Gå til innhold

Ingen harddisker funker (hjelp!!)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tre harddisker fra WD (Elements Portable 1TB) som ikke lenger vises i Windows når jeg kobler de til. Dvs at jeg får opp varsel at en enhet er tilkoblet, men ingenting viser i Min Datamaskin. Kan ikke på noen måte se hva som ligger på de...

Hadde det vært bare én harddisk, så hadde jeg tenkt den var defekt, men her snakker vi tre harddisker som plutselig ikke vil koble til og vise på samme tidspunkt. Det er mildt sagt krise om jeg mister alt jeg har på diskene. Noen som kan hjelpe meg..?

Har prøvd to ulike kabler i flere USB-porter. Maskinen kjører Windows 10.

Takker på forhånd for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lucasand789 skrev (2 minutter siden):

Ja, har prøvd det også... Har ikke tilgang på Mac, så kan jo være at det funker. Men har funket uten problem på PC før.

Veldig spesielt om de ikke fungerer på en annen PC.

Min første tanke var egentlig at USB-kontroller(e) på den ene PCen kanskje var fubar, men om du opplever samme problem på en annen PC (hvor USB-portene er bekreftet å fungere) så må det være noe annet.

Hva var det siste du gjorde med de portable diskene?

Lenke til kommentar
Radford skrev (24 minutter siden):

Veldig spesielt om de ikke fungerer på en annen PC.

Min første tanke var egentlig at USB-kontroller(e) på den ene PCen kanskje var fubar, men om du opplever samme problem på en annen PC (hvor USB-portene er bekreftet å fungere) så må det være noe annet.

Hva var det siste du gjorde med de portable diskene?

Ja, tenkte det samme først selv. En annen harddisk jeg har fra Seagate fungerer uten problem, samt minnepinner, så det gjelder kun de tre jeg har fra WD.

Det siste jeg gjorde var bare å overføre noen bilder og filer.

Endret av lucasand789
Lenke til kommentar
lucasand789 skrev (9 minutter siden):

Ja, tenkte det samme før. En annen harddisk jeg har fra Seagate fungerer uten problem, samt minnepinner, så det gjelder kun de tre jeg har fra WD.

Det siste jeg gjorde var bare å overføre noen bilder og filer.

De fleste portable disker er bare vanlige SATA disker med en USB overgang. Om alt annet feiler kan du åpne de og se om dette er tilfellet og deretter koble de til via SATA grensesnittet i stedet. Jeg ville nok ventet på flere tips før jeg ville gått til det steget, anse det som en siste utvei.

Jeg har ikke så mye annet å komme med annet enn at jeg ville forsøkt å bruke noen recovery-programmer for så se om de klarer å finne diskene. Er ikke så kjent med hvilke programmer som er gode, kanskje noe andre har noen innspill?

Lenke til kommentar
Radford skrev (7 minutter siden):

De fleste portable disker er bare vanlige SATA disker med en USB overgang. Om alt annet feiler kan du åpne de og se om dette er tilfellet og deretter koble de til via SATA grensesnittet i stedet. Jeg ville nok ventet på flere tips før jeg ville gått til det steget, anse det som en siste utvei.

Jeg har ikke så mye annet å komme med annet enn at jeg ville forsøkt å bruke noen recovery-programmer for så se om de klarer å finne diskene. Er ikke så kjent med hvilke programmer som er gode, kanskje noe andre har noen innspill?

Prøver et program nå som heter Wondershare Recoverit. Ser ut som den finner alle filene på harddisken. Det er jo gode nyheter... Skjønner fremdeles ikke hvorfor den da ikke vil funke på PCen...

Lenke til kommentar
lucasand789 skrev (1 minutt siden):

Prøver et program nå som heter Wondershare Recoverit. Ser ut som den finner alle filene på harddisken. Det er jo gode nyheter... Skjønner fremdeles ikke hvorfor den da ikke vil funke på PCen...

Ikke godt å si, men det er jo gode nyheter at filene tilsynelatende kan hentes ut.

Du kan forsøke å formatere diskene etter at du har hentet ut alt av data og se om det løser problemet.

Lenke til kommentar
Radford skrev (Akkurat nå):

Ikke godt å si, men det er jo gode nyheter at filene tilsynelatende kan hentes ut.

Du kan forsøke å formatere diskene etter at du har hentet ut alt av data og se om det løser problemet.

Ja, får satse på at det går! Tror jeg går over til skybasert lagring etter det her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...