dette skal være på alle nye elbiler innen "2025" og samt kreve at ladetilbyderne å åpne opp for det samme? Løsningen er jo ikke noe vanskelig, i bilen har man en profil med bankkort linket opp, og da er man jo bare en handshake fra ladestolpen unna å registrere ladingen direkte mot bankkortet. Burde jo kunne være mulig å kreve dette via politikken nå? 

Lenke til kommentar

Om det skal være mulig å i det hele tatt komme i nærheten av regjeringens mål om 100 % null-utslippsbiler fra 2025, vil en betydelig andel biler måtte lade på hurtigladestasjoner og andre offentlige ladepunkt. Mange steder det ikke er mulig, eller i hvertfall svært vanskelig å legge til rette for lading hjemme eller på jobb. Så om prisen ikke betyr noe for de fleste elbil-eiere i dag, vil den gjøre det om få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...