Gå til innhold

Toyota håper på fluorbaserte batterier – med en rekkevidde på 100 mil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 mil er bærre lekkert det men 2030? Det er litt lenge til. Tesla Model S kjører allerede 60 mil, Lucid snakker om at deres 'air' skal få 80 mils rekkevidde, kanskje allerede til neste år. Og rett i hælene på den igjen kommer Tesla med sin roadster v2 som skal gå nesten 100 mil. 

At Toyota snakker om 100 mils elektrisk rekkevidde i 2030 har en lei bismak av 'og i mellomtiden kan vi kanskje friste dere med en bensinhybrid?'

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

100 mil er bærre lekkert det men 2030? Det er litt lenge til. Tesla Model S kjører allerede 60 mil, Lucid snakker om at deres 'air' skal få 80 mils rekkevidde, kanskje allerede til neste år. Og rett i hælene på den igjen kommer Tesla med sin roadster v2 som skal gå nesten 100 mil. 

At Toyota snakker om 100 mils elektrisk rekkevidde i 2030 har en lei bismak av 'og i mellomtiden kan vi kanskje friste dere med en bensinhybrid?'

Men de sier ikke noe om hvilken størrelse zet batteriet har. Siden det var opptil 7 ganger høyere energitetthet som vanlige litiumbatteri så vil jo det si at det er mulighet for å ha mye lengre rekkevidde om man lager de med dagens størrelse på batteriene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 minutter siden):

Enda en lovnad om batterirevolusjon. Beklager min skepsis, men inntil de lager batteriet, stapper det inn i en Yaris og kjører 100 mil, så anser jeg dette som nok en teknologi som fungerer på papiret men som ikke er gunstig for salg.

Var vel ikke det verste jeg har sett. Går klart fram at det er på forskningsstadiet, at man "håper det" skal funke og at 2030 er et foreløpig anslag for når det kan komme i kommersiell bruk.

Leter man etter urealistiske og vidløftige lovnader om snarlig revolusjon så trenger du ikke vente lenger enn Teslas "Battery Day" i september. Da får du nok å skrive om. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror dette kalles en «pipe dream» på nynorsk. Eller uthalingstaktikk, på godt norsk.

 

Der er ingen mangel på presseslipp om nye, fantastiske batteriteknologier som skal revolusjonere verden. Men les alltid det med liten skrift. Eller, til tider står det med stoooor skrift, når fabrikanten i stedet forsøker spisse seg mot en nisje i markedet deres batteri kan fylle. Også kjent som en løsning på jakt etter et problem. Her er et av de siste eksemplene i så måte:

 

• With Ultralight Lithium-Sulfur Batteries, Electric Airplanes Could Finally Take Off

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel igjen tulle nyheter når de lanserer batteriteknologi spesifikasjoner som kjørelengde.

Slike artikler skriker til (den store) folkemassen som føler bilen er raskere om den har høyere tall på speedometeret, eller kameraet er bedre desto høyere megapiksler.

Greit at det står sju ganger høyere energitetthet lengre nede i artikkelen og at det er snakk om 2030, men burde være litt mer tekniske detaljer enn som så.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, uname -l said:

Var vel ikke det verste jeg har sett. Går klart fram at det er på forskningsstadiet, at man "håper det" skal funke og at 2030 er et foreløpig anslag for når det kan komme i kommersiell bruk.

Leter man etter urealistiske og vidløftige lovnader om snarlig revolusjon så trenger du ikke vente lenger enn Teslas "Battery Day" i september. Da får du nok å skrive om. ?

De skal vel vise frem den første produksjonslinjen, så det kan vel ikke kalles veldig urealistisk.

Det store spørsmålet er hvor gode batteriene faktisk er. Tviler på at det egentlig kan kalles en revolusjon. Mer riktig med evolusjon. Med kanskje 5-20% prosent forbedring her og der, bortsett fra levetid der det kanskje er noe sånt som 400% forbedring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

De har snakket om faststoffbatterier. Men det ble relativt fort stille.

Var det ikke det denne artikkelen handlet om da?

Sitat

Ifølge den japanske avisen Nikkei har forskere ved Universitetet i Kyoto i samarbeid med Toyota utviklet et batteri med fast elektrolytt som har sju ganger høyere energitetthet enn et vanlig litium-ion-batteri. Forskerne peker på at dette innebærer at elbiler kan nå hele 100 mil på én enkelt lading.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, mr. papp said:

Var det ikke det denne artikkelen handlet om da?

Greit nok, disse skal også være faststoffbatterier. Men det de har snakket om tidligere var litium-baserte faststoffbatterier.

(Når det gjelder denne varianten, så er den nok ganske uinteressant for volumproduksjon, ettersom den bruker masse dyre metaller. Ikke bare kobolt, men også kobber og lantan.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

De har snakket om faststoffbatterier. Men det ble relativt fort stille.

Siden Toyota er en dominerende, solid og lønnsom bilprodusent så har de kanskje ikke samme behov for å komme med "nyheter" annenhver dag,

Virker som om Toyota har en fornuftig strategi. Mens alle andre taper penger på å lage elbiler med dagens batteriteknologi, så forsker de på en fremtid som er lønnsom. Og bruker dagens batteriteknologi der den gir mest nytte. Hybrider.

Lenke til kommentar

Toyota har vel hatt ca 1000 ingeniører som har jobbet med batterier i rundt 20 år nå. Enda har de ikke levert noe bedre enn hev og phev. Ux er vel snart ute som første bev. Sier vel litt om hvor smått bev er på verdensmarkedet, og hvor billige forbrenningsbiler faktisk er for de fleste, både i kjøp og bruk.

Lenke til kommentar
11 hours ago, The Very End said:

Mulig jeg husker feil, men har ikke samme selskap de siste 5 årene sagt et i 2021ish skulle dem ha en batteri med omtrent de spesifikasjonene? Mulig jeg husker feil, men synes å virke kjent.

Hvis de har sagt det finner du det igjen på nettet. Toyota er ikke så kjent for komme med overoptimistiske spådommer...

Lenke til kommentar
2 hours ago, 6RCURCGB said:

Hvis de har sagt det finner du det igjen på nettet. Toyota er ikke så kjent for komme med overoptimistiske spådommer...

Jeg søkte litt rundt for å se om jeg husket feil. Igjen, dette er lettbeint søk og mulig det er noen feil eller mis-quotes i søket (sitter på mobil), men fant litt forskjellige lovnader og tidsperioder: 
 

Tidlig 2020/ish:
1) https://www.greentechmedia.com/articles/read/toyotas-next-move-solid-state-batteries,
2) https://www.caranddriver.com/news/a15340098/toyota-teases-solid-state-battery-breakthrough-elon-musk-doesnt-believe-it/
3) https://www.reuters.com/article/us-autoshow-tokyo-toyota-battery/toyota-scrambles-to-ready-game-changer-ev-battery-for-mass-market-idUSKBN1CW27Y
4) https://asia.nikkei.com/Business/Business-trends/Solid-state-batteries-ready-to-debut-in-home-appliances 

Ca 2022: 
1) https://www.reuters.com/article/us-toyota-electric-cars-idUSKBN1AA035 

2025 ish, men visning av en bil med faststoffbatteri i 2020
1) https://www.motorauthority.com/news/1125644_toyota-solid-state-battery-won-t-be-ready-for-production-until-middle-of-next-decade#:~:text=Toyota will unveil an electric,middle of the next decade,
2) https://techcrunch.com/2017/07/25/toyotas-new-solid-state-battery-could-make-its-way-to-cars-by-2020/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAABZ4Db2baDQWBqt0q7mLqI4b3pfGMe48GhloiSNejXNF_CBtYBdWmh1fvypG1K9TmoTVpXfDvb1bZDGExkhWIk-8kITcjO39Y9x3EW03H2x71Z-X3AY5gf7e_KtBpv5Lgz-fRUdZMktkBtv7U8xNvyTIFwNgwzITjqcl3ROKOh0k#:~:text=by 2020 | TechCrunch-,Toyota's new solid-state battery could make,way to cars by 2020&text=Toyota is touting its progress,in today's lithium-ion batteries

 

Virker som målet flytter seg hele tiden. Show, don't tell. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Virker som målet flytter seg hele tiden. Show, don't tell. 

Eventuelt så blander du teknologier. Hvorfor skulle Toyota ikke undersøke flere typer batterier? Første prototype med SSB fra Toyota skulle bli vist frem i vinter OL. Godt mulig utviklingen som det prates om idag er steget videre fra slike batterier som har vært i arbeid i mange år allerede. 

Mate Rimac regner med at de første SSB ikke vil vise et særlig stort hopp opp fra dagens kjemier, men heller det at man må havne der at de er kostnadseffektive og minst like gode. Etter dette punktet så ligger potensialet høyere for forbedringer over tid. Altså regn med ca 300Wh/kg i første omgang maks for hva som faktisk havner i biler som kan produseres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Eventuelt så blander du teknologier. Hvorfor skulle Toyota ikke undersøke flere typer batterier? Første prototype med SSB fra Toyota skulle bli vist frem i vinter OL. Godt mulig utviklingen som det prates om idag er steget videre fra slike batterier som har vært i arbeid i mange år allerede. 

Usannsynlig at man vil se batteriene fra artikkelen i en elbil produsert i volum. Det er for mye dyre metaller; kobolt, kobber og lantan.

1 minute ago, oophus3do said:

Mate Rimac regner med at de første SSB ikke vil vise et særlig stort hopp opp fra dagens kjemier, men heller det at man må havne der at de er kostnadseffektive og minst like gode. Etter dette punktet så ligger potensialet høyere for forbedringer over tid. Altså regn med ca 300Wh/kg i første omgang maks for hva som faktisk havner i biler som kan produseres. 

Tror ikke det vil skje slik. 300 Wh/kg er for dårlig forbedring i forhold til dagens li-ion. Det er mer sannsynlig at man ser betydelig bedre batterier, men at de er dyre. Kanskje 500 Wh/kg, men $1000/kWh, eksempelvis. Da kan det gi mening å benytte slike batterier i f.eks supersportsbiler, fly, lastebiler, osv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...