Gå til innhold

Analyseverktøy Aksjer. Kjøpe aksjer eller fond?


aomt

Anbefalte innlegg

aomt skrev (På 20.8.2020 den 23.39):

Enig og forstår kva du mener. Samtidig så kommer vi tilbake til hovudspm mitt. 
Korleis noen eksperter spår kurset skal opp til 500$ mens andre mener den skal ned til 250$?
Korleis/kvifor er det så voldsome forskjeller frå dyktige eksperter med god rykte?

Korleis kan eksperter mene at aksjene skal ned, mens de fortsetter å stige i 5-10 år? 
Tesla er vel eit anna god eksempel. Eg husker godt når kurset var på rund 300$, så las eg artikler at "den skal ned". Mens den har nå 7-doblet seg siden då og forsetter å stige i enormt fart. 
Om vi antar at Tesla holder seg der (evt fortsetter å stige i 5 år te), er aksjemarkedet noe ein kan analysere eller er det reint gambling, der noen er meir heldig enn andre?

Sannheten er at de ikke har peiling.

Tesla er et godt eksempel på at analytikere ikke aner hva de driver med. De fleste av dem tror Tesla er bare en bilprodusent, for eksempel.

Du kan kanskje heller se på alternative synspunkter, for eksempel denne karen som er forholdsvis underholdende samtidig som han snakker mye om investeringer over lang tid, hva slags selskaper han satser på, osv (det går mye i nettopp Tesla, som han har truffet godt på):

https://www.youtube.com/channel/UC0OnreqP55xLpA6W5nzxb5Q

Jeg tenker at det du bør gjøre er å investere i de selskapene du faktisk forstår deg på. Ikke bare kast deg på noe fordi noen sier du bør gjøre det.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at man bør tenke gjennom hva man vil med livet sitt først. :)

Hvis du ønsker å bruke mye tid på andre fritidsaktiviteter eller jobben din så kjøper du globale eller regionale indeksfond. Du er "garantert" en middels avkastning over en lang tidshorisont. Holder du lenge, type 10-25 år er det meget lite sannsynlig at du ikke går i pluss. Krever helt minimalt med tid og fikser seg selv.

Alternativ 2 er gambling eller trading. I USA definerer de alt skattemessig som er holdt under 1 år som trading. Jeg vil vel kanskje si alt som er under 3 år er trading. Trading krever flaks, mye tid på å følge markedet og enkeltaksjer og med en absolutt mulighet for at du kan miste alt du puttet inn og med gearede options fort huset ditt også.

Alternativ 3 er det jeg kaller investering, som betyr plukke noen veldig få selskap kanskje bare 1 og så holde det i lang tid. Tenk minimum 5 års periode. Det krever at du klarer å sortere mellom vinner og taper aksjer over tid. Samtidig at du klarer å holde de også når det går ned. Velge mellom Tesla og Nikola eller plukke riktig mobilleverandør blandt Nokia/Blackberry/Apple. Merk deg at analytikerne typisk har en tradisjonell økonomisk utdanning og ser på gjerne 20-30 selskaper samtidig. Det betyr at de typisk har bedre tilgang til formelle verktøy og firmas toppsjefer enn deg, men sjelden mer en 3-4 timer til å se på et enkelt selskap. Det gjør at deg som hobbyinvestor med 10-15 timer i uka fint kan få en informasjonsfordel i forhold til de. Videre viser det seg at verktøyene de har er bedre egnet for selskaper som Coca-Cola som har en rimelig stabil utvikling enn for selskaper som Apple, Tesla, Amazon som plutselig lager sine egne markeder. De mangler ofte også god ingeniør/realfaglig bakgrunn så forstår ikke teknisk informasjon. Se typisk forskjellen på Tesla og Nikola. 

Samtidig se på Microsoft sin aksjeutvikling over de siste 20 årene. Legg merke til alle de lokale toppene eller lokale bunndalene som det var lett å selge i eufori eller desperasjon. Legg også merke til hvor mye du hadde hatt hvis du faktisk hadde sittet med i 20 år til idag.

Min personlige løsning er alternativ 1 for en del og alternativ 3 for en del. Alternativ 2 har jeg prøvd meg på en del ganger og rekorden er vel +5% med massiv risiko, så jeg klarer ikke det på en god måte.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...