Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefal diagnoseverktøy


Pstereo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i behov av et diagnoseverktøy for å lese og slette koder på en Audi. Det er stor forskjell på priser og funksjoner på disse maskinene, så derfor spør jeg. Hva anbefales for enklere diagnose av personbil?

Det får gjerne være en bluetooth og app-løsning isteden for disse komplette verktøyene med skjerm. Det viktige er at man kan tydelig lese feilkoder, slette servicelampe, feilkoder, mv. Har funnet løsninger som ThinkOBD 100 - men det virker håpløst å betale såpass mye i frakt.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er vanlige OBD koder og resetting av dem det er snakk om, så vil hvilket som helst instrument fungere.

Har fått anbefalt Biltema sin for VAG selv (https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-pro-2000035895) Har kun benyttet den på feilsøk på ABS selv (varsellys for traction control i A4), og der fikk vi ihvertfall ut hvilke sensor som feilet. Vet ikke hvor god den er på mer VAG-spesifikke ting, men det datt ut ganske mye forskjellig når vi koblet den til, kan være greit å ikke ha en for VAG-spesifikk leser om det er en litt eldre bil man har med å gjøre ?

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig bare VCDS som gjelder? Langt over hva jeg håper å bruke egentlig. Kan jeg ikke slette alle koder og mer med enklere, billigere verktøy? Som f.eks. Biltema-dingsen? Har en bil som helst ikke skal på verksted mer, så jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe. Men selvsagt kan jeg høre om det er noen som har i nærheten.

Lenke til kommentar

Har prøvt eit par kina-OBD-lesarar til rundt 100-lappen. Fungerer sjeldan. Endte med Mobilscan-lesaren som kosta 650,- hos thansen. Den er bunde til Mobilscan sin eigen app, men fungerer stort sett greit. Har hatt litt problem med appen på nyare telefon dog.

Merk at denne berre leser koder frå ECUen, dvs. Relatert til motorlyset. Har du feil som tenner t.d. ABS-lyset treng du meir sofistikert utstyr.

Lenke til kommentar
8 hours ago, SecoY said:

Er det virkelig bare VCDS som gjelder? Langt over hva jeg håper å bruke egentlig. Kan jeg ikke slette alle koder og mer med enklere, billigere verktøy? Som f.eks. Biltema-dingsen? Har en bil som helst ikke skal på verksted mer, så jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe. Men selvsagt kan jeg høre om det er noen som har i nærheten.

Skal du bare slette alle feilkoder så kan du nok bruke enklere verktøy, men skal du lese de ut, feilsøke og forstå hva de betyr og hva som genererer de så mener jeg det kun er VCDS som gjelder (Kjenner ikke til f.eks ODBEleven som nevnt under her) men VCDS's database og support har iallefall vært uvurdelig for meg.

Og som sagt; Mange hjelpsomme på vacn hvis du melder deg inn der.

Lenke til kommentar

En annen ting er hvilke styreenheter de forskjellige får tilgang til i bilen. Ofte billige ebay OBDII dongler kun tilgang til styreenheten til f.eks. motor, men andre hjerner type elektronikk, dører, girkasse etc. blir utelatt.

ODBeleven, på VAG, har tilgang til alle styreenheter.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...