Gå til innhold

"Gjenbruke" joggesko.


Anbefalte innlegg

Jeg har noen par gamle joggesko som er blitt for dårlige til å løpe med da dempingen er slitt, men tenkte jeg kunne forsøker å vaske dem og gjenbruke dem som dagligsko eller tursko der dempingen ikke er så kritisk. Lurer på hvordan jeg skal få vasket dem slik at de blir rene. Har jo vært brukt i et års tid utendørs i all slags vær uten noen form for vask og er sikkert fulle av svette og jeg vet ikke hva. Holder det med en runde i vaskemaskinen, eller bør jeg forsøke å bløtlegge dem i vann og vaskemiddel først? Hvor høy temperatur kan jeg vaske på i vaskemaskinen? Vil nødig ende opp med å gå med sko som lukter svette eller at sokkene mine skal lukte gammel svette etter at jeg har brukt dem når jeg ikke bruker dem på trening.

Noen her som tilfeldigvis har erfaring med det samme? Er det verdt arbeidet og forsøke å vaske dem eller er det like greit å bare kaste dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tatt 30*C i vaskemaskinen. Jeg har selv gått på 60*-smellen på joggesko, hjerneblødning da jeg satte på maskinen. Da krympet tøyet, men ikke sålen ofc, så de ble ubrukelige.

Husk å skru ned sentrifugeringen. Kan bli hard for dem om du kjører dem på 1400 eller 1600 som er maks og standard. Anbefaler 400 eller 600.

Jeg tok av lissene og bløtla dem i vann og vaskepulver, for å unngå at de kødder det til når de er løse inne der. 

Bare å prøve seg fram, men husk sunt bondevett. Om de er hvite, så vil det nok være vanskelig å få de strøkne, men funker på lukt osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...