Gå til innhold

Hjemmelaget powerbank


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter å få laget en kraftig powerbank til lading av telefon, klokke og headset. Målet er at denne powerbanken ikke må tas med til strømnettet og lades mer enn noen få ganger i året (jeg vet dette avhenger veldig av hvor mye jeg bruker den).

I utgangspunktet tenkte jeg å bruke et 12v batteri til moped/bil. Sliter litt med å forstå hvor mye strøm denne vil gi i form av mah. hvis batteriet eks er på 70 ah.  Noen som kan hjelpe med omregningen her?

Hvor stort blir tapet av å gå fra 12v til 3,7v? Hva trenger jeg for å få dette til?

Hva må jeg bruke for å overvåke hvor mye strøm det er igjen på batteriet? Vil hverken skade batteriet eller risikere at det plutselig har gått tomt.

B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett blybatteri er litt uegnet for dette formålet da det tar skade av å være for mye utladet.

Det finnes vel dog noen Lipo bilbatterier i dag som kan være mere egnet. 

Om du virkelig skal gjøre det enkelt så kan du bare bruke en mobillader beregnet for bil med innebygget voltmeter som vil vise deg batterispenningen. 

Husk sikring.

51rM0Hd8LLL._AC_SL1100_.jpg

 

22126106_max.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Et 12blybatteri holder i underkant av 14 volt helt fulladet, og bør regnes som helt utladet rundt 11,6V.. Du bør ha noe som stopper deg fra å lade ut lenger enn det, om enn bare noe som viser spenning. Blybatterier liker også å være nær fulladet, og får forkortet levetid om de tømmes helt. Du bør bruke et batteri spesifikt laget for dyp utlading, samme type man gjerne har i båt eller caravan, evt et gel-batteri, samme type som benyttes i UPS-løsninger, små solcelle-anlegg ol..

Lithium kan være et annet alternativ, men da er konsekvensene av for stor utlading enda verre, man bør ha beskyttelseskretser som kutter strømmen når de faller for lavt. Lithium-celler feiler katastrofalt når det går galt også, vil ikke anbefale det til hjemmemekk om man ikke vet hva man gjør.

En spenningsregulator vil være 80-90% effektiv.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Ville dette prosjektet ha nytte av solceller?

Det ble et par 12V batterier til overs på jobb for noen år siden(tror de sto i en intern-UPS i en server). Det ene satt jeg et 12V-uttak på og brukte en sånn 12V til usb5V når jeg skulle lade noe. Det andre batteriet fikk faren min til hyttebruk og der satt jeg på et mikroskopisk solcellepanel. Du skal egentlig ha egen kontroller på den slags men jeg fant ut at med en diode* i serie til solcellene fikk batteriet akkurat nok spenning til at det ble ladet men ikke overladet. :)

*dioden er dessuten nødvendig for å stoppe strømlekkasje ut i solcellene når det er mørkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Burnhouse80 skrev (På 23.8.2020 den 12.35):

Hei

Jeg er på jakt etter å få laget en kraftig powerbank til lading av telefon, klokke og headset. Målet er at denne powerbanken ikke må tas med til strømnettet og lades mer enn noen få ganger i året (jeg vet dette avhenger veldig av hvor mye jeg bruker den).

I utgangspunktet tenkte jeg å bruke et 12v batteri til moped/bil. Sliter litt med å forstå hvor mye strøm denne vil gi i form av mah. hvis batteriet eks er på 70 ah.  Noen som kan hjelpe med omregningen her?

Hvor stort blir tapet av å gå fra 12v til 3,7v? Hva trenger jeg for å få dette til?

Hva må jeg bruke for å overvåke hvor mye strøm det er igjen på batteriet? Vil hverken skade batteriet eller risikere at det plutselig har gått tomt.

B

Et batteri GIR ikke mA til enheter du kobler til. Enhetene som skal lades tar det dem trenger av ampere ut fra volten dem er ratet for. Det meste av elektronikk i dag lades med 5V (USB). Stikker du en kabel fra et 12V batteri inn i en mobiltelefon for å lade den, så har du ikke lenger noen telefon. I så fall må du koble en voltregulator (buck converter) i mellom som gjør om volten fra 12 til 5V.

Et typisk mobilbatteri har vel en kapasitet på rundt 3000mA (3 ampere). Hodetelefoner kanskje det samme. Med et 70 ampere batteri kan du i teorien lade opp disse to 10 ganger før "powerbanken" må lades opp igjen. 

Det eneste du må passe på er å gi riktig volt. Alt som lades via USB er 5V. Altså det aller meste av småelektronikk i dag. Spesielt telefoner. 

Ampere = mengden strøm
Volt = Tykkelse på kabelen

Enkelt forklart. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Et batteri GIR ikke mA til enheter du kobler til. Enhetene som skal lades tar det dem trenger av ampere ut fra volten dem er ratet for. Det meste av elektronikk i dag lades med 5V (USB). Stikker du en kabel fra et 12V batteri inn i en mobiltelefon for å lade den, så har du ikke lenger noen telefon. I så fall må du koble en voltregulator (buck converter) i mellom som gjør om volten fra 12 til 5V.

Et typisk mobilbatteri har vel en kapasitet på rundt 3000mA (3 ampere). Hodetelefoner kanskje det samme. Med et 70 ampere batteri kan du i teorien lade opp disse to 10 ganger før "powerbanken" må lades opp igjen. 

Det eneste du må passe på er å gi riktig volt. Alt som lades via USB er 5V. Altså det aller meste av småelektronikk i dag. Spesielt telefoner. 

Ampere = mengden strøm
Volt = Tykkelse på kabelen

Enkelt forklart. 

 

Her var det mye rart. 

Kapasitet har betegnelsen Ah, Wh osv. Det er ett mål for energi. 

Ampere er antall elektroner i bevegelse, og bestemmer kabel tykkelse for å unngå varmgang/unngå at elektroner krasjer med atomkjernen. Så det er ikke spenningen som avgjør kabel tykkelsen. Men når en justerer spenningen justerer en mengden ampere en trenger for å oppnå samme effekt. P=UxI. 

Og en tar ikke ampere ut av volt, spenningen er ett mål for ladningen til batteriet. Spennings forskjellen utgjør om det blir bevegelse av elektroner eller ikke(ampere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...