Gå til innhold

Hvilket språk bør man lære seg?


Pangolin

Anbefalte innlegg

Tenker å lære meg et nytt språk da jeg kan kun norsk og engelsk, men jeg vil ikke lære et hvilket som helst språk. Heller ett som også vil kunne ha nytteverdi i jobbsammenheng i fremtiden som f.eks. jurist eller økonom. Lurer derfor på hvilket språk det kan være mer hensiktsmessig å lære seg hvis man skal begi seg inn på en slik affære?

Endret av Pangolin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (På 21.8.2020 den 18.59):

Det spørs vel litt hva slags juss du vil jobbe med men arabisk, spansk, fransk eller mandarin (kinesisk) står høyt på listen. 

Kinesisk frister, men den er betraktelig mer krevende enn et indueuropeisk språk, som jeg tenker i utgangspunktet å starte med. Etter hva jeg har funnet frem til, er også tyskspråket et greit alternativ. Det sies også at hvis man f.eks. lærer seg spansk, så vil det i ettertid ikke by på særlige vanskeligheter å lære seg fransk.

Endret av Pangolin
Lenke til kommentar
koans skrev (På 21.8.2020 den 19.14):

Erlang / F#.

Ja, programmeringsspråk har jeg i sideblikket mitt, og det blir vel ganske viktig å kunne i hvert fall ett jo lenger inn i den teknologiske fremtidsverdenen. Men dette tema må eventuelt tas opp ved en senere anledning.

Endret av Pangolin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du skal bli jurist eller økonom vil jeg påstå at det har lite verdi om du skal lære deg flere språk. Som jurist skal det svært mye til for at du lærer språket så bra at det har noen verdi for arbeidsgiver, og som økonom vil det aller meste du gjør gå på engelsk. Jeg ville fokusert på studiene og lære deg engelsk skikkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva språk som er nyttig kjem nok mykje ann på din situasjon. 

Klassisk sett har tysk vært viktig ettersom Norge har stor handel med Tyskland, men etterkvart som at tyskerane har blitt gode i engelsk så er tysk språk mest til høfligheitsfraser. 

Spansk er oå tilsvarande måte lite nyttig norsk næringsliv, men er sjølvsagt nyttig når du har ferie. 

Som nemnt så vil du nok som jurist ha liten nytte av framandspråk ettersom det kreves særdeles høg språkforståing å kunne oversette juridisk betydning, då små språkelege forskjellar kan ha stor juridisk betydning. 

Innafor økonomi foregår nok det meste på engelsk. 

Så spørsmålet du bør stille deg er om det er eit bestemt land/region/marked som du sikter deg inn på? 

Eigentleg er det nesten at eg vil råde deg til å studere latin sjølv om det er eit dødt språk. Latin er grunnlaget for mange juridiske og medisinske navn, så det å kunne latin gjer at du raskt kan forstå slike faguttrykk. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 timer siden):

det kreves særdeles høg språkforståing å kunne oversette juridisk betydning, då små språkelege forskjellar kan ha stor juridisk betydning. 

Er jo det som kan være morsomt å kunne da.

Men jeg vet jo ikke hvor høyt hver enkelt skårer på verbal index, eller hvor mye tid hver enkelt har og/eller ønsker å bruke på et fremmedspråk.

Kan uansett si at det å lære et nytt språk kan ha positive effekter på andre akademiske områder, eller i livet generelt. 

Lært meg Spansk jeg, men jeg skal bli nevrolog da :) 

Lenke til kommentar
Pangolin skrev (På 21.8.2020 den 18.48):

også vil kunne ha nytteverdi i jobbsammenheng i fremtiden som f.eks. jurist eller økonom

Lær deg engelsk ekstremt godt. Engelsken som brukes innen juss og økonomi er noe helt annet enn den som brukes i hverdagsspråk. Det samme gjelder innen andre europeiske språk også, så en fordypning i engelsk vil være lettere og mer verdt for deg.

Lenke til kommentar
liker skrev (2 minutter siden):

EU forandrer nok språket bort fra Engelsk, så om man skal jobbe med EU kan det kanskje være smart å lære fransk, spansk eller tysk?

Hvorfor skal de forandre det? Engelske er det språket i Europa flest mennesker kan. Skal man lære et helt kontinent fransk, spansk eller tysk, når de i stor grad kan engelsk fra før av?

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar

I en verden som stadig mer standardiserer seg mot Engelsk som felles språk for internasjonal kommunikasjon, så synes jeg sjelden man trenger noen flere språk rent jobb-messig.

Det kan derimot være morsomt i privat sammenheng på ferier eller når du møter mennesker.

Jeg velger utifra hvilke språk som vil være gøy å lære, og vil overraske mest mulig når jeg kan det.


Se for deg å kunne reise til Etiopia og snakke perfekt amharisk som hvit mann(hvis du er hvit da). Dødsfett!
Når jeg var på ferie i Jerusalem og var på etiopisk resturant var det nærmest oppstandelse når jeg snakket litt amharisk, og det var bare enkle ord og fraser(som jeg rett nok uttalte godt).

Jeg har også lært meg noen hebraiske ord og fraser, feriert i Israel, og også lest meg litt opp på geografien og folkegrupper der.
På tbanen i Oslo satt det to stykker ovenfor meg og snakket hebraisk(såppas forstod jeg). Jeg skøyt inn når det passet seg, og snakket til dem på hebraisk, før vi switchet til engelsk. Jeg spør hvor de er fra, og en av dem sa de var fra en liten by som heter Rehaniya.
Jeg sa "Åja, så du er "tjerkesser"(folk fra nord-kaukasus som ble fordrevet til midtøsten av russland).
Jeg har aldri sett så overraskende og måpende mennesker noen gang ?

Vi traff på hverandre ofte etter det og hadde god tone

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...