Gå til innhold

Toyota håper på fluorbaserte batterier – med en rekkevidde på 100 mil


Anbefalte innlegg

Til sammenligning: En solcelle på størrelse med et knappenålshode gir ut mer enn dobbelt så mye effekt som der der. Øker man solcella til den størrelsen der, ca 2x4 cm får man over 1800 ganger mer effekt. Da holder det med mindre enn 1 minutt sollys per dag for å kunne lade f.eks et helt vanlig batteri med like mye energi. Alternativt 1 time med svak innendørs belysning (150 lux), eller mørketidsskumring, for å kunne lade like mye energi hver dag. Hvor på planeten er det mindre tilgjengelig lys enn det der og samtidig behov for så langvarig ekstremt lav effekt?

Må jo bare elske Dave Jones for å buste ymse bullshit-greier. Herlig fyr! :thumbs:

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (1 time siden):

snip

Ja, var litt av poenget. ;)
Energitettheten i disse batteriene ville vært enormt ræva, men det er som oftest slike ting nyhetene rundt batteriene dreier seg rundt. "Se, 1,000Wh/kg!" mens batteriene holder 10 sykluser som man ikke nevner så høyt. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0925963517307495#:~:text=The battery power density of,due to cell thickness decreasing

Litt mer om dem. 
10 milliwatt per liter ville gjort behovet for 100kW til å ta plassen til 10,000 kubikkmeter. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Jepp. Vi kan også regne på gravimetrisk tetthet. En sånn chip (formatet) som i videoen veier ca 1-2 gram. For å få 100 kW kontinuerlig effekt trenger man 10 millioner stk, altså 10-20 tonn. Bruker man batteri/superkondensator som buffer og klarer seg med 10 kW kontinuerlig så er det fortsatt 1-2 tonn bare i chip-er. Kretskort, sammenkobling, kjøling, innpakking etc kommer selvsagt i tillegg. Og bufferen. Og alt annet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Jeg har allerede sagt hvor du kan lese mer om dette. I Kina så rapporterer OEMs månedlig om slikt. Søk opp Moneyball på Twitter, så finner du månedlige rapporter. 

Rekorden i august var altså 191Wh/kg på pakkenivå. Produsert av en eller annen Baic-ski JV batteri produsent. 

Ikke værst. Bare en 300 kg ekstra for en OK batteribil.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (21 timer siden):

Jeg har allerede sagt hvor du kan lese mer om dette. I Kina så rapporterer OEMs månedlig om slikt. Søk opp Moneyball på Twitter, så finner du månedlige rapporter. 

Rekorden i august var altså 191Wh/kg på pakkenivå. Produsert av en eller annen Baic-ski JV batteri produsent. 

For to år siden laget tyskerne en slik pakke

https://pushevs.com/2018/09/05/lion-smart-shows-off-a-bmw-i3-with-a-100-kwh-battery/

Lenke til kommentar
  • Gaea låste denne emne

Ca. 150 (!) innlegg har blitt skjult som følge av off topic og tull, som bl.a. diskusjon om Tesla. Denne artikkeltråden tar for seg Toyotas fluorbaserte batterier med en rekkevidde på 100 mil. 

Moderering skal ikke diskuteres i tråden. Kommentarer/spørsmål kan rettes til meg på PM eller i kategorien for tilbakemeldinger. Bruk gjerne rapporteringsfunksjonen dersom jeg har oversett innlegg. Tråden åpnes igjen etter storopprydning med en forventning om at dere holder dere on topic videre. Advarsler og konsekvenser kan forekomme hvis dette bedrer seg. 

Lenke til kommentar
  • Gaea gjenåpnet denne emne
Simen1 skrev (På 25.8.2020 den 12.30):

Hvis produksjonskapasiteten av batterier blir en begrensende faktor i framtida, eller veldig prisdrivende, så kan det motvirkes på en rekke måter:

Øke tilgangen:

- Øke levetiden på bilene

Redusere batteribehovet per bil:

- Gjøre bilene mer energieffektive

- Mindre "straff" for å velge bil med rekkeviddeforlenger, men her må man sikre at ikke rekkeviddeforlengeren misbrukes (brukes mer enn nødvendig)

- Gjøre at elbilbatteriet kan brukes som husbatteri, slik at man ikke trenger begge deler.

 

Helt einig i argumenter, men tillater meg å korte ned for å presisere litt.

 

Levetid : Kan muligens komme innkapslede bremser når autonome - flåtebiler kommer. Storordre fra en kunde, teknikk er jo «baicikk», og vil forandre markeder og løysinger.

Mer energieffektive: Ja, krav til felger og dekk (ikke alt dette tullet som i dag kjøpes), eller værtfall krav til å informere om ulemper.

Rekkeviddeforlenger: Fritak som for ren batteribil ved rekkeviddeforlenger på max 10 kW om man har over 20 kWt batteri kan jo lovfestes for en 10 års periode.

Husbatteri : Varmtvanstank mot varmepumpe kommer jo før, men ja til lys og sirkulasjon, og som «SUV» / verktøybil. Er vel komt, men hus må jo tilpasses.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...