Gå til innhold

Komplett har refundert til kredittkort jeg har sagt opp


Kron

Anbefalte innlegg

Jeg hadde kjøpt en batteribank tidligere i år som ble tilbakekalt av komplett.no på grunn av en feil på produktet. https://www.nettavisen.no/nyheter/komplett-tilbakekaller-iiglo-powerbank-26800-mah/3423990167.html

Jeg betalte da med Komplett Mastercard kredittkort. (Pga bonuspoengordningen til kortet) Problemet nå er at dette kortet har jeg sagt opp helt tilbake til Mai i år. 

Komplett refunderte likevel denne powerbanken til komplett bank hvor jeg ikke har ett kundeforhold lenger. Komplett fraskriver seg ansvar og ber meg ta kontakt med komplett bank. (som jeg skal prøve å gjøre i morgen, men frykter at det ikke er mulig å få dette refundert av dem)

Ett annet problem er at jeg betalte denne powerbanken med 396 bonuspoeng jeg hadde oppspart på komplett bank og resten i kroner (356,-) Totalt 749,-. Komplett vil bare refundere kr jeg hadde brukt som kr, og bonuspoengene som bonuspoeng. Men så er igjen problemet her at jeg ikke lenger har ett kundeforhold i komplett bank, og ikke har mulighet til å bruke bonuspoeng uten. Det er derfor meningsløst å refundere bonuspoeng til meg. 

Er det noen som har noen råd til meg her?

På forhånd takk 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven §49 sier at ting og beløp skal bli tilbakeført (mellom kunde og butikk, som avtalen er mellom). 

Jeg vil tro det betyr at så lenge du har mulighet å gjenopprette kundeforhold til komplett bank, så har komplett rett til å tilbakebetale bonuspoengene. 

Det sagt, pengene skal selvsagt tilbakeføres til deg, ikke til komplett bank. Dette er komplett sitt ansvar, ikke ditt. Du har bare ansvar for å returnere tingen til komplett. 

Eventuelle kostnader med å opprette konto hos komplett bank må erstattes av komplett. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Forbrukerkjøpsloven §49 sier at ting og beløp skal bli tilbakeført (mellom kunde og butikk, som avtalen er mellom). 

Jeg vil tro det betyr at så lenge du har mulighet å gjenopprette kundeforhold til komplett bank, så har komplett rett til å tilbakebetale bonuspoengene. 

Det sagt, pengene skal selvsagt tilbakeføres til deg, ikke til komplett bank. Dette er komplett sitt ansvar, ikke ditt. Du har bare ansvar for å returnere tingen til komplett. 

Eventuelle kostnader med å opprette konto hos komplett bank må erstattes av komplett. 

Mener du virkelig at komplett kan kreve at jeg anskaffer meg ett kredittkort for å få mine rettmessige penger tilbakeført til meg?

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Kron said:

Mener du virkelig at komplett kan kreve at jeg anskaffer meg ett kredittkort for å få mine rettmessige penger tilbakeført til meg?

For å få dine rettmessige komplett-poeng tilbakeført, ja jeg tror det er juridisk korrekt. Men sjekk gjerne forbrukerklageutvaget for tidligere dommer ang bonuspoeng.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (17 minutter siden):

For å få dine rettmessige komplett-poeng tilbakeført, ja jeg tror det er juridisk korrekt. Men sjekk gjerne forbrukerklageutvaget for tidligere dommer ang bonuspoeng.

Husk at det er komplett bank poeng, ikke komplett.no poeng. Poengene som blir oppspart på komplett bank kan brukes mot alle kjøp, ikke bare kjøp hos komplett.no. 

Det står blant annet dette på komplett bank;

"Med Komplett Bank Mastercard tjener du automatisk bonuspoeng på dine varekjøp. Du kan når som helst ta ut dine oppsparte bonuspoeng hos oss, eller du kan få den fratrukket ved din neste handel på Komplett.no."

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Kron said:

Husk at det er komplett bank poeng, ikke komplett.no poeng. Poengene som blir oppspart på komplett bank kan brukes mot alle kjøp, ikke bare kjøp hos komplett.no. 

Det står blant annet dette på komplett bank;

"Med Komplett Bank Mastercard tjener du automatisk bonuspoeng på dine varekjøp. Du kan når som helst ta ut dine oppsparte bonuspoeng hos oss, eller du kan få den fratrukket ved din neste handel på Komplett.no."

Hmm.. Da er jeg mer usikker.. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har diskutert med komplett.no i ett 2 sifret antall henvendelser frem og tilbake i denne saken. De rikket seg ikke i forhold til disse bonuspoengene. Det gjorde heller ikke komplett bank. Både komplett bank og komplett.no mente jeg måtte se disse poengene som tapt. Jeg var klar til å sende saken videre til forbrukerrådet. Vet ikke hvor sterk sak jeg hadde, men jeg opplevde det uansett svært urettferdig at jeg skulle få 353,- igjen for noe jeg hadde i utgangspunktet betalt 749,- for. Av taktiske grunner tenkte jeg det også var lurt å gi meg 2 muligheter for medhold i forbrukerrådet/FKU, så jeg sendte ett krav om at de ga meg en tilsvarende vare i stedet for at kjøpet ble hevet. Og om de ikke gjorde dette, ville jeg også kreve dekningskjøp i forbrukerrådet. 

Det ene ledet til det andre, hvor jeg endte opp med å få https://www.komplett.no/product/1160594/mobiler-klokker/tilbehoer-til-mobiltelefoner/powerbank/alogic-27000-mah-traadloes-powerbank-ultimate som erstatning for det jeg betalte 749,- for... Jeg skjønte egentlig ingenting når de gikk med på at jeg fikk en vare de selger til 1800,- den dyreste batteribanken de har, som erstatning her, når de hadde gjort seg så ekstremt vanskelige for 396,- bonuspoeng. Jaja, sak lukket for min del. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men bare ett oppfølgingsspørsmål som jeg lurer på. Er det faktisk slik at en selger kan kreditere deg mot en bank eller kredittkort du ikke har lenger? Kan man ikke som forbruker kreve at en selger tilbakebetaler deg til en bankkonto du faktisk disponerer, om du f.eks ikke lenger har det kredittkortet du betalte varen for, gjerne 1-2 år siden. 

Hva med når man kjøper en vare brukt f.eks. Og det skulle bli noe galt med denne varen under reklamasjonstiden. Og du den nye eieren møter en selger som krever å tilbakebetale den gamle eieren på kredittkort som varen ble kjøpt med. Jeg synes ikke det gir mye mening.

Føler at dette handler om at komplett bank er søsterselskap til komplett, og interne regler de har lagd seg. Tviler på at de hadde vært så vanskelige om det var ett annet kredittkort det var snakk om her.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...