Gå til innhold

Jeg har funnet ut kanskje hvor intelligente trær er


Anbefalte innlegg

Dette er ingen ny teori fra meg da, men jeg har ikke delt den med så mange ennå, bare tenkte å legge det ut her da så er det gjort liksom, jeg prøvde å finne ut hvor intelligente planer og trær og sånt egentlig er og det var ingen lett jobb, men jeg kom på noe, nemlig at enkelte skilpadder lever i rundt 300 år, hvorfor lever de rundt dobbelt så lenge som mennesket, nemlig rundt 120 år på det meste? Jo, jeg tenkte kanskje de var halvparten så intelligente og har dermed forbrenning deretter, tenk videre på trær som kan leve i rundt 1200 år eller noe, hvis man tenker det samme om de, forbrenning og sånt, så burde de være rundt ti ganger dummere enn mennesket, videre vet jeg at enkelte fluer og sånt lever mye kortere, så de burde være mer intelligente enn hos, men jeg tror det er bare sånn med enkelte arter at de lever kort

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det slått deg at levealder og intelligens kanskje ikke korrelerer ?

Det er umåtelig lite i vår verden som tilsier at intelligente mennesker lever lengre enn idioter, eller at intelligente skapninger lever lengre enn skapninger som trolig ikke en gang har intelligens, som nettopp trær, som kan bli opp mot 5000 år gamle.

Kanskje du kan ta deg en tur på det svenske snaufjellet, der finnes angivelig et tre man tror er nesten 10 000 år gammelt, du kan jo spørre det om svarene du søker ?

https://no.wikipedia.org/wiki/Old_Tjikko

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Empress skrev (17 minutter siden):

Dette er ingen ny teori fra meg da, men jeg har ikke delt den med så mange ennå, bare tenkte å legge det ut her da så er det gjort liksom, jeg prøvde å finne ut hvor intelligente planer og trær og sånt egentlig er og det var ingen lett jobb, men jeg kom på noe, nemlig at enkelte skilpadder lever i rundt 300 år, hvorfor lever de rundt dobbelt så lenge som mennesket, nemlig rundt 120 år på det meste? Jo, jeg tenkte kanskje de var halvparten så intelligente og har dermed forbrenning deretter, tenk videre på trær som kan leve i rundt 1200 år eller noe, hvis man tenker det samme om de, forbrenning og sånt, så burde de være rundt ti ganger dummere enn mennesket, videre vet jeg at enkelte fluer og sånt lever mye kortere, så de burde være mer intelligente enn hos, men jeg tror det er bare sånn med enkelte arter at de lever kort

Ingenting av dette gir mening. Du har tydeligvis ikke fulgt med i naturfagstimen på skolen.

For det første, det er ingen link mellom forbrenning og intelligens. Hvor har du dette fra?

For det andre, planet forbrenner ikke, og de bruker ikke energi eller ATP slik som mennesker. Planter driver ikke med celleånding slik som mennesker. Planter har fotoayntese, det er mennesker og dyr som driver med celleånding.

For det tredje, det gir ingen mening å måle intelligens hos planter eller trær, fordi de har ingen bevissthet. Planter har ikke et utviklet nervesystem slik som hos mennesker eller dyr, og de har derfor heller ingen bevissthet.

Jeg foreslår at du slutter og tro, og heller plukker opp noen bøker og leser deg opp på biologi.

Intelligensen hos planter = 0 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Har det slått deg at levealder og intelligens kanskje ikke korrelerer ?

Det er umåtelig lite i vår verden som tilsier at intelligente mennesker lever lengre enn idioter, eller at intelligente skapninger lever lengre enn skapninger som trolig ikke en gang har intelligens, som nettopp trær, som kan bli opp mot 5000 år gamle.

Kanskje du kan ta deg en tur på det svenske snaufjellet, der finnes angivelig et tre man tror er nesten 10 000 år gammelt, du kan jo spørre det om svarene du søker ?

https://no.wikipedia.org/wiki/Old_Tjikko

 

Men intelligente mennesker lever jo lengre

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 minutter siden):

Ingenting av dette gir mening. Du har tydeligvis ikke fulgt med i naturfagstimen på skolen.

For det første, det er ingen link mellom forbrenning og intelligens. Hvor har du dette fra?

For det andre, planet forbrenner ikke, og de bruker ikke energi eller ATP slik som mennesker. Planter driver ikke med celleånding slik som mennesker. Planter har fotoayntese, det er mennesker og dyr som driver med celleånding.

For det tredje, det gir ingen mening å måle intelligens hos planter eller trær, fordi de har ingen bevissthet. Planter har ikke et utviklet nervesystem slik som hos mennesker eller dyr, og de har derfor heller ingen bevissthet.

Jeg foreslår at du slutter og tro, og heller plukker opp noen bøker og leser deg opp på biologi.

Intelligensen hos planter = 0 

 

Hvis planter ikke har intelligents, hvorfor strekker seg da mot lyset for eksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Empress skrev (1 minutt siden):

 

Hvis planter ikke har intelligents, hvorfor strekker seg da mot lyset for eksempel?

Jeg regner med at du forstår hva intelligens er?

Eller er det slik at du tror at planter har en underbevissthet, og kan ta valg, filosofere, lagre minner, selv om trær og planter ikke har noe mekanismer for slikt.

Nei, du får plukke opp skolebøkene igjen. Du har visst noen ganske store kunnskapshull om du faktisk tror at planet har intelligens.

Det er ganske stor forskjell på planter og mennesker/dyr rent biologisk.

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Ikke la dere bite på. Dette er et menneske som Blåbanan som herjer på forumet her. Vet ikke om de er fra VGD eller hvor enn, men de har oppstått nå i det siste. 

Antageligvis fra kg, trolig samme person. 

Innser at det er trolletråd, men klarer ikke å la være. Ikke for å være spekulativ, men enten er det person som troller med vell viten, eller så er det en person som «troller» og mangler helt grunnleggende allmennkunnskap. Kan likegodt være det siste for alt vi vet.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om intelligensnivå korrelérer med alder .. da ville jo en flue være ekstremt intelligent .. men alt de gjør er å suge opp salt.

Men trær har flere måter å kommunisere på enn tidligere trodd. Hvis ett tre blir angrepet av sopp eller sykdom, sender det signalstoffer via røttene til andre trær så de produserer antistoffer .. mener jeg å huske å ha lest i en artikkel en gang. Mikrobiologi er veldig interessant.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med at du forstår hva intelligens er?

Eller er det slik at du tror at planter har en underbevissthet, og kan ta valg, filosofere, lagre minner, selv om trær og planter ikke har noe mekanismer for slikt.

Nei, du får plukke opp skolebøkene igjen. Du har visst noen ganske store kunnskapshull om du faktisk tror at planet har intelligens.

Det er ganske stor forskjell på planter og mennesker/dyr rent biologisk.

 

Jeg kan faktisk motbevise at jeg er en hjerne også, det er ganske populært å tro det idag, men hvis man virkelig var en hjerne bare, hvordan man kan sanse uendelige antall situasjoner i virkeligheten da, ville jo vært visse sådanne som man ikke kunne forstå

Lenke til kommentar
Empress skrev (2 minutter siden):

Men intelligente mennesker lever jo lengre


Mnja, studier har vist at intelligente mennesker generelt lever marginalt lengre enn mindre intelligente mennesker, men dette kommer i all hovedsak av at intelligente mennesker har bedre jobber, tjener mer penger, som gir de bedre helsetjenester, ofte ikke røyker, ikke er alkoholikere og den slags (dog alt med unntak).

Det er også spekulert i om den genetiske arven som gir enkelte mennesker høyere intelligens, også gir de bedre vilkår ellers, som å være mindre mottagelig for sykdom.

Dette er dog marginale forskjeller, det aller meste kan forklares med at intelligente mennesker generelt tar bedre valg og er sunnere enn mindre intelligente mennesker.

At trær er intelligente fordi de lever lenge, har lite med dette å gjøre, det er altså generelt ingen korrelasjon mellom levealder og intelligens, trær som er flere tusen år gamle er ikke av den grunn smartere enn bjørka som bare levde fem år, eller Olav som bare ble femti.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Vet ikke helt om intelligensnivå korrelérer med alder .. da ville jo en flue være ekstremt intelligent .. men alt de gjør er å suge opp salt.

Men trær har flere måter å kommunisere på enn tidligere trodd. Hvis ett tre blir angrepet av sopp eller sykdom, sender det signalstoffer via røttene til andre trær så de produserer antistoffer .. mener jeg å huske å ha lest i en artikkel en gang. Mikrobiologi er veldig interessant.

 

Enig, det er litt spennende

Lenke til kommentar
Empress skrev (Akkurat nå):

 

Jeg kan faktisk motbevise at jeg er en hjerne også, det er ganske populært å tro det idag, men hvis man virkelig var en hjerne bare, hvordan man kan sanse uendelige antall situasjoner i virkeligheten da, ville jo vært visse sådanne som man ikke kunne forstå

Kanskje fordi hele nervesystemet er koblet til hjernen via ryggmargen.

Kunnskap er en fin ting. Da gir plutselig alt mening. Sier igjen, du får finne deg en bok og lese deg opp. Fordi det virker ikke ut som du forstår så veldig mye om kroppen.

Mistenker at det er trolling. Men om du er seriøs, så sier jeg bare god bedring ;) 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 minutter siden):

Vet ikke helt om intelligensnivå korrelérer med alder .. da ville jo en flue være ekstremt intelligent .. men alt de gjør er å suge opp salt.

Men trær har flere måter å kommunisere på enn tidligere trodd. Hvis ett tre blir angrepet av sopp eller sykdom, sender det signalstoffer via røttene til andre trær så de produserer antistoffer .. mener jeg å huske å ha lest i en artikkel en gang. Mikrobiologi er veldig interessant.

Tror kjære trådstarter mistet poenget med innlegget ditt. 

Selv om en plante kan sende ut antistoffer, så har ikke det noe sammenheng med intelligens eller det somatiske- eller sentralnervesystemet. Anti-stoffer virker gjennom det autonome nervesystemet, som man ikke har kontroll over. Hadde det vært en link der, kunne man tenkt seg fri fra kreft, noe alle forstår ikke er tilfelle.

Men nå tar veø trådstarter dette totalt ut av kontekst, og feilsiterer meg på at man kan tenke seg fri fra frekt.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Tror kjære trådstarter mistet poenget med innlegget ditt. 

Selv om en plante kan sende ut antistoffer, så har ikke det noe sammenheng med intelligens eller det somatiske- eller sentralnervesystemet. Anti-stoffer virker gjennom det autonome nervesystemet, som man ikke har kontroll over. Hadde det vært en link der, kunne man tenkt seg fri fra kreft, noe alle forstår ikke er tilfelle.

Men nå tar veø trådstarter dette totalt ut av kontekst, og feilsiterer meg på at man kan tenke seg fri fra frekt.

 

Du er faktisk litt inne på noe, for hvis man sammenligner folk med kreft, så ser man at de alle har negativ instilling til livet, noe som igjen påvirker kroppen

Lenke til kommentar
  • aklla låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...