Gå til innhold

Trenger litt hjelp fra de som jobber innen IT - kan jeg det også?


Gjest 83da4...a0f

Anbefalte innlegg

Gjest 83da4...a0f

Vet ikke om det er størst sjanse for svar om jeg poster denne i kategorien(e) for IT, men i og med at det gjelder jobb så prøver jeg her. Lang post, bear with me ?

-

Jeg jobber i dag med installasjon og service på sikkerhetsanlegg (overvåkingskameraer, alarmsystemer, adgangskontroll, brannalarm etc.).

Jeg har jobbet med dette i 9 år, så har god erfaring med serviceoppdrag, installasjon, kabeltrekking/-terminering, dokumentasjon, prosjektering, salg, kundekontakt etc. Jeg har fagbrev i både dataelektronikerfaget og telekommunikasjonsmontørfaget.

Jeg kjenner at jeg har lyst til å prøve noe nytt, og da ikke bytte til en bedrift som driver med akkurat det samme hvor jeg vil få en tilsvarende stilling.

Jeg vil utvikle meg selv, lære nye ting og ha mulighet for høyere lønn (der jeg jobber nå føler jeg at jeg får alt for lite i lønn i forhold til hvor mye jobb jeg legger inn og hvor nøye jeg er, og den kan jeg ikke gjøre noe med da det er tariff. Går opp kanskje 4-5 kroner i timen hvert år..). Hva tjener man i en stilling som dette?

Jeg har alltid hatt stor interesse for IT og nettverk, og har bygd meg opp over gjennomsnittet høy kompetanse innenfor dette (sammenlignet med de som ikke jobber med det daglig/har utdanning innenfor dette, selvsagt). Jeg tenker ofte at det er noe jeg kunne tenke meg å jobbe med, og fra tid til annen kommer jeg over stillingsannonser på Finn som virker veldig spennende men hvor jeg alltid legger de bort og tenker at det ikke er noe vits i og med at jeg ikke innehar alle kvalifikasjonene de ser etter. Men kan jeg ha en sjanse allikevel?

Jeg toucher borti litt oppsett av nettverk i jobben jeg har i dag, hovedsakelig ved installasjon av IP-kameraer. Men det er på privaten jeg har mest erfaring med nettverk egentlig.

Jeg vet at det bare er å søke, og at det verste som skjer er at man får et nei, men tenkte å forhøre meg litt med de som jobber innenfor denne bransjen først så jeg ikke kaster bort deres (eller min) tid.

Her er en annonse jeg kom over i dag som virker veldig interessant. Trenger litt hjelp til å forstå meningen bak noen av punktene fra de som jobber i en tilsvarende stilling. Denne annonsen er bare et eksempel av mange liknende jeg titter på når de kommer.

Arbeidsoppgaver

  • Design av switching, routing og trådløse nettverk - Enlinjeskjema/skisser for kobling mellom utstyr, rekkevidde/signalstyrke på AP-er og så videre? Design av routing = Oppsett av VLAN og brannmurregler mellom disse?
  • Installasjon og drift av datanettverk - Denne er vel grei, installasjon av nettverk har jeg god erfaring med, trekking av kabler og terminering i patchepanel/veggkontakter(?). Drift = litt av det ovenfor, som konfigurering av LAN osv.?
  • Oppsett av trådløse nettverk - OK
  • Drift og videreutvikling av interne løsninger - Denne får man vel ikke vite hva betyr før man er ansatt vil jeg tro
  • Dokumentasjon og oppfølging av rutiner - Jeg er ekstremt nøye og opptatt av dokumentasjon og rutiner, så denne tror jeg ikke vil være en utfordring så lenge det er gode systemer på plass.

Ønskede Kvalifikasjoner og egenskaper

  • avansert switching og routing kompetanse(gjerne Cisco)
  • kompetanse innen trådløse nettverk (gjerne Aruba / Cisco)
  • Samband og kommunikasjon
  • Generell IT-sikkerhetskompetanse

Hva legges i avansert? Jeg har minimalt med erfaring med Cisco/Aruba, men har god kompetanse med Ubiquiti UniFi.

Samband og kommunikasjon, hva betyr det?

Jeg håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg litt, begynner å gro fast ?

På forhånd takk for alle svar!

 

Anonymous poster hash: 83da4...a0f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981734123

Hei! Jeg jobber ikke innenfor dette, men som du selv sier er det jo "bare å søke". Om du er redd for å ikke være kvalifisert, så er det vert å merke seg at kvalifikasjonene og egenskapene kun er "ønskede". Du har vel ingenting å tape? Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest 83da4...a0f skrev (7 timer siden):

Ønskede Kvalifikasjoner og egenskaper

  • avansert switching og routing kompetanse(gjerne Cisco)
  • kompetanse innen trådløse nettverk (gjerne Aruba / Cisco)

Hva legges i avansert? Jeg har minimalt med erfaring med Cisco/Aruba, men har god kompetanse med Ubiquiti UniFi.

Anonymous poster hash: 83da4...a0f

Når ønsket er avansert kompetanse for hvordan (proffe) rutere og svitsjer best settes opp, blir det nok noe i retning CCNA eller tilsvarende.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Gjest 83da4...a0f
nightowl skrev (1 time siden):

Når ønsket er avansert kompetanse for hvordan (proffe) rutere og svitsjer best settes opp, blir det nok noe i retning CCNA eller tilsvarende.

Vel, hvis man må ha kurs som koster nesten 2 månedslønninger bare for å være aktuell kandidat så tror jeg at jeg kan legge dette på hylla ?

Anonymous poster hash: 83da4...a0f

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Gjest 83da4...a0f skrev (16 minutter siden):

Vel, hvis man må ha kurs som koster nesten 2 månedslønninger bare for å være aktuell kandidat så tror jeg at jeg kan legge dette på hylla ?

Anonymous poster hash: 83da4...a0f

Bare å lese og leke seg på kvelder. Fiks deg en Linux-burk som du kan leke deg med nettverk på. Kraftig nok maskin ti å kjøre en del andre linux-bruker på virtuelt og så kan du bygge masse nettverksggreier mellom dem. Får du tll det så er du kvalifisert til å å videre. 

Lenke til kommentar
Gjest 83da4...a0f
JØI skrev (21 timer siden):

Bare å lese og leke seg på kvelder. Fiks deg en Linux-burk som du kan leke deg med nettverk på. Kraftig nok maskin ti å kjøre en del andre linux-bruker på virtuelt og så kan du bygge masse nettverksggreier mellom dem. Får du tll det så er du kvalifisert til å å videre. 

 

nightowl skrev (20 timer siden):

Er nok enklere (og mer realistisk) å kjøpe noe utstyr selv som man blir kjent med.

https://networklessons.com/cisco/ccna-routing-switching-icnd1-100-105/recommended-lab-equipment-for-cisco-ccna

Ser at jeg misforsto, ser at eksamenen koster rundt $300 og ikke 50 000,- ? Det var et kurs det. Vil da heller lære meg det på egenhånd ja. Takk for tips :)

Anonymous poster hash: 83da4...a0f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...