Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor dødelig er covid-19?


Vaniman

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen som problematiserer covid-19 og dødelighet? Det er vel sannsynlig med dødelighet på 0,5-0,6% blant smittede. Kanskje lavere, med tanke på begrenset antall testede. Og 60-70% av de som dør av covid ville dødd innen kort tid uansett.

Jeg må bare innrømme at jeg ikke klarer å se at dette skal være en epidemi. Sykdommen er smittsom, men synes å mangle dødelighet. 

Er covid-19 rett og slett influensa? De smittede får jo influensalignende symptomer. Hva er i tilfelle forskjellen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Covid-19 er et par ganger dødeligere enn influensa, noe som fremdeles er forsvinnende lite. De færreste får symptomer, og enda færre dør av det. Og de som har dødd av det har nærmest utelukkende vært eldre, hvorav nesten alle hadde underliggende tilstander.

Verdenssamfunnet har generelt reagert ekstremt korttenkt og lite rasjonelt til sykdommen. Man hadde i utgangspunktet en plan om å flate ut kurven, men så gikk man av en eller annen grunn over til en "slå ned"-strategi som grenser til det totalitære og som åpenbart ikke er noen langsiktig løsning.

Sverige overlot det hele til ekspertene istedenfor politikerne, noe som har tjent dem godt. De er nå ferdige med hele greia og har kommet seg godt ut av det, mens her pusher vi enda 1-metersregel, fordømmer ungdommen som drar på fest og blir hysteriske ved det minste tegn på utbrudd (tenk Hurtigruta).

Dødstall per dag i Sverige, som nå har nådd tilnærmet null:

sverige.PNG.a03efd1bcac5e54ecdfe1f6c92d2a70f.PNG

Sverige har for øvrig hatt 5,800 dødsfall totalt, noe som er forsvinnende lite for en såpass smittsom sykdom i en befolkning på over ti millioner mennesker.

Lenke til kommentar

...

Mennesker som har kraftige symptomer har i mange tilfeller alvorlige skader på lunger og vev:
https://www.bbc.com/news/health-53065340#:~:text=Research into the prevalence of,are more vulnerable to complications.

Barn slipper unna, fordi immunsystemet deres er svakere og dårligere trent.

Sverige er ikke ferdig med viruset.

De er fremdeles på rødt smittenivå, og de kunne forhindret tusenvis av dødsfall ved å stenge ned tidligere.

Du glemmer også helt de ~100 000 med permanente skader på lunger og andre organer og blodårer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å anslå dødelighet når så få er testet. Men dødeligheten kan ikke være høy. Forresten er det nok ikke så enkelt å få nøyaktige tall selv om man tester mye. Mange blir ikke testet, og så har vi kanskje et problem med falske positiver etc. Akkurat som å gå gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen. Det biper hele tiden, men ikke mange har våpen. 

Personlig mistenker jeg det er media som har skapt denne situasjonen med strenge tiltak og nedstengning. Skremmende hvordan media styrer samfunnsutviklingen. De løper i flokk og skriker krise hele tiden. Har selvfølgelig ingen plan, vil bare selge gratis nettaviser.  

Lenke til kommentar

Tror du tar feil på enkelte punkter her, Olaf.

Jeg mener bestemt at en sykdom må være dødelig, for å betegnes som "epidemi". 

Når det gjelder influensa, er vel dette en samlebetegnelse på ganske ulike virus? Men som har det til felles at de ikke er dødelige for friske mennesker.

At 3,5% av smittede dør av covid-19 har jeg vanskelig for å tro. Sikker på at dette ikke gjelder dødsrate for alle corona-virus samlet? Jeg trodde etterhvert det var relativt godt dokumentert at dødsraten er under 1%, og mest sannsynlig 0,5-0,6% av kjente smittetilfeller. Men mange smittede blir ikke testet, som du vet. (Hvis de ble testet, ville tallet gå ned). 

Når jeg skriver om personer som ville dødd innen kort tid uansett, så er det ikke snakk om en tidshorisont på år, men på uker eller måneder. Hvorfor er det kynisk å nevne det? Tråden handler om hvor dødelig covid-19 er. Hvor mange prosent som ville dødd innen kort tid uansett er et tall som betyr noe.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (3 minutter siden):

Jeg drømte inatt at de fleste prominente leger er allerede død, mens menneskeheten lever videre i håp om at "noen" der ute jobber med covid19 mens i virkeleigheten dør menneskeheten sakte men sikkert og alt blir plutselig bare helt stille i samfunnet.

Jeg drømte i natt at mine tråder ble spart for tullete innlegg. Not. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, ikke ta risiko for å bli skadet pga ulykker eller uhell i denne perioden. Blir man skadet og må til sykehuset så kan man vente lang behandlingstid og blir man livstruende skadet pga ulykker, uhell og får covid19 i tillegg da kan ting bli ganske alvorlig.

 

Ta godt vare på dere selv og de i nærheten folkens.

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (45 minutter siden):

Når jeg skriver om personer som ville dødd innen kort tid uansett, så er det ikke snakk om en tidshorisont på år, men på uker eller måneder. Hvorfor er det kynisk å nevne det? Tråden handler om hvor dødelig covid-19 er. Hvor mange prosent som ville dødd innen kort tid uansett er et tall som betyr noe.

Alder og kroniske syke er ikke en faktor når det kommer til menneskeverd, derfor prøver vi alt det vi kan for å unngå flere dødsfall enn helt nødvendig. Du bryr deg kanskje ikke om noens bestemor dør, men familien til den bestemoren vil miste henne før nødvendig. Videre så er måten man dør på av, er av en fæl sort, man drukner i sine egne lunger, du kveles sakte men sikkert til respiratoren ikke har noen effekt lenger. Det er ingen verdighet i dette. Så gjør som myndighetene sier, følg rådene som blir gitt - det er ingen konspirsjon her. Vær så snill! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det usannsynlig at covid-19 er en type "outlier" i forhold til andre corona-virus, når det gjelder dødelighet. Jeg tror dødeligheten vil fortsette å gå nedover, slik som den egentlig har gjort hele tiden siden man startet å måle. Altså antatt dødsrate går ned ettersom antall testede stiger. WHO sa i vår at dødsraten ville være på 5,3%. WHO har jo vært helt på viddene. 

Det var greit å få et nøyaktig svar på hva influensa er. Men folk vil nok likevel si de har influensa når de blir syke med milde symptomer, enten det er corona eller noe annet. Så da har vi kanskje to ulike betegnelser på influensa? En vitenskapelig. Og en "hverdagslig". Jeg tenker folk vil kalle covid-19 for influensa i fremtiden, om 2-3 år. Covid-19 blir bare et av mange influensa-virus, som folk ikke tenker særlig over. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Alder og kroniske syke er ikke en faktor når det kommer til menneskeverd, derfor prøver vi alt det vi kan for å unngå flere dødsfall enn helt nødvendig. Du bryr deg kanskje ikke om noens bestemor dør, men familien til den bestemoren vil miste henne før nødvendig. Videre så er måten man dør på av, er av en fæl sort, man drukner i sine egne lunger, du kveles sakte men sikkert til respiratoren ikke har noen effekt lenger. Det er ingen verdighet i dette. Så gjør som myndighetene sier, følg rådene som blir gitt - det er ingen konspirsjon her. Vær så snill! 

Tror du folk dør av kreft, influensa eller bakterier i maten? Hvis en kreftpasient dør av virus, hva skal man rapportere som dødsårsak? Kreft eller virus? Ikke så lett å avgjøre om pasienter dør av corona, eller med corona. 

Det er nesten ingen som dør godt. Som regel er det en god del smerte involvert. Forøvrig mener jeg at et menneske aldri mister sin verdighet, uansett hva som skjer. 

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 minutter siden):

Det hjelper ikke. Vi skal ikke la viruset flyte fritt uansett, den pilla må du bare svelge. Vi har her en mulighet til å si at vi ønsker at folk skal dø, og da skal vi ta den - enten du vil det eller ikke :)

Viruset vil nok flyte fritt uansett, selv om man får vaksine. Det har kommet for å bli. Noe som sannsynligvis er positivt i det lange løp, fordi befolkningen blir mindre sårbare for viruser i fremtiden. Slik er naturens gang. 

Når media slutter å skrive om covid-19, så slutter folk å tenke på det. Og i det øyeblikket blir covid-19 influensa. Det vil si, folk vil anta de har influensa når de blir smittet. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (6 minutter siden):

Viruset vil nok flyte fritt uansett, selv om man får vaksine. Det har kommet for å bli. Noe som sannsynligvis er positivt i det lange løp, fordi befolkningen blir mindre sårbare for viruser i fremtiden. Slik er naturens gang. 

Viruset flyter ikke fritt om vi følger rådene som blir gitt. Resten av innlegget ditt er bare rør. Beklager. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...