Gå til innhold

Må man i fysisk møte med sjefen for å forhandle lønn?


Gjest 6277f...31b

Anbefalte innlegg

Gjest 6277f...31b

Har hatt samme lønn i 3 år. Har 220 kr i timen og jobber som betongarbeider.

Sjefen har kontor 3 timer unna der byggeprosjektet jeg er på er, så har lite lyst å kjøre 4 timer for å møte sjefen. Har aldri forhandlet lønn før så lurer på om noen har gjort det via telefon og hvordan man kan formulere seg?

Anonymous poster hash: 6277f...31b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen oppskrift. Føler man at tiden er inne for det, så bør man gjøre det. Min eneste erfaring er da jeg jobba for vikarbyrå med å tømme containere (bokser på paller, så plastre pallene og kjøre dem vekk), for ca 120 kr/timen. Etter 4 måneder spurte jeg om det var mulig med høyere lønn, så fikk jeg 140 kr/timen. Det var fordi jeg mente jobben var tung nok og jeg gjorde en bra nok jobb til å spørre. Etter å ha vært der 4 måneder og vist at jeg kunne det også.

Føler du at du gjør like mye eller mer som andre som har mer lønn enn deg, så ville jeg ikke nølt med å spørre. Å bry seg om lønna er å bry seg om sin egen posisjon i markedet. At du tar din egen jobb seriøst. Så det er aldri dumt å si fra når det føles som det er tiden for det.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 minutter siden):

Føler du at du gjør like mye eller mer som andre som har mer lønn enn deg, så ville jeg ikke nølt med å spørre. Å bry seg om lønna er å bry seg om sin egen posisjon i markedet. At du tar din egen jobb seriøst. Så det er aldri dumt å si fra når det føles som det er tiden for det.

Finnes de arbeidsplasser som sparer penger på lønn, hvis man spør så får man nei og bør heller søke en annen jobb.

Er det dårlig konkuranse er det nok vanskelig å få høyere lønn, særlig hvis man ikke jobber overtid.

Lenke til kommentar

Det virker som om lønnen din ikke er regulert av arbeidsavtaler eller tariffavtaler med arbeidsgiver. Da er det best å sende arbeidsgiver en skriftlig anmodning om lønnsøkning, med begrunnelse i generell prisvekst, din utførelse av arbeidet og evt andre forhold som støtter din sak. Du kan selv foreslå en passende justering, eller be arbeidsgiver beregne noe bedriften kan leve med. Uansett ligger dette innenfor arbeidsgivers styringsrett, og han kan fritt og uten begrunnelse avgjøre om du skal få mer i lønn og evt hvor mye.

 

Med mindre det er avtalt har du hverken forhandlingsrett eller kamprett, dvs du har ingen rett til å kreve lønnsforhandlinger eller sette trusler bak eventuelle lønnskrav (bortsett fra å avslutte arbeidsforholdet). Det finnes ingen lover som gir den enkelte arbeidstaker slike rettigheter, derfor er det viktig med gode avtaler. 

Endret av jon67
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/24/2020 at 9:27 PM, agvg said:

Det beste er og ha en annen jobb for hånden med bedre lønn og så bruk det som argument,  hva tjener andre i samme bransje? Kollegaene dine?

Forsiktig med å bruke tilbud fra andre som argument.

Steder jeg har jobbet har det å dukke opp med tilbud fra andre blitt oppfattet som at man mentalt har innstilt seg på å slutte, enten man faktisk da slutter eller blir værende inntil videre hvis nåværende arbeidsgiver matcher eller overgår, noe de i utgangspunktet kun gjør hvis man der og da er urimelig vanskelig å erstatte.

Blir man værende blir man ikke satset på/investert i, men blir stående på stedet hvil, mens de viktige oppgavene gradvis overføres til kolleger som ikke prater så grundig med andre arbeidsgivere at det blir konkrete tilbud av det. Til slutt er man så demotivert at man likevel slutter, og lederne kan slå seg på brystet med "jeg sa jo han var illojal, og nå fikk jeg rett".

Lenke til kommentar

Lojalitet belønnes ja, både direkte gjennom opprykk, og indirekte gjennom en langsiktig bonusordning som forutsetter at man fortsatt er ansatt når bonusen kommer til utbetaling flere år etter at man gjorde seg kvalifisert til den.

Klart man skal gå videre hvis man får et tilbud som virkelig er vesentlig bedre, det jeg advarer mot er å bruke tilbud fra andre som argumentasjon inn mot nåværende arbeidsgiver for å bli værende, spesielt om man er hos en arbeidsgiver som faktisk belønner lojalitet og ikke bare forlanger lojalitet uten å gi noe tilbake.

Om arbeidsgiver sier nei og man da tar konsekvensene av dette, i form av å si opp og begynne der man har fått tilbud fra, så er det greit. Da kunne man egentlig like gjerne latt være å ta samtalen med arbeidsgiver før man sa opp.

Om arbeidsgiver sier ja, og matcher tilbudet, så er det fint der og da, men litt etter litt sakker man akterut vs kollegene som ikke demonstrerte illojalitet.

Det aller verste er om man ikke var innstilt på å bytte, og blir værende på gammel lønn, og oppå der igjen sakker akterut over tid pga illojalitet.

Men, klart, hos arbeidsgivere som ikke har dette synet på lojalitet, og ikke straffer det de oppfatter som illojalitet, så stiller ting seg annerledes.

Lenke til kommentar
Penny skrev (15 minutter siden):

Klart man skal gå videre hvis man får et tilbud som virkelig er vesentlig bedre, det jeg advarer mot er å bruke tilbud fra andre som argumentasjon inn mot nåværende arbeidsgiver for å bli værende, spesielt om man er hos en arbeidsgiver som faktisk belønner lojalitet og ikke bare forlanger lojalitet uten å gi noe tilbake.

Er enig i dette, ein skal aldri true med å slutte om ein ikkje er villig til å følgje opp ord med handling. Ein kan gjerne bruke nye jobbtilbud med høgare lønn som dokumentasjon på at ein er verdt meir, men ein skal aldri kreve meir pengar for å bli værande utan å være villig til å slutte, då har ein avslørt bløffen og viser heilt tydeleg at ein eigentleg er fornøgd med både jobben og lønna der ein er.

 

Det sagt så vil lojalitet skjeldan lønne seg i det lange løp. All statistikk viser at det er dei med spisse albuar som søker nye utfordringar som klatrar raskast på lønnsstigen. Dei som sitt i ro og er lojale får lite ekstra i lønn fordi arbeidsgiver veit at dei ikkje kjem til å slutte i jobben uansett.
Det er stort sett i samband med bytte av stilling at ein klarer å oppnå vesentleg lønnsaukning.

Eg meiner også heilt generelt at det ikkje er illojalt bytte jobb så lenge ein følger dei bestemmelsane som ein har blitt einige om i arbeidsavtalen. Dei fleste arbeidsgivere har også forståing for at folk vil ha fagleg utvikling og høgare lønn, og vil ofte gjerne tilsette den samme personen ein gong til seinare når arbeidstakaren har jobba for ein annan arbeidsgiver og dermed opparbeida seg meir og ny kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt må en være villig til og bytte. Men hvorfor forventer en arbeidsgiver lojalitet? Gjør de seg fortjent til lojalitet? Er jo helt logisk og ta det tilbudet som gir mest fordeler for deg selv, hvis jeg får ett tilbud med bedre vilkår enn det jeg har i dag så går jeg for det, nå har jeg aldri hatt noe ønske om fast arbeid og heller aldri hatt det så det er mulig at jeg er litt mer opportunistisk enn mange andre.

Lenke til kommentar
agvg skrev (11 timer siden):

Selvsagt må en være villig til og bytte. Men hvorfor forventer en arbeidsgiver lojalitet? Gjør de seg fortjent til lojalitet? Er jo helt logisk og ta det tilbudet som gir mest fordeler for deg selv, hvis jeg får ett tilbud med bedre vilkår enn det jeg har i dag så går jeg for det, nå har jeg aldri hatt noe ønske om fast arbeid og heller aldri hatt det så det er mulig at jeg er litt mer opportunistisk enn mange andre.

På grunn av den sterotypiske indoktrineringen vi folk flest lever med at vi skal stifte familie, og da er langvarig stabilitet viktig. Å flytte 10 ganger i løpet av 20 år er ikke bra for de psykososiale forholdene.

Lenke til kommentar
On 9/3/2020 at 3:19 AM, agvg said:

Men hvorfor forventer en arbeidsgiver lojalitet? Gjør de seg fortjent til lojalitet?

De spanderer jevnt og trutt kostbar videreutdanning i et langt større omfang enn konkurrentene, og favoriserer veldig tydelig sine egne når stillinger oppover i systemet skal fylles. I tillegg har de i en veldig syklisk bransje strukket seg langt for å unngå permitteringer i dårlige tider, hvor konkurrenter permitterer og sparker over en lav sko.

For all del, jeg valgte selv å slutte der, til dels pga et veldig mye høyere lønnstilbud, til dels av andre grunner, så det var ikke en perfekt arbeidsgiver, men de er blant lederne i sitt marked, og det er en posisjon de i stor grad har oppnådd fordi leveransene deres bærer preg av at de involverte er svært erfarne ikke bare med teknologien, men også med nøyaktig hvordan dette selskapet bruker og tilpasser teknologien.

Lenke til kommentar

Noen arbeidsgivere strekker seg langt for de rette arbeidstagerne, men er du ikke en av de så kan det vel tenkes at din lojalitet belønnes med omtrent ingenting.

Har ofte sett at jo mer du er lojal, jo mer du stiller opp og er en ja person jo mindre verdsatt blir du. Du vil selvsagt få mye skryt og ros men skryt og kaffe med sjefen er ikke mye og ha i lengden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest f0f71...b4c
Gjest 6277f...31b skrev (På 24.8.2020 den 17.40):

Har hatt samme lønn i 3 år. Har 220 kr i timen og jobber som betongarbeider.

Sjefen har kontor 3 timer unna der byggeprosjektet jeg er på er, så har lite lyst å kjøre 4 timer for å møte sjefen. Har aldri forhandlet lønn før så lurer på om noen har gjort det via telefon og hvordan man kan formulere seg?

Anonymous poster hash: 6277f...31b

Burde gå greit. Lykke til.

Anonymous poster hash: f0f71...b4c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...